96 189 läst ·
538 svar
96k läst
538 svar
Klippa gräset kl 08 midsommardagen, varför?
Vem i helvete är så lättväckt att vederbörande vaknar av att grannen klipper gräset? Klipper han mattan i ert sovrum eller?
Tål man inte att bo nära människor så kanske man ska bo utom hörhåll. Eller ska alla andra sätta sina liv på paus för att någon annan eventuellt möjligen kan bli störd av normala mänskliga aktiviteter?
Här skriksuper grannarna, gör burnouts med sina epor och klipper gräset alla tider på dygnet. Det är fanimig deras rättighet, inte stör det mig. Hade det stört mig så hade jag väl fått köpa såpass mycket mark att ingen kunde bo inom hörhåll snarare än att försöka styra vad andra gör på sin egen egendom.
Tål man inte att bo nära människor så kanske man ska bo utom hörhåll. Eller ska alla andra sätta sina liv på paus för att någon annan eventuellt möjligen kan bli störd av normala mänskliga aktiviteter?
Här skriksuper grannarna, gör burnouts med sina epor och klipper gräset alla tider på dygnet. Det är fanimig deras rättighet, inte stör det mig. Hade det stört mig så hade jag väl fått köpa såpass mycket mark att ingen kunde bo inom hörhåll snarare än att försöka styra vad andra gör på sin egen egendom.
Varför inte rikta frågan till din granne istället?anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...
Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?
Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.
Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Klipper gräset när jag har tid för det. Kan inte anpassa mitt liv/min tid efter alla andra. Om det endast är kl 08 på midsommardagen som jag har tid så är det då jag klipper, kunde inte bry mig mindre. Brukar däremot, om möjligt, försöka att inte göra högljudda grejer före kl 08 och efter kl 21 på helger.
Vid 8 då alla högtider? Då har väl folk ätit klartS Stenalina skrev:20:30 kommer jag hem och börjar laga middag... Sen sover jag helst 8 timmar. Vardagar kan folk få klippa gräset kl 8, vanliga helger är det bussigt att vänta till 8:30, men kan man inte hålla sig så är väl 8 ok. Men juldagen, nyårsdagen, påskdagen och midsommardagen kan man väl låta folk få äta frukost och läsa tidningen utan ackompanjemang av gräsklippare, trimmers, snöslungor eller vedklyvar...
Skördetröskor och andra traktordragna maskiner har dispens, får föra oväsen närhelst det behövs.
Oavsett om det är veckodag eller helg, tar jag viss hänsyn och klipper aldrig före 09.00.anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...
Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?
Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.
Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Tar du mina inlägg som aggressiva så får du ursäkta mig, glömmer fort att vissa är väldigt känsliga via text och har svårt att läsa både mellan raderna och förstå viss sarkasm.P Pysslarn skrev:@Ganescha
Men herrejösses, jag skrev väl inget om att jag behöver sova ruset av mig, eller?
Men som man känner sig själv känner man andra...
Det är ju oerhört komiskt hur du anstränger dig för att styrka mina teser i början av mitt inlägg. I inlägg efter inlägg förfäktar du på ett aggressivt sätt att du kan bestämma när det är okej att störa andra — tack för hjälpen! Du verkar vara ett praktexempel på personer som sätter sina egna behov och vilja före andras.
Normalt sett så har vi ju hittills i samhället bland civiliserade människor — sådana som till exempel går upprätt, kan fästa blicken och tuggar med stängd mun — lyckats få det att funka genom attt inse att andra människor har andra behov än man själv. Hänsyn, omtanke och välvilja är bara några begrepp som man kan använda sig av.
//Ronnie
Men det blir fel när du i inläggen försöker få det till ett enbart JAG tänk när det snarare är tvärtom där många, i alla fall i tråden tycker att det är helt rätt att få ut kl 08 och börja jobba på sin kåk eller trädgård, där med köra allehanda verktyg för att underlätta och faktiskt snabba på jobbet.
Som jag skrev tidigare, är 9 av 10 grannar uppe med tuppen så att säga, så kan den 10:e gott och väl med en enkel lösning stoppa in hörselpropparna och lugnt sova vidare.
Har nog varit den som klippt klockan 8 en eller annan gång, sannolikt inte på midsommardagen dock.
När det gäller mig så är jag morgonmänniska, går upp vid 6, städar i förrådet eller rycker lite ogräs, tömmer torktumlaren, hänger tvätt, osv osv, när jag sen inser att det behöver klippas så är klockan 10 i kroppen men 8 på riktigt. Har hänt att jag ringt kompisar vid 7.30 i tron att det är safe, det är ju snart dags för lunch, typ.
Så för min del får jag svara ren otänksamhet, inte ove, ensamhet eller pin kiv.
När det gäller mig så är jag morgonmänniska, går upp vid 6, städar i förrådet eller rycker lite ogräs, tömmer torktumlaren, hänger tvätt, osv osv, när jag sen inser att det behöver klippas så är klockan 10 i kroppen men 8 på riktigt. Har hänt att jag ringt kompisar vid 7.30 i tron att det är safe, det är ju snart dags för lunch, typ.
Så för min del får jag svara ren otänksamhet, inte ove, ensamhet eller pin kiv.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Förbannat kräk,- liten man med pytteliten stake som visar sitt missnöje. Hade en sådan JV till granne som la sig med hönsen, sedan stökade varje helg när vi hade fester. När de flyttade så hade vi kvartersfest för att hedra idioten👍🏼 så lycka till - Köp en tändkulemotor och dra igång den så fort han startar klipparenanders07 skrev:
Varför gör man så?
Det är väl upp till var och en när de vill klippa gräset. Bor man i ett villa kvarter får man räkna med det.anders07 skrev:
Varför gör man så?
Helt ok tycker jag men jag hade inte klippt då.anders07 skrev:
Varför gör man så?
En av mina grannar hade den förbannat goda idén att som medarrangör till en rallytävling, låta alla parkera sina ekipage på hans mark…alla 79 deltagande!!! Man hade satt 08:00 som startid för insläpp, men de började förstås drälla in redan 06:50. Hela den lördagmorgonen hade man en motoriserad trombonorkester utanför sovrumsfönstret! 😵💫anders07 skrev:
Varför gör man så?
En gräsklippare hade varit rena vaggvisan.
Jag önskar överlag att folk kunde använda gräsklippare (och andra redskap) med ordentlig ljuddämpning, då skulle det inte spela så stor roll när det klipptes. Själv jobbar jag hemma och har alltid möte kl 10 på onsdagar då grannens trädgårdsfirma dyker upp med sin åkgräsklippare där ljuddämparen måste ha rostat av nån gån för många år sedan och ingen brytt sig att byta. Den låter så jävla mycket att med fönstren stängda så kan jag knappt höra vad kollegorna säger i hörlurarna... Jag har mätt över 80 decibel inne med stängda fönster! Snacka om att inte ta hänsyn.
För att inte tala om dessa jävla lövblåsare.
För att inte tala om dessa jävla lövblåsare.