1 509 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Knäppningar i värmesystem
Detta ämne har varit uppe förut. I mitt fall - ett hus med ett antal lägenheter - finns en modern panna, en modern reglerutrsutning men med knäppningar. Eftersom det finns en shunt så skall temperaturen på det vatten som matas ut vara tämligen konstant och ändras bara när utetemperaturen ändras. Och den ändras tämligen långsamt. Knäppandet hörs inte hela tiden utan kommer och går. Detta borde vara något som kan fixas med reglerutrustningen. Någon sa när ämnet var uppe för ett år sedan att det kunde lösas genom att öppna termostaterna på fullt. Men varför? Om framledningsvattnet är tämligen konstant så skall väl temostaterna inte stå och fladdra?
Temperaturen på framledningen efter shunten varierar med utetemperaturen. Termostaterna på radiatorerna står bara för finliret i temperaturregleringen. Knäppningarna beror troligen på att rören krymper/utvidgar sig när temperaturen på framledningen ändras. Försök att ta reda på om det finns något samband med teperaturförandringar ute och på framledningen i samband med att det knäpper.
Jag håller med om det du skriver - MEN, utegivaren sitter på en skuggig plats och temperaturen på uteluften är tämligen konstant förutom morgon och kväll. Och ändringen sker långsamt så det är inga drastiska ändringar i framledningstempen. Om man kör med nattsänkning som vi gjorde för länge sedan då får man en plötsligt temperaturändring i framledningsvattnet och knäppningr så jag slutade med det. I detta fall har vi inte nattsänkning och det håller på hela dagen så det är något annat - men vad??
Klicka här för att svara