1 212 läst ·
30 svar
1k läst
30 svar
Klorblockering och bevattningsförbud
Sida 1 av 3
För andra gången under mina nio år med pool har jag drabbats av klorblockering. CyA 105 vid mätning idag. Lösningen är ju given men tyvärr råder det sedan två veckor bevattningsförbud i min kommun. Poolen är ovanmark, på 50 000 liter.
Det är den 30 juli och jag hade planerat att stänga ner poolen den 30 augusti. Vad hade ni gjort? Gett upp för i år och stängt ner skiten redan nu? Finns det något sätt att skademinimera i avvaktan på att bevattningsförbudet eventuellt hävs? Att sluta tillsätta veckoklor förstår jag för att CyA inte ska dra iväg ytterligare, men vad gör jag då? Chockklor?
Vet inte heller riktigt vad jag gjort för fel och hur jag kan förhindra att det händer igen om jag nu mot förmodan får ordning på det. Har verkligen försökt sköta allt exemplariskt detta första år som ensam ansvarig för poolen efter separation. Maniskt kontrollerat silar, vattenvärden, dammsugit, backspolat o.s.v. Tappar årligen ur ca 1/3 inför vinterstängning.
Det är den 30 juli och jag hade planerat att stänga ner poolen den 30 augusti. Vad hade ni gjort? Gett upp för i år och stängt ner skiten redan nu? Finns det något sätt att skademinimera i avvaktan på att bevattningsförbudet eventuellt hävs? Att sluta tillsätta veckoklor förstår jag för att CyA inte ska dra iväg ytterligare, men vad gör jag då? Chockklor?
Vet inte heller riktigt vad jag gjort för fel och hur jag kan förhindra att det händer igen om jag nu mot förmodan får ordning på det. Har verkligen försökt sköta allt exemplariskt detta första år som ensam ansvarig för poolen efter separation. Maniskt kontrollerat silar, vattenvärden, dammsugit, backspolat o.s.v. Tappar årligen ur ca 1/3 inför vinterstängning.
Hade jag verkligen velat fortsätta använda poolen så hade jag struntat i bevattningsförbudet. Om du känner att du blir kriminell då så kan du ju fundera på ifall du ibland t.ex. kör för fort. Att bryta mot bevattningsförbudet lär vara ett lindrigare brott än fortkörning. Om det ens är ett brott? Det man bryter mot är väl en kommunal regel och inte Svea Rikes Lag.D Diana F skrev:
Om du stänger av allt och låter allt sjunka till botten under 24-48h är min upplevelse att man metodisk och försiktigt kan damsuga botten med utflöde ut från poolen inte in i filtret och då få bort en mycket större koncentration. Då kanske du inte måste byta en lika stor andel vatten.
Det är min upplevelse från samma haveri i en ovanmarkspool. Ta det med en nypa salt för jag har inte haft möjlighet att mäta om det faktiskt stämmer.
Det är min upplevelse från samma haveri i en ovanmarkspool. Ta det med en nypa salt för jag har inte haft möjlighet att mäta om det faktiskt stämmer.
Har poolen varit höglastad och kanske i kombination att det inte tvagats och duschas så noga i förväg?
Just tvagning innan har väldigt stor påverkan i hur mycket klor som förbrukas i poolvattnet, då ju mindre som lossnar från huden i form av partiklar och fetter av de som badar, ju mindre klor förbrukas.
Isocyansyra bryter ned sig sakta över tiden i poolvattnet, så till nästa år bör mycket av det ha försvunnit.
Till dess, om poolen belastas mycket får du använda kalciumhypoklorit eller natriumhypoklorit - med kanske att behöva justera pH då och då, med pH-minus (natriumvätesulfat i regel) eller med saltsyra, eftersom de olika klor-tillsatserna hela tiden tillsätter alkalimetaller¹, vilket höjer pH.
¹ kalciumhypoklorit kommer att höja pH ganska direkt, medans natrium-di/triklorisocyanurat kommer höja pH när isocyansyran sönderfaller med tiden till kväve och koldioxid i slutändan.
Just tvagning innan har väldigt stor påverkan i hur mycket klor som förbrukas i poolvattnet, då ju mindre som lossnar från huden i form av partiklar och fetter av de som badar, ju mindre klor förbrukas.
Isocyansyra bryter ned sig sakta över tiden i poolvattnet, så till nästa år bör mycket av det ha försvunnit.
Till dess, om poolen belastas mycket får du använda kalciumhypoklorit eller natriumhypoklorit - med kanske att behöva justera pH då och då, med pH-minus (natriumvätesulfat i regel) eller med saltsyra, eftersom de olika klor-tillsatserna hela tiden tillsätter alkalimetaller¹, vilket höjer pH.
¹ kalciumhypoklorit kommer att höja pH ganska direkt, medans natrium-di/triklorisocyanurat kommer höja pH när isocyansyran sönderfaller med tiden till kväve och koldioxid i slutändan.
Det där är inte ett bra synsätt. Jag kommer inte dra argumentet "om alla skulle göra så" för alla gör inte likadant men ett samhälle som resonerar som att "vad lilla jag gör spelar väl ingen roll" eller "alla andra gör säkert så" så blundar man för sitt eget ansvar.L lbgu skrev:Hade jag verkligen velat fortsätta använda poolen så hade jag struntat i bevattningsförbudet. Om du känner att du blir kriminell då så kan du ju fundera på ifall du ibland t.ex. kör för fort. Att bryta mot bevattningsförbudet lär vara ett lindrigare brott än fortkörning. Om det ens är ett brott? Det man bryter mot är väl en kommunal regel och inte Svea Rikes Lag.
Allt bygger på egenansvaret.
För om jag agerar på ett visst sätt så kan jag tro att andra agerar likadant. Om jag själv klarar av att inse min egen påverkan så kan andra också göra det.
Om jag tror att alla andra är egocentriska så riskerar jag själv att agera mer egoistiskt. Om jag tror att andra är solidariska så är det lättare att själv vara solidarisk.
Om du skiter i bevattningsförbudet så kan du räkna med att andra också gör det vilket inte kommer bli bra.
Om du respekterar regler och förbud så kan du räkna med att andra också gör det vilket är mycket bättre.
Det finns ett uttryck att tjuven och lögnaren aldrig kan slappna av för de tror att alla andra är som dem själva.
Så avslutningsvis en jättebra fråga av trådskaparen och du får acceptera att säsongen är slut för detta året.
Jag klarar inte av när nån pratar om "egenansvar" när det finns folk som åker privatflyg motsvarande utsläpp för tusentals vanliga familjer.Luc Reiner skrev:
Det där är inte ett bra synsätt. Jag kommer inte dra argumentet "om alla skulle göra så" för alla gör inte likadant men ett samhälle som resonerar som att "vad lilla jag gör spelar väl ingen roll" eller "alla andra gör säkert så" så blundar man för sitt eget ansvar.
Allt bygger på egenansvaret.
För om jag agerar på ett visst sätt så kan jag tro att andra agerar likadant. Om jag själv klarar av att inse min egen påverkan så kan andra också göra det.
Om jag tror att alla andra är egocentriska så riskerar jag själv att agera mer egoistiskt. Om jag tror att andra är solidariska så är det lättare att själv vara solidarisk.
Om du skiter i bevattningsförbudet så kan du räkna med att andra också gör det vilket inte kommer bli bra.
Om du respekterar regler och förbud så kan du räkna med att andra också gör det vilket är mycket bättre.
Det finns ett uttryck att tjuven och lögnaren aldrig kan slappna av för de tror att alla andra är som dem själva.
Så avslutningsvis en jättebra fråga av trådskaparen och du får acceptera att säsongen är slut för detta året.
Först får dom som har allt anpassa sig, sen dom som har minst. Det är alltid dom som har minst som ska ha "flygskam" och sortera sopor med mera. Jag kan garantera dig (och jag vet) att folk med mycket pengar kunde inte bry sig mindre om bevattningsförbud..
Så du tycker det är ok om 10 miljoner fortsätter släppa ut 6 ton per år utan att försöka minska det om det finns en som släpper ut 10 ton?Farstatjej90 skrev:
Jag klarar inte av när nån pratar om "egenansvar" när det finns folk som åker privatflyg motsvarande utsläpp för tusentals vanliga familjer.
Först får dom som har allt anpassa sig, sen dom som har minst. Det är alltid dom som har minst som ska ha "flygskam" och sortera sopor med mera. Jag kan garantera dig (och jag vet) att folk med mycket pengar kunde inte bry sig mindre om bevattningsförbud..
Medlem
· Blekinge
· 12 352 inlägg
Avveckla poolen. Underhållet kostar tid och pengar, vattnet ännu mer. Idag när varannan har pool är det inte ens en skrytpryl längre.
Beror kanske lite på var man bor i landet, men att beställa hem en tankbil med vatten behöver inte vara jättedyrt.
I Stockholm är det bara transportavgiften man betalar, kanske ett par tusen. Resten är kostnaden för själva vattnet, och det kostar i princip detsamma per kubik om man fyller från egen kran.
I Stockholm är det bara transportavgiften man betalar, kanske ett par tusen. Resten är kostnaden för själva vattnet, och det kostar i princip detsamma per kubik om man fyller från egen kran.
Hade gärna sluppit eländet, den kom med huset så inte jag som valt den. Men barnen älskar den och kan inte tänka sig somrar utan så får försöka ha den kvar till de blir äldre och tröttnar.T Thomas_Blekinge skrev:
Ja på det sättet är det ju bra att "folk" utmanar regler. Det kan leda till förändring till det bättre(eller sämre).Farstatjej90 skrev:
Jag klarar inte av när nån pratar om "egenansvar" när det finns folk som åker privatflyg motsvarande utsläpp för tusentals vanliga familjer.
Angående bevattningsfrågan så är ju problemet att vattennätet behöver byggas ut och förändras.