L lakman skrev:
Sockeln är ju lättare och säkrare att såga med sänksåg, alternativt ”scribe” och sen med sticksåg. Googla scribe baseboard to floor

Regeln som ska vara kilformad känns onödigt? Enklare att få plant genom att palla upp med distanser så det blir plant, typ plastshims
Ja låter smartare än att försöka såga till en kil. Såga ner regeln till den lägsta distansen och palla upp. Varför tänkte jag inte på det😃

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
L
Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Ja låter smartare än att försöka såga till en kil. Såga ner regeln till den lägsta distansen och palla upp. Varför tänkte jag inte på det😃
Ja precis eftersom det ändå ska döljas 😀 du skulle också kunna använda dig av justerbara sockelfötter beroende på hur mycket eller lite du vill upp
”sockelfot justerbar” så dyker det upp en del alternativ

Eller en ram av reglar som du shimsar

K
M mrmlz skrev:
Jag har typ samma bordssåg köpt för att klyva en täckskiva till köket som var lång som fan. Det går utmärkt om du har ett litet utmatningsbord.

Det kommer inte bli det finaste snittet då klingan är rätt grov.
Går fint att byta klinga till en finare för ändamålet, vilket gäller oavsett maskin.

Som rekommenderats tidigare hade jag inte sågat regeln utan bara sockeln. Och använt sänksågen för ändamålet. För mig ger det säkrare, snyggare och rakare snitt.

Skruva en 45x45 i golvet och kilsåga sockeln av en limfog som du skruvar i 45an och ställ modulerna på den.
Eller klyv limfogen rakt och lyft den i ena sidan och sätt en linen golvlist för att täcka glipan.

Skruva eller tejpa regeln mot en lång bräda. Brädan långsida glider längs bordssågens anhåll och du kan få till precis vilken vinkel du vill. Betydligt snabbare än att bygga en taper jigg.

K
derfpa derfpa skrev:
Skruva eller tejpa regeln mot en lång bräda. Brädan långsida glider längs bordssågens anhåll och du kan få till precis vilken vinkel du vill. Betydligt snabbare än att bygga en taper jigg.
Skulle aldrig tejpa ett ämne som jag sågar i på bordssågen. Lossnar tejpen kan det gå riktigt illa. Fäst ämnet ordentligt, tvingar, skruvar, mm!

Du gör en enkel jigg på en halvtimme. På en och en halv timme gör du en avancerad jigg.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Du gör en enkel jigg på en halvtimme. På en och en halv timme gör du en avancerad jigg.
Okej. Har du nån beskrivning/länk please? 🤗

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Såhär blev det. Inget vidare bra med bordssågen trots att jag inte gjorde en kil. Klöv betydlig mer än jag tänkt. Blev ändå bra när jag pallade upp.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.