Fairlane Fairlane skrev:
Nu kan jag svara helt ärligt att det inte var jag.

Kan du svara helt ärligt också på något?
Är du den auktoriserade elektrikern som inte visste att en jordfelsbrytare skyddar ojordade uttag också?
Jag köper inte din ärlighet.
 
Dessutom är jag inte och har aldrig varit auktouriserad
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Jag köper inte din ärlighet.
Ok, det kan jag inte göra något åt.
P Putte 9497 skrev:
Dessutom är jag inte och har aldrig varit auktouriserad
Ok, då litar jag på dig.
Imponerande att du har koll på utbildning i detalj och pris.
Vi hade en som påstod sig vara elektriker som inte visste att en jordfelsbrytare även skyddar ojordade uttag, vilket jag tycker är rätt illa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, det kan jag inte göra något åt.

Ok, då litar jag på dig.
Imponerande att du har koll på utbildning i detalj och pris.
Vi hade en som påstod sig vara elektriker som inte visste att en jordfelsbrytare även skyddar ojordade uttag, vilket jag tycker är rätt illa.
Ok, ja så kan det vara. Han var säkert nybakad.

Jag skulle kunna skaffa en auktourisation om jag skulle vilja, men känns onödigt.
 
P Putte 9497 skrev:
Han var säkert nybakad
Det är ju ingen ursäkt, tvärt om är det förfärligt dåligt.
Vi är många helt outbildade el-amatörer som vet hur en jfb fungerar.

Det man kan utläsa om man spenderat en längre tid här är att det finns en alltför stor andel "elektriker" som saknar basala kunskaper om sitt yrke.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Jag skulle vilja påstå att den som arbetar under egenkontrollprogrammet får göra arbetet OM han uppfyller företagets krav för just det arbetet.
Och det åligger företaget att se till att elektrikern har den kunskap som krävs.
Du sätter fingret på det stora problemet med egenkontrollprogram. Det finns inget krav från lagstiftare och myndigheter att egenkontrollen ska dokumenteras. Det är upp till elektrikerns arbetsköpare att avgöra om egenkontrollen ska dokumenteras eller inte, så det går inte alltid att se vad som har kontrollerats.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Japp, men det blir funktionellt rätt att köra onykter med
Nej, går inte att köra rätt onykter.

Betyder din kommentar att du inte längre håller fast vid inlägg #71?
 
P pmd skrev:
Nej, går inte att köra rätt onykter.
Det där fattar jag inte men det är nog väldigt OT så det kan kvitta.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det där fattar jag inte men det är nog väldigt OT så det kan kvitta.
Skillnaden mellan att koppla el olagligt och att köra onykter (i trafik) olagligt är att för att det förra ska bli rätt krävs nödvändiga kunskaper, medan det inte räcker med nödvändigt kunskaper för att det senare ska bli rätt. Alkohol tenderar att göra kunskaper lite suddiga (pga försämrat omdöme).

Man kan förstås diskutera vad som menas med onykter, och det är förvisso lite individuellt. Det är nog olämpligt att koppla el onykter också.
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Ok, ja så kan det vara. Han var säkert nybakad.

Jag skulle kunna skaffa en auktourisation om jag skulle vilja, men känns onödigt.
Nu är jag med. Du är elektriker utan egen auktorisation som inte visste att en jordfelsbrytare skyddar även ojordade uttag. När den egna kompetensen saknas kan man istället ge sig på andra med kompetens men utan behörighet.

Skulle förvåna mig mycket om du ringde en elektriker för att utöka en grupp med ett nytt uttag...
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
3. Färger färger....om det inte är moderna färger då? Men idag har man nog bytt bort alla gamla två/trefasiga tvättmaskiner så det bör inte vara några problem.

Wago, om du menar 222, är en direkt olämplig kopplingsplint i en anslutningsdosa för att ansluta en förbrukare. Det ska vara just en anslutningsdosa med tillhörande plint. Det bör vara säkert att göra bytet även med ström fram till dosan, inget krav men bra, och det kostar nästan ingenting att göra det bra. Wago 224 kan däremot komma ifråga eftersom den plinten inte har samma risk att komma i kontakt med strömförande delar.

I en gammal anslutningsdosa kan plinten vara bristfällig, t.ex alltför klen sockerbit, och då kan man behöva byta den. Men det bör som sagt göras med lite tanke bakom.

(5) Inget silikon här tack.

(6) Detta är den första av två viktigare punkter som du inte fick med och som delvis är anledningen till att det är behörighetskrävande att göra anslutningen.

En utbildad person ska titta sig omkring och se ifall TM står på ett bra ställe och om anslutningspunkten verkligen är i skick för detta. Saknas det JFB bör man bedöma ifall det verkligen är bra.

En befintlig TM behöver inte vara korrekt installerad. Då de ofta står i badrum krävs extra omsorg utifrån badrummets utformning och användning. Man kan behöva titta på behovet av kompletterande skyddsutjämning.

Så detta är i mina ögon ett jobb för en behörig elinstallatör, inte en elektriker.

(7) Och så har vi kontrollen av skyddsjord !! Hur kunde du missa det?
Anledningen till att jag missade skydsjorden är att jag aldrig fattar hur man kollar den. 😅

Bra affärsidé för någon att ta fram en bra manick till det.
 
D Dilato skrev:
Det är ju ingen ursäkt, tvärt om är det förfärligt dåligt.
Vi är många helt outbildade el-amatörer som vet hur en jfb fungerar.

Det man kan utläsa om man spenderat en längre tid här är att det finns en alltför stor andel "elektriker" som saknar basala kunskaper om sitt yrke.
Säkert en konspiration mot elektriker
 
Panor82
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du sätter fingret på det stora problemet med egenkontrollprogram. Det finns inget krav från lagstiftare och myndigheter att egenkontrollen ska dokumenteras. Det är upp till elektrikerns arbetsköpare att avgöra om egenkontrollen ska dokumenteras eller inte, så det går inte alltid att se vad som har kontrollerats.
De seriösa företagen dokumenterar
 
P pmd skrev:
Nej, går inte att köra rätt onykter.

Betyder din kommentar att du inte längre håller fast vid inlägg #71?
Asså, det har du erfarenhet av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.