P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, det är en lite farlig inställning...
Kan du beskriva proceduren så får vi se.
Sjukt enkelt.
Klipp bort stickkontakten (sjuko eller vad den heter) och tejpa fast den lösa sladden på kopplingsdosan på väggen.
 
  • Haha
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, det är en lite farlig inställning...
Kan du beskriva proceduren så får vi se.
Jag skulle (1) stänga av proppen, (2) brukar mäta att det inte är någon ström ändå, (3) sedan skulle jag se hur gamla maskinen var inkopplad, har man tur så är det wago med blå, jord och brun/svart som går till motsvarande i maskinen — då kan man ju vara hyfsat säker på att det bara är att byta ut dessa. Är det inte wago skulle jag sätta dit sådana. (4) om det inte finns förankring för sladden (för att förhindra att den rycks ut, skulle jag skapa sådan på något sätt. (5) Om inte jag är imponerad av tätningen i dosan skulle jag nog silikonisera den i badrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
En aspekt som jag saknar också i dessa diskussioner är att det inte är så jkl lätt att ’ta hjälp av en elektriker’. Tog själv hjälp med en väldigt enkel dragning i en renovering som jag höll på med, dragning av kablar från en brytare till två nya taklampor. Det tog tre veckor och otaliga samtal innan jag någon faktiskt kom.

Det vore ju en sak om det var som foodora att man bara kunde ringa någon — men i praktiken är det ju inte så. När man håller på att fixa hemma är det ju hela tiden små saker som man måste fuska med — om man inte är villig att pausa allt i ett par veckor i väntan på att ett uttag ska tas bort eller flyttas eller liknande saker.

Har man tur kan man FaceTime:a med en polare, men där tar det ju också emot att ringa för ofta…
 
P
Uppenbarligen är elektrikermarknaden inte tillräckligt konkurrensutsatt.
 
  • Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Här håller jag med och inte med.
Att någon kopplar el olagligt är inte ett problem så länge det blir rätt, och konsekvenserna tredje man om det blir fel riskerar inte att bli annat än ganska små.
Att någon kör bil onykter är ett problem eftersom det i stort sett inte går att köra (i trafik) rätt när man är onykter. Risken för allvarliga konsekvenserna för tredje man är stor.

Alla regelbrott medför inte samma risker för allvarliga problem för tredje man.
Brinner kåken ner blir det problem och drabbar tredje man
 
G
Jag skulle bytt till ett vanligt uttag istället för att klippa kontakten bara gamla maskiner som kräver fast installation..
 
M Messier1994 skrev:
Jag skulle (1) stänga av proppen, (2) brukar mäta att det inte är någon ström ändå, (3) sedan skulle jag se hur gamla maskinen var inkopplad, har man tur så är det wago med blå, jord och brun/svart som går till motsvarande i maskinen — då kan man ju vara hyfsat säker på att det bara är att byta ut dessa. Är det inte wago skulle jag sätta dit sådana. (4) om det inte finns förankring för sladden (för att förhindra att den rycks ut, skulle jag skapa sådan på något sätt. (5) Om inte jag är imponerad av tätningen i dosan skulle jag nog silikonisera den i badrummet.
3. Färger färger....om det inte är moderna färger då? Men idag har man nog bytt bort alla gamla två/trefasiga tvättmaskiner så det bör inte vara några problem.

Wago, om du menar 222, är en direkt olämplig kopplingsplint i en anslutningsdosa för att ansluta en förbrukare. Det ska vara just en anslutningsdosa med tillhörande plint. Det bör vara säkert att göra bytet även med ström fram till dosan, inget krav men bra, och det kostar nästan ingenting att göra det bra. Wago 224 kan däremot komma ifråga eftersom den plinten inte har samma risk att komma i kontakt med strömförande delar.

I en gammal anslutningsdosa kan plinten vara bristfällig, t.ex alltför klen sockerbit, och då kan man behöva byta den. Men det bör som sagt göras med lite tanke bakom.

(5) Inget silikon här tack.

(6) Detta är den första av två viktigare punkter som du inte fick med och som delvis är anledningen till att det är behörighetskrävande att göra anslutningen.

En utbildad person ska titta sig omkring och se ifall TM står på ett bra ställe och om anslutningspunkten verkligen är i skick för detta. Saknas det JFB bör man bedöma ifall det verkligen är bra.

En befintlig TM behöver inte vara korrekt installerad. Då de ofta står i badrum krävs extra omsorg utifrån badrummets utformning och användning. Man kan behöva titta på behovet av kompletterande skyddsutjämning.

Så detta är i mina ögon ett jobb för en behörig elinstallatör, inte en elektriker.

(7) Och så har vi kontrollen av skyddsjord !! Hur kunde du missa det?
 
  • Gilla
  • Älska
avh67f och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Jag skulle bytt till ett vanligt uttag istället för att klippa kontakten bara gamla maskiner som kräver fast installation..
Vilka regler gäller för vägguttag där tvättmaskiner/torktumlare kan finnas i bostadsmiljö?
 
Samma regler för uttag oavsett vad som ska anslutas, det är ev "zon" som avgör.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Brinner kåken ner blir det problem och drabbar tredje man
Varför skulle kåken brinna ner on det var rätt kopplat, vilket det ju stod? "Att någon kopplar el olagligt är inte ett problem så länge det blir rätt, "

Det är viktigare att det är rätt än vem som gör det. Rätt är bra, oavsett vem som gör det, fel år dåligt oavsett vem som gör det.
 
  • Gilla
jbr och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför skulle kåken brinna ner on det var rätt kopplat, vilket det ju stod? "Att någon kopplar el olagligt är inte ett problem så länge det blir rätt, "

Det är viktigare att det är rätt än vem som gör det. Rätt är bra, oavsett vem som gör det, fel år dåligt oavsett vem som gör det.
Rätt blir det aldrig om det inte är tillåtet
 
  • Wow
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Rätt blir det aldrig om det inte är tillåtet
Själva elanlaggningen kan vara rätt utfört fastän den som gör själva arbetet gör ett olaga arbete.

Likaså kan själva elanlaggningen vara felaktigt utfört fastän den som gör arbetet gör ett lagligt arbete.

Du måste skilja på själva elinstallationen/anläggningen och den som gör det faktiska arbetet.
 
  • Gilla
jbr och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Själva elanlaggningen kan vara rätt utfört fastän den som gör själva arbetet gör ett olaga arbete.

Likaså kan själva elanlaggningen vara felaktigt utfört fastän den som gör arbetet gör ett lagligt arbete.

Du måste skilja på själva elinstallationen/anläggningen och den som gör det faktiska arbetet.
Nej, den som har auktorisation får göra arbetet och det är det som gäller som det ser ut nu
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Jag skulle vilja påstå att den som arbetar under egenkontrollprogrammet får göra arbetet OM han uppfyller företagets krav för just det arbetet.
Och det åligger företaget att se till att elektrikern har den kunskap som krävs.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Själva elanlaggningen kan vara rätt utfört fastän den som gör själva arbetet gör ett olaga arbete.

Likaså kan själva elanlaggningen vara felaktigt utfört fastän den som gör arbetet gör ett lagligt arbete.

Du måste skilja på själva elinstallationen/anläggningen och den som gör det faktiska arbetet.
Det är nog dags att sluta mata trollet?
 
  • Gilla
jbr och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.