Hej,
Håller på med ett jätteträdgårdsprojekt, där poolen var steg 1. Den är i stort sett klar...
Steg 2 är plank och altan. Jag trodde i min enfald att den lokala bygghandeln skulle kunna hjälpa till med en ritning och byggråd, men ack vad jag bedrog mig. Svaret från Beijer Bygg var "Det sysslar inte vi med, det är inte lönsamt" :-[, trots att jag förklarade att om de inte hjälpe mig med råd/ritningar inte heller kunna vänta sig att jag handlade av dem... *sucK*
Nog om det! Till problemet:
Jag skulle vilja ha råd om:
1. Antal bärreglar (dimension 45 x 195)
2. Plintplacering/avstånd för bärreglarna. Bärreglarnas längd kommer att vara standardmått från byggvaruhuset (3 - 4,5 meter?)
3. Plintstorlek, hur djupt de ska sättas (hela klumpen under jord, eller är det ok att en del sticker upp?), samt hur plinthålen ska grundas och återfyllas (måste jag ha betong i botten eller räcker det med en trädgårdsplatta eller grus?)
Övriga förutsättningar:
- Trallvirke 28 x 120.
- Golvreglarna placeras cc 60.
- Anledningen till de grova golvreglarna är att avståndet till mark är så pass högt att det matchar min önskade golvhöjd perfekt med en 195 hög bärlina i husgrunden och en 195 hög golvregel ovanpå. På så sätt slipper jag borra i träpanelen och leta efter bakomliggande reglar.
- Husgrunden är gjord av lecablock.
- Runt poolen är det 40 cm grus, men alla golvreglar fästes i poolens toppregel och kräver därför inga plintar där.
- Runt tomten ska det gå ett 1,8 m högt staket och jag vet inte hur man ska fästa ihop altan och plank, eller om man över huvudtaget ska det? Tanken är att horisontalreglarna på planket ska vara mot grannen, så jag har inget att fästa ihop det med (så att det blir bärande). Eller om de ska stå fristående från varandra?
Hoppas att ni förstår vad jag menar och kan komma med några kloka råd. Har lusläst gud vet hur många terrass/altan/uteträarbetsböcker utan att bli så himla mycket klokare. Har dock tolkat det som att golvregelstolparnas avstånd kan vara 3.10, vilket behöver anpassar för mig.
Ytterst tacksam för all hjälp!

Håller på med ett jätteträdgårdsprojekt, där poolen var steg 1. Den är i stort sett klar...
Steg 2 är plank och altan. Jag trodde i min enfald att den lokala bygghandeln skulle kunna hjälpa till med en ritning och byggråd, men ack vad jag bedrog mig. Svaret från Beijer Bygg var "Det sysslar inte vi med, det är inte lönsamt" :-[, trots att jag förklarade att om de inte hjälpe mig med råd/ritningar inte heller kunna vänta sig att jag handlade av dem... *sucK*
Nog om det! Till problemet:
Jag skulle vilja ha råd om:
1. Antal bärreglar (dimension 45 x 195)
2. Plintplacering/avstånd för bärreglarna. Bärreglarnas längd kommer att vara standardmått från byggvaruhuset (3 - 4,5 meter?)
3. Plintstorlek, hur djupt de ska sättas (hela klumpen under jord, eller är det ok att en del sticker upp?), samt hur plinthålen ska grundas och återfyllas (måste jag ha betong i botten eller räcker det med en trädgårdsplatta eller grus?)
Övriga förutsättningar:
- Trallvirke 28 x 120.
- Golvreglarna placeras cc 60.
- Anledningen till de grova golvreglarna är att avståndet till mark är så pass högt att det matchar min önskade golvhöjd perfekt med en 195 hög bärlina i husgrunden och en 195 hög golvregel ovanpå. På så sätt slipper jag borra i träpanelen och leta efter bakomliggande reglar.
- Husgrunden är gjord av lecablock.
- Runt poolen är det 40 cm grus, men alla golvreglar fästes i poolens toppregel och kräver därför inga plintar där.
- Runt tomten ska det gå ett 1,8 m högt staket och jag vet inte hur man ska fästa ihop altan och plank, eller om man över huvudtaget ska det? Tanken är att horisontalreglarna på planket ska vara mot grannen, så jag har inget att fästa ihop det med (så att det blir bärande). Eller om de ska stå fristående från varandra?
Hoppas att ni förstår vad jag menar och kan komma med några kloka råd. Har lusläst gud vet hur många terrass/altan/uteträarbetsböcker utan att bli så himla mycket klokare. Har dock tolkat det som att golvregelstolparnas avstånd kan vara 3.10, vilket behöver anpassar för mig.
Ytterst tacksam för all hjälp!
Hej Kohorn,
Jag får skylla på sen kväll, knölig ritning och förvirring. Självklart ska inte golvreglarna ha några plintar!
Ang. bärlinorna så har jag ju;
1 i väggen
1 längst ut (vid 6.90 från huset).
Menar du att jag ska två till utöver det eller två med den som är ytterst. Det skulle i så fall bli en spännvidd på 3,45 eller 2.3. Vilket menade du? 3,45 verkar stort...
Jag får skylla på sen kväll, knölig ritning och förvirring. Självklart ska inte golvreglarna ha några plintar!
Ang. bärlinorna så har jag ju;
1 i väggen
1 längst ut (vid 6.90 från huset).
Menar du att jag ska två till utöver det eller två med den som är ytterst. Det skulle i så fall bli en spännvidd på 3,45 eller 2.3. Vilket menade du? 3,45 verkar stort...
Tack, Hemmakatten för de vänliga orden! För mig är viktigt att fortsätta arbetet jag och Robban påbörjade och det är också ett bra sätt för mig att skingra tankarna.....
Kohorn, vad glädjande att jag inte var helt ute och cyklade. Har fortsatt rita är hemma och då hade jag skissat som du visade och sen lagt golvreglarna cc70 (eftersom trallen är 28x120).
Tack för hjälpen!
Kohorn, vad glädjande att jag inte var helt ute och cyklade. Har fortsatt rita är hemma och då hade jag skissat som du visade och sen lagt golvreglarna cc70 (eftersom trallen är 28x120).
Tack för hjälpen!
Hej,
Jag har 2,5 meter mellan mitt vänstra plank och poolen, går det att sätta en balksko i plankstolpen (genom panelen) istället för att sätta en egen plint brevid planket för en bärrregel? :-?
Bärregeln (45x195) skulle då vara: fäst i planket, kompletterad med en plint i mitten och slutligen vara fäst i poolreglarna, dvs en avlastning var 1.40 m.
Det känns som avståndet är så kort och genom att man har ett mottryck från poolreglarna kan inte planket vippa heller...?
Vad sägs? Kom med din spontana kommentar. Har för avsikt att börja med bärregelarbetet i morgen!
/Mica
Jag har 2,5 meter mellan mitt vänstra plank och poolen, går det att sätta en balksko i plankstolpen (genom panelen) istället för att sätta en egen plint brevid planket för en bärrregel? :-?
Bärregeln (45x195) skulle då vara: fäst i planket, kompletterad med en plint i mitten och slutligen vara fäst i poolreglarna, dvs en avlastning var 1.40 m.
Det känns som avståndet är så kort och genom att man har ett mottryck från poolreglarna kan inte planket vippa heller...?
Vad sägs? Kom med din spontana kommentar. Har för avsikt att börja med bärregelarbetet i morgen!
/Mica
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


