Hej!

Tänkt lägga trall på balkongen och kommer behöva klvva två brädor på längden för att få ihop det. Vet ni om man kan göra detta på plats hos något av byggvaruhusen? Har kollat med Bauhaus, byggmax och K-rauta och ingen av dem sågar trallvirke. Bor i Göteborg för övrigt.

Vet om att man givetvis kan göra det själv men vågar inte ge mig på det.

Staffans2000
Jodå.
Köp en cirkelsåg med anhåll, så är det gjort i ett nafs. Sågen i sig, är dessutom oumbärlig.
Annars. Gör som förr -greppa fogsvansen och hugg i!

Jo jag vet att man kan göra på det sättet men då det bara är två brädor känns det onödigt o köpa en cirkelsåg. Smidigare om man kan få det tillkapat direkt.

Fogsvansen funkar också.

Jag har fått enstaka brädor kluvna när jag har handlat i butik som vänder sig till proffs, exempelvis Woody och Optimera. Inte tryckt virke visserligen men några panelbrädor jag skulle ha till utvändiga smygar.

Tror faktist inte någon bygghandel klyver tryckt virke kolla med nån snickare eller byggarbetsplats i närheten

Beijer, be snällt,

Eller sticksåg med ett nytt fint blad och ta det lugnt,

Lokala Beijer här har en stor skylt som deklarar att ledningen har bestämt att ingen klyver tryckt virke på sågen... De är också måttligt intresserade av att klyva virke som kunder kommer släpande med med den fullt rimliga motiveringen att det ju kan ha legat i vilken grushög som helst.... :)

Annars får du ta dig en liten tur norrut i helgen så klyver jag dem åt dig ;)

Jag bad snällt om klyvning av tryckt ... efter mycket om och men lät de en ung hjälpnisse visa vad han kunde med fogsvans. Det gjorde han snyggt och bossen blev nöjd. Det gällde också bara ett par brädor då döttrarna i somras reparerade trappan.

Hur tänkte du kapa virket i rätt längd? Kan du använda samma såg? Är det en kap/gersåg går det ju inte. Någon här på forumet borde ju kunna hjälpa dig. Det tar inte många minuter, och så får man träffa lite nytt folk. Tyvärr bor jag själv 400 km riktning NO.

Löst!

...Och lösningen blev? :rolleyes:

Sågade själv med cirkelsåg. Gick fint!

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Gör en 5mm radie med överhandsfräsen också så blir det riktigt snyggt.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.