96 189 läst ·
538 svar
96k läst
538 svar
Klippa gräset kl 08 midsommardagen, varför?
Något jag har funderat på är hur folk tänker som klipper gräset på lördag/söndag eftermiddag när normala människor vill sitta på uteplatsen och softa. Är det inte bättre att få det överstökat på morgonen (när det dessutom är svalare) så att man kan slappa sedan? Om jag har sovit dåligt för att nån granne hade midsommarfest till småtimmarna vill jag ha det tyst vid 14-tiden så att jag kan ta en eftermiddagslur 😉
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Jag hade inte startat gräsklipparen eller något annat som väsnas innan 9.00, oavsett om det är en vanlig lördag eller midsommardagen.
Eller så gör man det?vcx skrev:
https://neurosciencenews.com/verbal-intelligence-early-risers-21785/
”once you account for key factors including bedtime and age, we found the opposite to be true, that morning types tend to have superior verbal ability,” says Stuart Fogel, Director of the University of Ottawa Sleep Research Laboratory.”
Saker behöver göras och man får så lov att göra dem när man har tid. Fast jag brukar försöka att inte föra oljud mellan 10 på kvällen och 7 på morgonen.
Folk väljer själva om de vill skaffa sig baksmälla.
Folk väljer själva om de vill skaffa sig baksmälla.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
H HEM2121 skrev:Det är ok om det inte för en massa väsen som spikning och sågning t.ex. Bara för att du är morgonpigg så behöver du inte ta hänsyn? Då är det ok om en nattmänniska börjar kl. 9 på kvällen och håller på att såga och spika fram till 6 på morgonen också, det är ju så svalt och skönt då. Dessutom varje helg hela sommaren. Man måste ta hänsyn till andra också, inte bara utgå från sig själv!! Ingen skulle få ro eller någon sömn om alla bara skulle utgå från sig själv!
Kanske inte tidigt för dig men för tidigt för många andra. Utgå inte bara utifrån dig själv.G Ganescha skrev:08 är dock fortfarande inte tidig morgon. Nu ska jag inte sitta här och rabbla upp hur min familjs liv fungerar men för att få saker och ting gjorda här hemma så är jag i gång på huset och i trädgården runt 07, speciellt när vädret är så här underbart. Morgonen är bästa tiden på dygnet så här års och det utnyttjar jag till max.
Klockan 8.00 söndagsmorgon är utan tvivel jättetidigt. Det måste vara självisk människa som stör grannar så tidigt.
Eller det kan finnas andra orsaker också. En kompis hade olika psykiatriska diagnoser, och hen jobbade i perioder, hmm, konstiga tider - till exempel klippte gräset jättetidigt/sent. Men hon hade så mycket problem med grannar, att hen bestämde flytta avsides för att inte störa. Hen hade insikt.
Eller det kan finnas andra orsaker också. En kompis hade olika psykiatriska diagnoser, och hen jobbade i perioder, hmm, konstiga tider - till exempel klippte gräset jättetidigt/sent. Men hon hade så mycket problem med grannar, att hen bestämde flytta avsides för att inte störa. Hen hade insikt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Det jag menar är inte bara till dig utan till alla som bara utgår från sig själv och inte tänker på hur det påverkar andra. Efter Kl. 10 är rätt och före Kl. 20.00 är tider typ en oskriven lag på en helger som är ok tider. Har man panik så kollar man med grannarna om det är ok vid andra tider, oftast är grannar medgörliga när man frågar, även grannar som skulle gå i taket om man inte hade frågat. Respekt och hänsyn kommer man långt med.G Ganescha skrev:
Nej, det finns ingen oskriven lag om några tider. Om vi har 10 grannar, 9 är helt eniga med att det är ok att klippa klippa 08 och 1 är det inte, alla 9 ska inte behöva rätta sig efter 1 person som enkelt kan stoppa något i örat om personen i fråga stör sig lätt av ljud en och vill sova bort dagen.H HEM2121 skrev:Det jag menar är inte bara till dig utan till alla som bara utgår från sig själv och inte tänker på hur det påverkar andra. Efter Kl. 10 är rätt och före Kl. 20.00 är tider typ en oskriven lag på en helger som är ok tider. Har man panik så kollar man med grannarna om det är ok vid andra tider, oftast är grannar medgörliga när man frågar, även grannar som skulle gå i taket om man inte hade frågat. Respekt och hänsyn kommer man långt med.
Om en av de nio behöver lägga sig i rimlig tid på vardagkvällarna medan de återstående åtta, samt den som vill sova längre, är festprissar och vill ha en högljudd fest framåt småtimmarna på vardagkvällar skall de då inte bry sig om den som behöver sova i rimlig tid. Det gäller att ge och ta emellan grannar och jorden går inte under om man börjar klippa vid nio istället för åtta på helger.G Ganescha skrev:
På vardagar får festprissarna hålla sig inomhus och se till att det inte hörs till grannarna efter 22.a.o.f skrev:
Om en av de nio behöver lägga sig i rimlig tid på vardagkvällarna medan de återstående åtta, samt den som vill sova längre, är festprissar och vill ha en högljudd fest framåt småtimmarna på vardagkvällar skall de då inte bry sig om den som behöver sova i rimlig tid. Det gäller att ge och ta emellan grannar och jorden går inte under om man börjar klippa vid nio istället för åtta på helger.
Den som stör grannar pga fylla är störda utav den värsta sorten.
De värsta bor ju i lägenhet på gott och ont, när de bör bo långt ut i urskogen där ingen mänsklig ras finns och störs.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Jo, det finns det. Även om man förstår att du inte har hört talas om det. Du antar att folk sover bort dagen bara för att du vill köra gräsklipparen kl. 08.00 på en helg? Det betyder inte heller att folk inte är vakna utan vill ta sin frukost i lugn och ro, kanske t.om. äta frukost utomhus. Oavsett så är det ett störningsljud som stör den som vill ha lugn och ro på morgonen. Alla är vi olika, den del är kvällsmänniskor och en del är morgonmänniskor. Det betyder inte att alla ska rätta sig efter morgonmänniskor! En bra medelväg är de tider jag angett tidigare. Antar att du inte är vaken alla 24 timmar om dygnet heller?G Ganescha skrev:
Så om det inte är någon alkohol inblandad få de störa hur mycket som helst? För övrigt var det ett exempel. Kan själv bli sugen att trimma lite i trädgården sen på kvällen när det blivit svalt men gör det inte.Rkarlsson skrev:
nej, det gör det inte. Men din logik så får man inte köra alls under dagen för folk vill ha en lugn lunch ute, middag ute eller kvällsmat, dumheter. Däremot, som jag sagt tidigare flera gånger, stör sig någon så är man mer än välkommen att prata med mig, lika så om man stör något under dagen. En bra tid på dygnet är 07-22. Och dom jag också skrev tidigare, gör en enkät som grannskapet kan fylla in med tider som man får göra vad så blir alla nöjda.H HEM2121 skrev:Jo, det finns det. Även om man förstår att du inte har hört talas om det. Du antar att folk sover bort dagen bara för att du vill köra gräsklipparen kl. 08.00 på en helg? Det betyder inte heller att folk inte är vakna utan vill ta sin frukost i lugn och ro, kanske t.om. äta frukost utomhus. Oavsett så är det ett störningsljud som stör den som vill ha lugn och ro på morgonen. Alla är vi olika, den del är kvällsmänniskor och en del är morgonmänniskor. Det betyder inte att alla ska rätta sig efter morgonmänniskor! En bra medelväg är de tider jag angett tidigare. Antar att du inte är vaken alla 24 timmar om dygnet heller?