Kök med rostfri diskho, kran, och inbyggd belysning under skåp, samt brödrost och pappershållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vet inte om det är godkänt men anledningen till att det sitter där är nog för att det satt en belysning där innan, en armatur som skjuts in i kontakten, därför gissar jag på att detta är ett renoverat kök ursprung 70.80tal?

Det finns inga regler emot denna placering, utan den är bara lite udda och opraktisk ;)
Det är ju normalt torrt där den sitter. Några stänk kan det bli men inte så att IP21 inte skulle räcka.

• Gilla
Thyro89 och 2 till
  • Laddar…
Uttaget utgör nog inget större problem i sig.
Men placeringen är klart olämplig med tanke på användningsområde. Jag anser att man inte har gjort någon korrekt riskbedömning av placeringen eftersom bruksföremål lätt kan hamna i en vattenfylld diskbalja. Risken är att någon reflexmässigt vill "rädda" sin dyra elapparat och får en stöt med våra händer.

• Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Finns väl en miljon lysrörsarmaturer med eluttag ovanför diskbaljan utan att det orsakar några större incidenter.

Stefan N skrev:
Finns väl en miljon lysrörsarmaturer med eluttag ovanför diskbaljan utan att det orsakar några större incidenter.
Dom uttagen fungerar bara bra till elvispar , stavmixer m.m. Till kaffemaskiner, vattenkokare som är mer eller mindre " fast" anślutna är den placeringen olämplig. Den resulterar i att boende monterar en förlängningssladd eller greńuttag med några kabelklammer och dubbelgångareande tejp. Eller monteras några stickproppsanslutna vägguttag.

Dagens kök har helt andra krav på elmatning än 1970 talets kök.

Om det köket på fotot i trådbörjan har renoverats efter år 1996, jag tror det var då jordfelsbrytare började krävas, då skall väl köksmaskiner vara skyddade av jordfelsbrytare? Eller behövs kanske inte jordfelsbrytare i kök?

När brödrosten ramlar ner i den vattenfyllda diskhon, händer kanske inget. Diskbänken är nog inte skyddsjordad. Om köket renoverats år 2016 kan plastvattenrör ha används. De leder ström väldigt dåligt, och därför inte säkert att den rostfria diskbänken är skyddsjordad av vattenledningen. Men, klart den kan vara jordad från varmvattenberedaren via av varmvattenröret.

Redigerat:
Det är nytt 2016, jordfelsbrytare finns. Kollar runt på elsäkerhetsverket hittar bara om badrum. Måste ju finnas regler CM mellan "fast kran" och utag men jag hittar inte.

Kolla i ElbokenElko 2015 sidan 376.

Arnodt skrev:
Om det köket på fotot i trådbörjan har renoverats efter år 1996, jag tror det var då jordfelsbrytare började krävas, då skall väl köksmaskiner vara skyddade av jordfelsbrytare? Eller behövs kanske inte jordfelsbrytare i kök?

När brödrosten ramlar ner i den vattenfyllda diskhon, händer kanske inget. Diskbänken är nog inte skyddsjordad.
Diskbänken är ofta spontanjordad via vattenrör eller andra fasta jordade elapparater. Den kan även vara medvetet potentialutjämnad mot elnätet.

Jordfelsbrytaren ( om det finns någon) är inget absolut mot elolyckor. Den är endast ett komplement till andra skyddsåtgärder. Den löser först ut när en felström har börjat att flyta genom t.ex. en person eller skyddsjord.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Olämpligt, ja, emot regelverket, nej...

Jag skulle ju inte ha brödrosten där, trots JFB. Man hinner få en rejäl smäll på fingrarna innan JFB löser...

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
A
Som svar på frågan: Nej, flytta brödrosten.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Om detta kök är helt nybyggt (2016) så är det ju svårt att säga annat om placeringen än ... korkat.

Alexander Lindebring skrev:
Det är nytt 2016, jordfelsbrytare finns. Kollar runt på elsäkerhetsverket hittar bara om badrum. Måste ju finnas regler CM mellan "fast kran" och utag men jag hittar inte.
Du kommer inte att hitta några specifika regler för det finns inte. Elinstallationsreglerna tar ingen speciell hänsyn till kök eller tvättstuga såsom de gör med badrum, bastu mm. Reglerna sträcker sig dessutom endast fram till uttaget. Reglerna tar ingen hänsyn till vad som ev ansluts i dessa uttag. Det finns inte ens några allmänna regler vad jag kan minnas, utan man får gå till elsäkerhetsverkets föreskrifter och den gamla slagdängan god elsäkerhetsteknisk praxis. Från och med stickproppen är det produktstandarder som gäller, dvs tillverkaren har ett ansvar och det kanske står något i bruxet till din brödrost om att inte doppa den i diskbaljan ;)

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Om du ställer brödrosten på vänster sida och använder vänster uttag, så blir det mycket bättre. Det ser ut som om arbetsytan är till vänster, och inte där du har ställt brödrosten.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag hade nog tagit dit någon som satt en dosa istället och dragit en kabel till höger och monterat uttaget där om det är arbetsbänken du använder mest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.