3 413 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Klyva en regel på längden som en lång kil m bordssåg?
Ja låter smartare än att försöka såga till en kil. Såga ner regeln till den lägsta distansen och palla upp. Varför tänkte jag inte på det😃L lakman skrev:
Ja precis eftersom det ändå ska döljas 😀 du skulle också kunna använda dig av justerbara sockelfötter beroende på hur mycket eller lite du vill uppChrillthesill skrev:
”sockelfot justerbar” så dyker det upp en del alternativ
Eller en ram av reglar som du shimsar
Går fint att byta klinga till en finare för ändamålet, vilket gäller oavsett maskin.M mrmlz skrev:
Som rekommenderats tidigare hade jag inte sågat regeln utan bara sockeln. Och använt sänksågen för ändamålet. För mig ger det säkrare, snyggare och rakare snitt.
Skulle aldrig tejpa ett ämne som jag sågar i på bordssågen. Lossnar tejpen kan det gå riktigt illa. Fäst ämnet ordentligt, tvingar, skruvar, mm!derfpa skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Här är en tydlig video på hur man sågar en kilform med en "Taper Jig"!
Det finns en del såna här att köpa från den amerikanska marknaden, men jag har svårt att hitta dem i Sverige. Någon som vet?
Det finns en del såna här att köpa från den amerikanska marknaden, men jag har svårt att hitta dem i Sverige. Någon som vet?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Det finns en uppsjö av dem på U-tuben. Mest från USA så klart, men de fungerar här i Svedala också.
Ett axplock.
https://www.youtube.com/watch?v=KS9gM9pN9Uw
Ett axplock.
Såhär blev det. Inget vidare bra med bordssågen trots att jag inte gjorde en kil. Klöv betydlig mer än jag tänkt. Blev ändå bra när jag pallade upp.Chrillthesill skrev:
Klicka här för att svara