Demmpa Demmpa skrev:
Det som ofta diskuteras angående att klippa stickkontakten är om garantin gäller samt om CE-märkningen gäller.
CE-märkningen är bara av intresse om man ska sälja den modifierade maskinen.
 
  • Gilla
Daddy Bear och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
CE-märkningen är bara av intresse om man ska sälja den modifierade maskinen.
Om man byter ut kabeln i stället för att klippa kontakten kan man återställa maskinen i ursprungligt skick.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om man byter ut kabeln i stället för att klippa kontakten kan man återställa maskinen i ursprungligt skick.
Jo. Eller så klipper man kabeln och byter den om man eventuellt behöver återställa någon gång i framtiden.

Men jag håller med om att ett vägguttag är bästa läsningen så man slipper anlita en elinstallatör varje gång maskinen ska kopplas i eller ur...
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den fungerar bara om man har utanpåliggande kabel eller eventuellt rörutlopp.
Den fungerar INTE om man har infälld apparatdosa, många badrum har just infälld apparatdosa med någon typ av anslutningsdosa över, tex,
[bild]
Det är precis en sådan här dosa som sitter på väggen idag. En kabel från tvättmaskinen och en kabel från torktumlaren. Torktumlaren vi kikar på är en beg från ca. 2015-2016 (Bosch), så garantin kommer inte gälla ändå.
Installationen får jag kontakta en elektriker till att göra, men behövde veta om det var ok att vi köper en Bosch och klippa kabeln. Annars hade vi fått titta på en torktumlare utan stickpropp.
 
Jag installerade eluttag istället. Finns i princip inga nya apparater utan stickpropp.
 
  • Gilla
Messier1994 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men jag håller med om att ett vägguttag är bästa läsningen så man slipper anlita en elinstallatör varje gång maskinen ska kopplas i eller ur...
pacman42 pacman42 skrev:
Jag installerade eluttag istället. Finns i princip inga nya apparater utan stickpropp.
Så det går att installera vägguttag överallt i ett badrum?


Återigen!
Ja, det är lämpligt att byta ut anslutningsdosan till vägguttag under förutsättning att det får sitta ett vägguttag där anslutningsdosan sitter.
I TS (sonens) fall så lär det vara två eller tre faser framdragna i anslutningsdosan.
Att då välja ett tvävägsuttag för en fas är nedgradering av nuvarande möjligheter.
Ja, det finns tvåvägsuttag med separata brunnar som får matas med var sin fas, men både Elko's & Schneider's uttag kräver att de föregås av två-/trepolig dvärgbrytare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så det går att installera vägguttag överallt i ett badrum?
Nej, det går inte men det går ofta att lösa. Det beror på de faktisa förhållandena i badrummet/tvättstugan. Men det har ju elektrikern koll på. I detta fallet så vet vi inte hur det ser ut och därmed så kan vi inte säga att det är tillåtet, men inte heller att det inte är tillåtet.

Edit: naturligtvis hittar jag trådar om liknande saker också:
- https://www.byggahus.se/forum/threads/far-det-se-ut-sa-haer-eluttag-och-vattenkran.291181/
Jag tar en länk från elinstallatören också:
- https://www.elinstallatoren.se/2020/04/hur-nara-handfatet-far-jag-satta-uttaget/
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det går inte men det går ofta att lösa. Det beror på de faktisa förhållandena i badrummet/tvättstugan. Men det har ju elektrikern koll på. I detta fallet så vet vi inte hur det ser ut och därmed så kan vi inte säga att det är tillåtet, men inte heller att det inte är tillåtet.
Så, istället för att bara skriva "byt fasta anslutningen till vägguttag" så är det bättre att skriva "byt fasta anslutningen till väggutta under förutsättning att gällande placering tillåter det".
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Så, istället för att bara skriva "byt fasta anslutningen till vägguttag" så är det bättre att skriva "byt fasta anslutningen till väggutta under förutsättning att gällande placering tillåter det".
Vilket oftast tillåts så länge man är utanför splash-zone från bad och dusch. Vilket elektrikern har koll på.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag installerade eluttag istället. Finns i princip inga nya apparater utan stickpropp.
Ja, hällar då.
 
D datja skrev:
Ja, hällar då.
Nu tänkte jag iofs ppå torkskåp, tvättmaskin och torktumlare, men visst spishällar är ett bekymmer om de skall in i tvättstugan också.
 
  • Haha
  • Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nu tänkte jag iofs ppå torkskåp, tvättmaskin och torktumlare, men visst spishällar är ett bekymmer om de skall in i tvättstugan också.
Jag såg inte att du tänkte på det. 😀
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du blandar ihop kan och får.

Jag håller med elmonts inlägg #2, det viktiga är att man förstår vad man gör och gör det korrekt.
Att göra det är inte svårt om man vet hur man gör och då kan man men man får inte även om man kan.
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Att göra det är inte svårt om man vet hur man gör och då kan man men man får inte även om man kan.
Precis så, man får inte. Du skrev att man kan om man har behörighet, vilket jag korrigerade. Att kunna och få är inte synonymt.

Tänk dig elektrikern som kommer hem och gör detta hos mig, sen åker han till en granne och installerar en jordfelsbrytare. Efter det åker han vidare och installerar en laddbox. Sen är arbetsdagen slut och han ska åka hem och göra en fast installation av en ny tvättmaskin, men kommer på att han inte har egen auktorisation så det får vänta, han ringer en annan elektriker som kan göra jobbet... Är det så det fungerar i verkligheten? Hade du uppmanat honom att ringa en annan elektriker?
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.