Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Blev inspirerad av de omstridda Fibo våtrumsskivorna men tycker att priset inte speglar vad det bör kosta.
Har använd Dibond/Alucobond skivor ( https://www.alucobond.com/metallic-colours.html?&L=1b ) i några andra tillämpningar och funderar på varför man inte skulle kunna använda dessa även i badrum?
Dibond/Alucobond är en sandwichskiva bestående av tunn aluplåt/ plast / tunn aluplåt oftast tre eller fyra millimeter tjocka totalt. Det jag tänker mig är en vägg bestående av komponenter som den bifogade bilden. Är det något som provats tidigare? Googlar man på "Alucobond Bathroom" verkar det inte helt oanvänt tidigare?
Dessa skivor är helt täta och skulle alltså utgöra tätskiktet, plåtarna som ligger bakom skivorna i skarvarna är en säkerhetslösning ifall fogen mellan skivorna av någon anledning skulle bli otät. Plåtarna kan man såklart fräsa ur ett spår för om man vill ha det helt plant bakom skivorna. Tänker mig att använda golvmatta och en lösning liknande Fiboskivorna med en särskild list för att täta mellan golvmatta och skiva. Det finns estetiskt väldigt fina ytor att välja på skivorna.
Tankar?
Har använd Dibond/Alucobond skivor ( https://www.alucobond.com/metallic-colours.html?&L=1b ) i några andra tillämpningar och funderar på varför man inte skulle kunna använda dessa även i badrum?
Dibond/Alucobond är en sandwichskiva bestående av tunn aluplåt/ plast / tunn aluplåt oftast tre eller fyra millimeter tjocka totalt. Det jag tänker mig är en vägg bestående av komponenter som den bifogade bilden. Är det något som provats tidigare? Googlar man på "Alucobond Bathroom" verkar det inte helt oanvänt tidigare?
Dessa skivor är helt täta och skulle alltså utgöra tätskiktet, plåtarna som ligger bakom skivorna i skarvarna är en säkerhetslösning ifall fogen mellan skivorna av någon anledning skulle bli otät. Plåtarna kan man såklart fräsa ur ett spår för om man vill ha det helt plant bakom skivorna. Tänker mig att använda golvmatta och en lösning liknande Fiboskivorna med en särskild list för att täta mellan golvmatta och skiva. Det finns estetiskt väldigt fina ytor att välja på skivorna.
Tankar?
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Jo det är jag medveten om, både bra och dåligt, tänker att man bör kunna prata med sitt bolag om en lösning som verkar vettig men de hänvisar troligen bara till någon standard och avviker man från den är man körd. Lockande dock med billigt snyggt och tätt icke organiskt skivmaterial 
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Glaserat kakel är definitivt tätt. Men fogarna är ju inte täta. Man förlitar sig helt på bakomliggande tätskikt.
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Det var det jag tänkte, själva kaklet är ju tätt men man litar alltså på tätskiktet. Då är det ju inte så mycket att hämta inspiration från foglösningen med kakel. Själva Sandwichplattorna är ju täta men problemet kvarstår med skarvarna.D Daniel 109 skrev:
Hur görs detta i vanliga fall? Är inga problem att ta hål i Sandwichpanelerna med en vanlig hålsåg, dock tåls det som du säger att funderas på med tätning av genomföringar av rör. Bör gå att hitta inspiration till detta från de befintliga våtrumsplattorna?P para skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden