Panor82
P Putte 9497 skrev:
Ok, ja så kan det vara. Han var säkert nybakad.
Då borde han haft ännu bättre koll på hur en JFB fungerar. De utbildningar jag har insyn i lägger man ganska stor fokus/vikt i hur en JFB är uppbyggt och dess funktioner tidigt i utbildningen just för att sådan kunskap är en självklarhet och en ren baskunskap. Minibrytare hör till samma baskunskap.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu är jag med. Du är elektriker utan egen auktorisation som inte visste att en jordfelsbrytare skyddar även ojordade uttag. När den egna kompetensen saknas kan man istället ge sig på andra med kompetens men utan behörighet.

Skulle förvåna mig mycket om du ringde en elektriker för att utöka en grupp med ett nytt uttag...
Nej, elektrikeryrket har jag lämnat bakom mig. Är skadligt för kroppen. Num😂era gör jag som du, sitter å glor å tycker och tror.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Då borde han haft ännu bättre koll på hur en JFB fungerar. De utbildningar jag har insyn i lägger man ganska stor fokus/vikt i hur en JFB är uppbyggt och dess funktioner tidigt i utbildningen just för att sådan kunskap är en självklarhet och en ren baskunskap. Minibrytare hör till samma baskunskap.
Beror ju på när personen gjorde sin utbildning😇
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Panor82
Sant men fortfarande baskunskap och något man bör kunna och förstå för att installera och felsöka anläggning om inte av rent egenintresse.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
A
M Messier1994 skrev:
Anledningen till att jag missade skydsjorden är att jag aldrig fattar hur man kollar den. 😅

Bra affärsidé för någon att ta fram en bra manick till det.
Du gör ju dina inspektioner under montaget med allt vad det innebär där du kontrollerar att alla anslutningar blir bra och på rätt sätt och rätt ställe osv.

Om ni ska kontrollera era installationer enligt del 6 i elinstallationsreglerna så väljs ett instrument enligt SS-EN 61557, normalt en installationsprovare som man sedan mäter resistansen med till alla skyddsledare, utsatta delar och skyddsutjämning.

Man kontrollerar egentligen för att bekräfta det man förväntar sig som resultat och om det avviker från det får man utreda det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Är generellt för hemmafixning och informationsspridning mm.

Men just angående elektriker och deras kunskap: En kunnig yrkesman, ska kunna något när hen gör det. Bara omständigheten att någon på rak arm inte kan något säger ingenting.
 
P
P Putte 9497 skrev:
Asså, det har du erfarenhet av?
Ja, på cykel. Dock ej i trafik.
 
P
P Putte 9497 skrev:
De seriösa företagen dokumenterar
Finns det en lista? (Så att man kan undvika de oseriösa).
 
P
A avh67f skrev:
Om ni ska kontrollera era installationer enligt del 6 i elinstallationsreglerna så väljs ett instrument enligt SS-EN 61557, normalt en installationsprovare som man sedan mäter resistansen med till alla skyddsledare, utsatta delar och skyddsutjämning.
Eftersom jag inte fick någon testdokumentation av elfirman som drog el i vår tillbyggnad så köpte jag en installationsprovare och gjorde rudimentära prov. Jag försökte hitta den nyss för att kunna tipsa om den, men den verkar ha rymt (dvs hamnat nånstans undangömt eftersom jag inte har haft användning av på flera år. :-))
 
A
Det var ambitiöst. Det är ju inget billigt instrument 👍

Egenkontrollprogrammet avgör vad som ska dokumenteras. Det är alltså inte säkert något krav på det föreligger beroende på hur företaget valt att lägga upp detta.
Helt klart är i alla fall att kontroll av en elinstallation ska göras. Från början till slut.

Som kund kan du ju alltid göra upp detta i förväg med firman om det är av stort värde för dig att få alla kontroller dokumenterade.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P pmd skrev:
Finns det en lista? (Så att man kan undvika de oseriösa).
Meningen är väll att alla ska göra det men är väll som vanligt att de seriösa är lite dyrare och de oseriösa som anlitas av de man läser om här (av de som inte kallar sig själva elektriker) inte gör det😇
 
P pmd skrev:
Eftersom jag inte fick någon testdokumentation av elfirman som drog el i vår tillbyggnad så köpte jag en installationsprovare och gjorde rudimentära prov. Jag försökte hitta den nyss för att kunna tipsa om den, men den verkar ha rymt (dvs hamnat nånstans undangömt eftersom jag inte har haft användning av på flera år. :))
Du bad väll inte elektrikern om testdokumentationen eller annars anlita du en oseriös
 
P
A avh67f skrev:
Det var ambitiöst. Det är ju inget billigt instrument 👍
Ganska billigt i sammanhanget. Det kostar att anlita en multinationell elinstallationsfirma. :-)
A avh67f skrev:
Som kund kan du ju alltid göra upp detta i förväg med firman om det är av stort värde för dig att få alla kontroller dokumenterade.
Ja, det är så jag skulle göra om jag skulle låta bygga något idag. Man lär sig av erfarenhet.
 
P
P Putte 9497 skrev:
Du bad väll inte elektrikern om testdokumentationen eller annars anlita du en oseriös
Jag hade mycket liten erfarenhet av byggande och allt som ingår vid den tiden. Nu vet jag bättre.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Jag skulle kunna skaffa en auktourisation om jag skulle vilja, men känns onödigt.
Håll fast vid den tanken.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.