G Ganescha skrev:
... En bra tid på dygnet är 07-22.
Hur kan man tro något så befängt?

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
tjockelamock tjockelamock skrev:
Jag hade inte startat gräsklipparen eller något annat som väsnas innan 9.00, oavsett om det är en vanlig lördag eller midsommardagen.
Är man normalt funtad och bor i ett tättbebyggt villaområde gör man just så på helger då folk normalt dels sover längre och dels när det är fint väder kanske vill sitta ute på altanen och äta frukost i lugn och ro och slippa höra gräsklippare, borrhammare, motorsågar och annat. På vardagar tycker jag det är helt okej att dra igång byggarbete eller annat efter 0700 och avsluta senast 20:00 eller något av respekt för de som behöver gå och lägga sig tidigt. Att klippa gräset så tidigt finns det knappast någon anledning att göra.

Ömsesidig respekt, ack så svårt ibland.

/S

• Gilla
tjockelamock och 6 till
  • Laddar…
P
Efter att ha läst denna tråd är jag förundrad över att mina grannar ens hälsar på oss.

En extra fråga: vad är lsgom tider att väsnas på vardagar? Framför allt på morgonen? Flesta hantverkarna är igång vid 7, är det lagom?

Det är ofta så att det är på helgen man har tid att klippa. Man vill i allmänhet klippa när det är torrt, då är det ofta även soligt. Det kan ju vara så att man har andra planer för dagen så att man behöver få gräset gjort.

Det är inte en orimlig tid att klippa gräs.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Om vi bortser från svaret på frågan (som jag ser att ni andra gjort) .. så tänkte jag också nämna hur jag ser på tiderna och ljud..

- Varnade alltid grannarna (både i lgh och hus) innan fest skulle ske, eller projekt med maskiner skulle ske (renovering)
- Hantverkare får inte föra oväsen i lgh innan 8, så det är den gränsen jag har även i villa.. (på morgonen kanske jag skall tillägga)
- På helgerna (helgdagar) försöker jag hålla 10 som gräns innan vi sätter igång (här på landet utan grannar.. så kan vi starta maskiner i hushållet inomhus.. innan 10.. men när vi hade nära grannar.. gjorde vi det ej.. observera att jag inte menar diskmaskin/tvätt osv.. utan om man tex behöver såga inomhus eller köra rikt o planhyvel...eller liknande)
- Har grannarna gäster och de sitter ute.. försöker jag anpassa mig och/eller vara skitsnabb.. om jag måste göra nått i trädgården
- 21 gör vi inget utomhus som låter.. (mer än vi själva..).. men efter jag fick lite skäll 19.30-20 för jag klippte gräset (elgräsklipparre) så försökte vi hålla 20.00 istället.. (även om min gräns fortfarande är 21 i huvudet)

Det gäller också att tänka på hur man poppar musik inomhus.. och ännuvärre.. tittar på film! Har man bioanläggning kan det vara väldigt störande för grannar.. vissa ljud är högre och går lätt igenom väggar ut.. så det är också något vi försökt tänka på.

Problemet med ljud är att alla stör sig på olika.. och hör olika bra..
Jag stör mig inte på andras musik/film..

Men jag stör mig på studsmattor (inte barnens stoj direkt, utan studsmattans ljud)
Jag stör mig på moppar som körs hårt.. och låter när de ska "gasa" mitt i nätterna..
Jag reagerar på stojiga barn och hundar.. när det är brist i uppfostran/problem (jo, man hör skillnad... och märker skillnad).. jag tycker synd om dem.. jag blir inte arg liksom.. jag vill gå dit och hjälpa typ (barn och djur som har roligt, skrattar, pratar och springer omkring normalt.. stör mig inte det minsta)
Värmepumpar (fläktljud) kan vara störiga, även på gatan bredvid..

Kanske ska tillägga att jag har väldigt bra hörsel.

Maken stör sig på andra saker och hör knappt vissa av mina "störmoment".. så det är verkligen helt olika hur man tolkar och stör sig på ljud..

Dömt att misslyckas med att få alla att förstå/tycka lika.. det enda man kan göra är att bestämma (alltså lag-mässigt) en tid då man får eller inte får göra oljud.. och sedan ha en begränsning på ljudnivå.. när det är "mätbart för högt".

I övrigt är det var och ens hyfs o respekt som gäller..

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ofta så att det är på helgen man har tid att klippa. Man vill i allmänhet klippa när det är torrt, då är det ofta även soligt. Det kan ju vara så att man har andra planer för dagen så att man behöver få gräset gjort.

Det är ofta torrt i gräset på e.m och kvällstid, även lite mindre varmt i luften då. Ganska skönt att få en promenad med gräsklipparen eller trimmern då. Testa det någon gång.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
När tempen börjar närma sig 30 grader i skuggan och över 50 grader i solen så där "omständigheterna så tillåter" dvs i klarspråk att INGA GRANNAR FINNS I NÄROMRÅDET som kan störas så brukar jag dra igång gräsklippningen när det börjar ljusna dvs ca klockan 03.00. Svalt och underbart skönt att klippa. Har själv misstänkt att jag varit nära värmeslag heta dagar. Och självklart går hälsan före.

Jag behöver väl knappast tillägga att jag är NATTMÄNNISKA och INTE morgonpigg. :-)

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
P
a.o.f a.o.f skrev:
Så om det inte är någon alkohol inblandad få de störa hur mycket som helst? För övrigt var det ett exempel. Kan själv bli sugen att trimma lite i trädgården sen på kvällen när det blivit svalt men gör det inte.
Till 99% när det är fest och livat på sen kväll/natt så är det alkohol inblandat.

Att köra tidig kväll när temperaturen lagt sig ser jag inte som ett problem alls. Man kan väl kolla av så inte närmaste grannen sitter ute och käkar om man inte vet att de är ok med det.

Annars har vi 4 veckor snart där vi inte får köra en minut på hela dygnet då semestern går igång och det alltid är nån hemma.
Så då får vi inte ;
- Börja för tidigt, folk sover till 9-10
- kör inte kl 9, då äter folk frukost
-kör inte lunch, då ska folk sitta ute och luncha.
- kör inte eftermiddag, då ska folk vila middag.
- kör inte kl 17, då äter folk middag
- kör inte däremellan för då grillar folk som inte äter kl 17.
-kör inte kl 22 för då ska folk sova.

Bäst är om alla bor i skogen.......

• Gilla
  • Haha
MagHam och 3 till
  • Laddar…
P
yoloboi skrev:
Efter att ha läst denna tråd är jag förundrad över att mina grannar ens hälsar på oss.

En extra fråga: vad är lsgom tider att väsnas på vardagar? Framför allt på morgonen? Flesta hantverkarna är igång vid 7, är det lagom?
På en vardag är det fullt rimligt att sätta igång maskinerna kl 07 och helgerna 08 om man bygger. De som har problem med det är gnälliga.
Min granne satte igång 06 en lördag, det var kanske lite och ta i. Jag var uppe och brydde mig inte. Men vet att en annan granne störde sig. Men hon fick jordgubbar som plåser på såren så det löste sig =)

D Daniel 109 skrev:

Men det är väl här man hamnar i frågan om smidighet och hur pass hänsynstagande man är (eller väljer att vara). Det är ofta inte livsviktigt att klippa gräset just en precis dag eller tidpunkt, och om jag väljer mellan att klippa gräset på morgonen när grannarna äter frukost på altanen eller på kvällen när mina barn badar i poolen eller leker som bäst i trädgården så väljer jag antagligen att inte klippa gräset alls den dagen. Väntar till dagen efter om det är möjligt. Nu har vi ju haft exceptionellt soligt och varmt väder under många veckor då det knappt varit mulet, och fördelen då är att gräset knappt växer någonting heller. Det hela tar ut sig lite tänker jag. Olika aktiviteter tycker jag också kräver lite olika nivå av hänsynstagande. Gräsklippning är så pass vanligt att inte många bryr sig förutom på extrema tider kanske, men köra igång en tryckluftsdriven borrhammare kl 8 en lördag gör ingen granne glad.

Sen dör man ju inte heller av att klippa gräset mitt på dagen heller, ja det är lite jobbigare än vanligt men inte mer än så.

Vardagar, kör igång 0700 om du måste (dyr maskinhyra på timme eller liknande) annars brukar jag vänta tills 08, skönt med sovmorgon och de flesta hinner åka till jobbet/skolan

/

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
yoloboi skrev:

Det är sällan som hantverkare arbetar hos någon kunnig helgerna. Dessutom vet jag många som inte börjar såga, hamra före kl. 08.00 på vardagar.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Till 99% när det är fest och livat på sen kväll/natt så är det alkohol inblandat.

Att köra tidig kväll när temperaturen lagt sig ser jag inte som ett problem alls. Man kan väl kolla av så inte närmaste grannen sitter ute och käkar om man inte vet att de är ok med det.

Annars har vi 4 veckor snart där vi inte får köra en minut på hela dygnet då semestern går igång och det alltid är nån hemma.
Så då får vi inte ;
- Börja för tidigt, folk sover till 9-10
- kör inte kl 9, då äter folk frukost
-kör inte lunch, då ska folk sitta ute och luncha.
- kör inte eftermiddag, då ska folk vila middag.
- kör inte kl 17, då äter folk middag
- kör inte däremellan för då grillar folk som inte äter kl 17.
-kör inte kl 22 för då ska folk sova.

Bäst är om alla bor i skogen.......
Där jag bor var det tyst hela midsommarhelgen. Ingen behövde fixa varken hus eller trädgård.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
a.o.f a.o.f skrev:
Där jag bor var det tyst hela midsommarhelgen. Ingen behövde fixa varken hus eller trädgård.
Söndagen var folk igång och så även jag. Det är en helt vanlig helg fast med en extra dag. Den är verkligen inte helig :)

kashieda kashieda skrev:
Nu ska vi se... Man kan inte klippa kl
- 08, för det är för tidigt
- 10, för då är det fika
- 12, för då är det lunchdags
- 13, för då blir tårtan störd
- 15, för då är det fika igen
- 17, för då kommer gästerna
- 19 för då är det middag
- 20 för då ska barnen nattas.

😎
Haha så sant. Och så ska man inte heller grilla för det luktar och att elda i kaminen är inte heller bra för det luktar också.

Tror bästa lösningen för alla parter är att gnällspikarna flyttar till stan eller långt ut på landet 😂

Och så gnäller dom över glassbilen var o varannan vecka 🤣

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Nissens
yoloboi skrev:

Menar du att du aldrig funderat på att visa hänsyn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.