Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad kallar psykologen någon som känner "flygskam" medan Taylor Swift åker privatjet två gånger per dygn?🤔
Flygskam, gissar jag.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vad kallar psykologen någon som känner "flygskam" medan Taylor Swift åker privatjet två gånger per dygn?🤔
Du kanske syftar på att hon ena sekunden står och predikar över att vi skall ta hand om jorden och sedan i andra hopppar in i ett Jet och drar vidare till nästa miljögala? Då är man ju en Hycklare.

Men det finns ju alltid ett men. Taylor är ju idag väldens största artister och hennes ord går långt. När hon säger till gemene man att ta hand om planeten så ger det så mycket att hennes flygresa blir en piss i Mississippi. Men jag håller med. Det är ett jävla sätt att samla pluspoäng.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Ansvarstagande.

kisumisu
A atomlab skrev:
Du kanske syftar på att hon ena sekunden står och predikar över att vi skall ta hand om jorden och sedan i andra hopppar in i ett Jet och drar vidare till nästa miljögala? Då är man ju en Hycklare.
Just det här med många irriterar mig personligen.

"Köp en ny iphone" rädda planeten 😂
Är väldigt många även vanliga människor som har just den mentaliteten.
Sen när det kommer till deras egna intressen så blir det helt tvärtom, bilar är klassiskt exempel också!

Sen om jag står på gården o pissar förstör jag miljön med urinen, när den ej filtreras genom kommunens reningsverk.

Många har bilintresset och vill kunna köra sin 15-30år gamla bil. Medans jag vill ha en bil för jag har nybilsgaranti på!

När jag sen har en 5år gammal mobil, en crt tv, den dock inte kvar när den efter 20år gick sönder. Men har idag en äldre platttv som var påväg skrotas. Men jag var nog den sista i den här stan som hade en sådan som huvudtv (har crt kvar än idag som extra tv och monitor till äldre tvspel).

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Taylor är ju idag väldens största artister och hennes ord går långt. När hon säger till gemene man att ta hand om planeten så ger det så mycket att hennes flygresa blir en piss i Mississippi
Det krävs ju att man är "religiös" för att gå på hennes hyckleri. Alla som kan tänka självständigt inser ju att hon bara säger saker som hon tror främjar hennes karriär. Hon tjänar pengar på att ha en viss image helt enkelt.

Hade hon verkligen brytt sig om utsläpp och liknande så hade hon knappast haft stora konserter. Det är ju inte bara hennes flygresa som påverkar. Kanske 50000 andra personer gör resor för att se en enda konsert. Sen blir det en massa fler konserter varje år. Hon kunde ha sina konserter på internet ifall hon ville sprida sin musik och budskap utan alla utsläpp varje konsert medför.

Så hennes klimatavtryck lär vara 10000-tals gånger större än för en normal person. Hur kan någon tro att hon bryr sig om något annat än att maximera sin inkomst. Men massor med folk är uppenbarligen helt hjärntvättade eftersom de tror att hon är någon sorts klimathjälte när hon i själva verket är en av de större klimatbovarna i världen.

• Gilla
  • Wow
mats.3 och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det krävs ju att man är "religiös" för att gå på hennes hyckleri. Alla som kan tänka självständigt inser ju att hon bara säger saker som hon tror främjar hennes karriär. Hon tjänar pengar på att ha en viss image helt enkelt.

Hade hon verkligen brytt sig om utsläpp och liknande så hade hon knappast haft stora konserter. Det är ju inte bara hennes flygresa som påverkar. Kanske 50000 andra personer gör resor för att se en enda konsert. Sen blir det en massa fler konserter varje år. Hon kunde ha sina konserter på internet ifall hon ville sprida sin musik och budskap utan alla utsläpp varje konsert medför.

Så hennes klimatavtryck lär vara 10000-tals gånger större än för en normal person. Hur kan någon tro att hon bryr sig om något annat än att maximera sin inkomst. Men massor med folk är uppenbarligen helt hjärntvättade eftersom de tror att hon är någon sorts klimathjälte när hon i själva verket är en av de större klimatbovarna i världen.
Tänker inte säga emot dig då jag helt enkelt håller med. Men så fungerar ju inte människan, hade vi gjort det så hade ju tex religon inte existerat. Men om hennes klimatavtryck är 10000 ggr högre än gemene man som i sin tur gör att 10000000 människor gör ett mindre miljöavtryck så har man ju gått plus.

Något som oligarker och bitcoinmiljadärer är det värsta i sig slag att fördärva miljön.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag tycker det är klagandet och inte flygandet som är problemet för övrigt.
Är allergisk mot folk som typ tycker "fyrverkerier är onödigt" och sånt. Zombies är dom..

• Gilla
  • Wow
andersda och 4 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Men om hennes klimatavtryck är 10000 ggr högre än gemene man som i sin tur gör att 10000000 människor gör ett mindre miljöavtryck så har man ju gått plus.
Fast finns det något som tyder på att det är så? Även de av hennes fans som inte ser hennes hyckleri är antagligen av typen som gärna flyger över halva jordklotet för att gå på en konsert med henne. Och de som har tillräcklig intellektuell kapacitet att se hyckleriet lär ju inte påverkas, och ifall de ändå påverkas är det väl snarare risk att de påverkas åt andra hållet. Folk gör ofta som andra gör och inte som andra säger.

Så det enda vi kan vara säkra på är att hon och hennes verksamhet åstadkommer ett enormt klimatavtryck.

Av egen erfarenhet så tror jag heller inte att folk påverkas av eller ens bryr sig om vilken politisk uppfattning musiker.som de lyssnar på har.
Själv har jag alltid avskytt kommunismen, men trots det har jag utan problem uppskattat band som t.ex. Ebba Grön och KSMB. VPK eller något alternativ till vänster om VPK var garanterat deras politiska hemvist.

Nja, - vi har minst 2 andra - en som börjar på P och den andre som börjar på T som med sina agerande har orsakat magnituder gånger större utsläpp och tragedier bara på 1 år än vad Taylor någonsin kommer att lyckas med många år turnerade och tillresande till konserter kommer att göra.

Vet inte hur det är idag med de amerikanska stridsplanen men förr så fyllde man hela turbinutrymet i motorerna med fluorerande växthusgaser (som också är köldmediegaser i andra tillämpningar) var gång en amerikansk stridsjetplan stannades och parkerades just för att det inte skulle riskera slå låga inne i motorn medans den var het... gång på gång på gång... det var enorma mängder sådan växthusgas som släpptes ut i luften under Kuwait-kriget och man skall inte tro att det är speciellt mycket mer miljövänligt i dagens 3 stora konflikter - så det är där man skall börja med när man pratar miljöarbeten där åtgärder märks - som att få slut på krigen först och det är verkligen ingen lätt puck att ta.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Avveckla poolen. Underhållet kostar tid och pengar, vattnet ännu mer. Idag när varannan har pool är det inte ens en skrytpryl längre.
Det är billigare med pool än att ta bilen till badsjön.
Både ekonomiskt och i utsläpp. Vattenkostnaden för slitage och olja är troligen också mindre med pool än med bil.

Alla bor inte i Blekinge (som jag misstänker att du gör utifrån namn) och har ett trevligt hav att bada i inpå knuten.

Bygget av poolen kostar - men själva driften är rätt billig både på plånbok och utsläpp

A avdpos skrev:
Med tanke på att Sverige är nedlusat med badbara sjöar så ger jag inte mycket för det påståendet.

A avdpos skrev:
Det är möjligt, men jag föredrar att gå;)

L lbgu skrev:
Med tanke på att Sverige är nedlusat med badbara sjöar så ger jag inte mycket för det påståendet.
Hos mig - 7 km till sjö enkel väg.
Nej, jag kommer varken gå eller cykla dit eftersom mina barn inte klarar det.
Det innebär med skattverkets bilersättning ca 45 kr i kostnad per bad.
5500 över våran badsäsong med bad varje dag i 4 månader. Ja, egentligen nästan dubbla kostnaden eftersom vi har tvp bad om dagen den mesta delen av den tiden, samt lite längre säsong.

Hade vi badat i de närmaste sjöarna hade man dessutom behövt duscha av sig böset efteråt - så ingen vattenbesparing där ens.

Märk väl - jag räknar enbart driftskostnad här. Inte byggkostnaden. Men en pool som väl är byggd är inte så dyr i drift.

Räkna dessutom att de flesta poolfamiljerj kör färre badresor utomlands än de utan. Då har du en ytterliggare rätt stor miljöbesparing där. Samt ytterliggare prisbesparing..

F fribygg skrev:
Det är möjligt, men jag föredrar att gå;)
Vi har alla olika avstånd och förutsättningar =)
Jag gillade också tiden när jag bodde så jag kunde cykla snabbt till bad

A avdpos skrev:
Jag gillade också tiden när jag bodde så jag kunde cykla snabbt till bad
Det kan inte vara kul att flytta och behöva bosätta sig så man inte kan GÅ och bada..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.