Jag gnäller inte över glassbilen…..🤔
Den kommer inte längre……
Sist fick jag vända den åt stackarn som körde så han kunde fortsätta sin tur utan att ha mitt hustak med sig 😝

P
Nissens Nissens skrev:
Menar du att du aldrig funderat på att visa hänsyn?
Nej - men jag har inte lyxen att kunna blidka allt som skrivits här, inte ens en bråkdel.

Har renoverat intensivt i perioder. Smyger då igång 0600, börjar låta 07:00:00. Senare på helger. Just nu sköter jag trädgård etc när jag får en lucka, med två småttingar blir det vad det blir. Går inte ut och väsnas tidigt eller sent, men nog kan min gräsklippning krocka med frukost för sjusovare eller lunch på helgen, eller en middag under veckodagarna.

• Gilla
Parkeringsvakten och 1 till
  • Laddar…
Trevligt att få höra en gräsklippare vid 8:00.
Ett avbrott från fåglarna som skrikit konstant sen kl 5.
Nä att folk vaknar till liv och pysslar på gården efter kl 7 är helt OK.

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
P
Har en fiskmåskoloni från helvetet här. Har köpt valium för att hantera det. Pipet från sopbilen är fanimig bättre än deras läten.

• Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Fiskmåsar är inge kul. Här är det inte värre än skator, och vartefter ett hygge i närheten växer upp blir det mindre skator och mer andra djur.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Hur får du det till det? Så vi alla i tråden ( är ju uppenbarligen några stycken) ska rätta våra liv så Ni ska få sova ruset av er kl 08 på morgonen 🤣 Bara JAG får sova så skallebanken går över så måste alla andra ändra sina liv och absolut inte sköta sin trädgård.
@Ganescha
Men herrejösses, jag skrev väl inget om att jag behöver sova ruset av mig, eller?
Men som man känner sig själv känner man andra...

Det är ju oerhört komiskt hur du anstränger dig för att styrka mina teser i början av mitt inlägg. I inlägg efter inlägg förfäktar du på ett aggressivt sätt att du kan bestämma när det är okej att störa andra — tack för hjälpen! Du verkar vara ett praktexempel på personer som sätter sina egna behov och vilja före andras.

Normalt sett så har vi ju hittills i samhället bland civiliserade människor — sådana som till exempel går upprätt, kan fästa blicken och tuggar med stängd mun — lyckats få det att funka genom attt inse att andra människor har andra behov än man själv. Hänsyn, omtanke och välvilja är bara några begrepp som man kan använda sig av.

//Ronnie

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
Helt fantastiskt hur folk kan reta upp sig på lite oljud vid "fel" tider och älta, älta, älta.

Snart kan Putin eller annan galning ha tryckt på knappen och då kommer ni vara väldigt glada att det finns liv att lyssna på runtomkring er. Jag tänker så redan idag när bonden börjar slå hö kl 7 eller timmerpråmen lastar för fullt vid 5, när man själv lagt sig vid 3; bra mycket bättre med en levande bygd där oljudet skapas av friska människor som gillar att ha fint eller har ett arbete som bidrar till samhället.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
När hustrun veckopendlade och tog 05.50-tåget på måndagarna, var vi måttligt glada på att grannen började mecka med bilen vid 22 på söndagkvällarna. Gärna vinkelslip med ojämna mellanrum.

Visst, det är en världslig sak, men att börja veckan med ett par timmars extra sömnunderskott är inte jättekul.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Helt fantastiskt hur folk kan reta upp sig på lite oljud vid "fel" tider och älta, älta, älta.

Snart kan Putin eller annan galning ha tryckt på knappen och då kommer ni vara väldigt glada att det finns liv att lyssna på runtomkring er. Jag tänker så redan idag när bonden börjar slå hö kl 7 eller timmerpråmen lastar för fullt vid 5, när man själv lagt sig vid 3; bra mycket bättre med en levande bygd där oljudet skapas av friska människor som gillar att ha fint eller har ett arbete som bidrar till samhället.
Det som är "fantastiskt" är att hur människor allmänt retar upp sig så pass på andra att de blir irl arga överhuvudtaget! (forumet är ett utmärkt exempel på det, jisses va folk kan bli sura på varandra och häva ur sig både det enda och det andra.. bara för att de helt enkelt tycker/tänker olika och alla tycker "deras sida" är den enda rätta)

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
För att ingen bryr sig om att du drack lite för mycket på midsommarfesten och du vill ta sovmorgon eller att du sover med öppet fönster. Min granne klipper alltid gräset tidig på morgon på helger, jag tycker det är lämpligt. Kl 8 är en perfekt tid att klippa gräs innan det blir för varmt. Man klipper gräset när man vill, orkar eller hinner, sluta bry dig om vad andra gör på deras mark.

• Gilla
Parkeringsvakten och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Därför att dom inte har den minsta inlevelseförmågan i andra människor. Det finns den kategori vars priolista är: jag, jag, jag. I bästa fall är de bara för självcentrerade och kommer inte på tanken att dt kan vara störande. I värsta fall tänker dom att det är min tomt, jag kan göra precis som jag vill.
Hur tänkte du där ? Du själv då ? Som inte kan låta någon göra som de vill ?

I ilcretzzo skrev:
För att ingen bryr sig om att du drack lite för mycket på midsommarfesten och du vill ta sovmorgon eller att du sover med öppet fönster. Min granne klipper alltid gräset tidig på morgon på helger, jag tycker det är lämpligt. Kl 8 är en perfekt tid att klippa gräs innan det blir för varmt. Man klipper gräset när man vill, orkar eller hinner, sluta bry dig om vad andra gör på deras mark.
Bra svar

anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Kan ju vara så att de väntar in gäster för firande och vill ha finklippt matta till de kommer?
8 kanske är lite tidigt.. men gästerna kanske kommer tidigt eller det finns kanske andra bra anledningar?

anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

För att man ska resa iväg vid 10.00

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Och en lagom sömn för många vuxna är ca 7h. Synkat över natten blir det 20:30-03:30

Så jag ställer samma fråga:
Varför ska folk med extremt vridna dygn bestämma vad som är rätt tid?
20:30 kommer jag hem och börjar laga middag... Sen sover jag helst 8 timmar. Vardagar kan folk få klippa gräset kl 8, vanliga helger är det bussigt att vänta till 8:30, men kan man inte hålla sig så är väl 8 ok. Men juldagen, nyårsdagen, påskdagen och midsommardagen kan man väl låta folk få äta frukost och läsa tidningen utan ackompanjemang av gräsklippare, trimmers, snöslungor eller vedklyvar...
Skördetröskor och andra traktordragna maskiner har dispens, får föra oväsen närhelst det behövs.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.