Ja jävlar sicka i-landsproblem det finns.... den här tråden är rätt rolig att läsa så tack för skratten :D

Jag brukar sova länge på helgerna och om grannarna vill klippa sitt gräs klockan 07:00 så får dom f*n göra det, jag skiter faktiskt i vilket, det är det som är friheten att bo i hus, göra lite som man vill men visst, vill man gnälla på sånt så är det fasen inte konstigt att Vi har krig i världen.
Jag jobbade natt under ett antal år, skulle jag förbjuda mina grannar att jobba med sitt? Nä just det, det sovs ofta med proppar på den tiden och det funkade alldeles utmärkt det också och Vi har sjukt bra grannsämja här, enda gången jag bad en granne om att sluta jobba var en lördagskväll när dom borrade och spröngde berg fram tills 20:00 och det efter att jag pratade med grannen, se vilken enkel lösning det är att PRATA istället för att sitta här och "klaga" ;)

Jag brukar klippa gräset lite när jag själv vill men men, jag har robot också så :p

lutorm lutorm skrev:
Jag önskar överlag att folk kunde använda gräsklippare (och andra redskap) med ordentlig ljuddämpning, då skulle det inte spela så stor roll när det klipptes. Själv jobbar jag hemma och har alltid möte kl 10 på onsdagar då grannens trädgårdsfirma dyker upp med sin åkgräsklippare där ljuddämparen måste ha rostat av nån gån för många år sedan och ingen brytt sig att byta. Den låter så jävla mycket att med fönstren stängda så kan jag knappt höra vad kollegorna säger i hörlurarna... Jag har mätt över 80 decibel inne med stängda fönster! Snacka om att inte ta hänsyn.

För att inte tala om dessa jävla lövblåsare.
Du får lägga mötet till efter 10?

kashieda kashieda skrev:
När hustrun veckopendlade och tog 05.50-tåget på måndagarna, var vi måttligt glada på att grannen började mecka med bilen vid 22 på söndagkvällarna. Gärna vinkelslip med ojämna mellanrum.

Visst, det är en världslig sak, men att börja veckan med ett par timmars extra sömnunderskott är inte jättekul.
kan ju ha vart att grannen väktes av din fru varje morgon

M maria01 skrev:
kan ju ha vart att grannen väktes av din fru varje morgon
Om han väcktes av henne de andra vardagarna så hade han jävligt bra hörsel, eftersom hon sov sådär 10 mil bort. Jag erbjöd honom att vi kunde väcka honom när vi gick upp, men han var tydligen måttligt road av den idén.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Helt enkelt respektlöst att klippa 08 på midsommardagen oavsett om grannen hade fest eller inte.

• Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Söndag är vilodag och kyrkobesök 😁
För dom som tror på sagor stämmer det. 😃😃

Haha...det var likadant i sommarstugeområdet i Espevik Varberg. Alla tänker inte på andra 😁

anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Om det inte finns regler så kan nan inte ställa en fråga som denna. Det är bättre att prata med sina grannar innan, kanske komma överens att det bara är inhyrda hantverkare som arbetar tidigt, andra kan som tex klippa gräset när man inte stör grannar så tidigt. Bara ett förslag...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Korrekt, det är duktigt pantat att dra igång gräsklippare, elverktyg eller liknande kl 08 på en helg. Det säger jag ur ren allmän hänsyn, jag går generellt upp kring 06.30-07 på helgen och hade gärna dragit igång redan då men jag förstår att många gärna sover ut lite.

Personligen tänker jag att man får väsnas så mycket man vill med div projekt någonstans kring 09-21.00 eftersom man rimligtvis inte stör någons sömn under den perioden. Om det var så att en granne hade små barn så hade jag givetvis omvärderat detta och slutat tidigare om sänksågen eller liknande stör dem.

• Gilla
HEM2121 och 7 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Utomordentligt dumt gjort! Gräset är ju fortfarande fuktigt då och klippningen brukar inte bli något bra. Sen är frågan om man borde klippa nu när det är så torrt ute med lite regn och allt.

Vi får hoppas han klippte högt och att han har samlare!
Du skriver att "gräset är ju fortfarande fuktigt då". Och i nästa mening skriver du "om man borde klippa nu när det är så torrt ute". Hur vill du ha det??😁😆😁

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:

Varför gör man så?

Det är inte alla som besitter sunt förnuft.
Idioter finns det gott om ser man i tråden🙄

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
Det låter som att vi lever i ett U-land. Vem har fortfarande en gräsklippare som låter!? 😅
Vevar ni igång automobilen också?

S SonnyListon skrev:
Det låter som att vi lever i ett U-land. Vem har fortfarande en gräsklippare som låter!? 😅
Vevar ni igång automobilen också?
I vilka u-länder använder de motorgräsklippare?

S
J johnniemalm skrev:
I vilka u-länder använder de motorgräsklippare?
Vad vet jag, men i Sverige användes de väl på 1900-talet? Googla så får du svar.

F Fideliox skrev:
Jag själv kör på regeln att man kör maskiner dagtid mellan 10-17 ungefär. Utanför denna tiden ska det vara tyst.
Hur tänker du gällande de som jobbar natt och försöker sova på dagen då?…

• Gilla
johnniemalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.