P
Keiller Keiller skrev:
Jag gör tvärtom, när jag kört med gräsklipparen och grannen tror att det ska bli lugnt och tänker somna om brukar jag dra igång trimmern 😉
Fan de var faktiskt ganska bra. Jag har redan kört med bensinaren idag, och sen väntade jag en timme och körde eltrimmern.
Så jag skall alltså sätta igång lövblåsen för att blåsa bort allt skit kl 17 ungefär då ? Sen tar jag högtrycken vid 20 för att tvätta uppfarten ? ;)

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Fan de var faktiskt ganska bra. Jag har redan kört med bensinaren idag, och sen väntade jag en timme och körde eltrimmern.
Så jag skall alltså sätta igång lövblåsen för att blåsa bort allt skit kl 17 ungefär då ? Sen tar jag högtrycken vid 20 för att tvätta uppfarten ? ;)
Yes, go for it 😃
Sen borde du varmköra snöslungan också så den är i fin form till vintern samt kapa lite betongplattor med vinkelslipen. Ska väl lära grannen att veta hut och vara nykter nästa midsommar 😄

• Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Yes, go for it 😃
Sen borde du varmköra snöslungan också så den är i fin form till vintern samt kapa lite betongplattor med vinkelslipen. Ska väl lära grannen att veta hut och vara nykter nästa midsommar 😄
Du glömde motorsågen 😀

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Yes, go for it 😃
Ah. Ska kolla marketplace och inhandla en slunga direkt. Köper en traktor med vedklyv samtidigt så jag kan klyva tändved.

:D

• Haha
  • Gilla
MsTake och 3 till
  • Laddar…
engs
Utan att peka ut någon särskild, vissa här påminner om Veiron. 😉

Kan tycka man kan ta lite hänsyn till grannarna, nån sommar sen med motsatt väder till denna. Regn och kallt i veckor, sen äntligen blev det en varm solig eftermiddag. Doftar av grill från typ 80% av grannskapet, då är det en av få med en fossildriven klippare kvar som naturligtvis ska ta fram och köra 18-19 när i princip alla grannar sitter ute och vill njuta.

Liten gnutta fingertoppskänsla kan man väl ha även om man har all rätt i världen att klippa just då.

Även om jag är uppe tidigt ibland så kan man ju ofta planera jobbet och utföra sådant som inte stör t.ex. tidiga mornar.

• Gilla
avh67f och 10 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
eller släpper ut ungarna klockan 8 på midsommardagen på studsmattan samma sak

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag bor på landet och här är man inte grinig om någon behöver jobba på sin gård eller fastighet oavsett dag på året.
Normalt så håller vi oss till oljudsframbringandeverksamhet mellan 08-22 på helger och 07-22 vardagar med vissa undantag om det ligger på.
Frid o fröjd med andra ord, undantaget är när badjävlarna släpar ut en stereo eller karaoke maskin, och spelar någon sorts oduglig "musik" i kombination med total avsaknad av gehör fram till 3 på nätterna.
Men det går ju över och dagen efter blir desto mer stillsam 🤮🤣

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
En vardag kan kl. 8 vara okej men på helger kan man gott vänta till framåt 10-tiden med att klippa gräs eller göra andra högljudda sommarsysslor.
Jag förstår inte riktigt hur du fick min åsikt till att det är ok KL8 :)

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du fick min åsikt till att det är ok KL8 :)
Det undrar jag också. Förmodligen hade jag tänkt citera dig om nåt annat och ditt namn blev kvar när jag citerade vem det nu var. Eftersom den nya texteditorn här på forumet väljer att göra det jag inte vill blev det så 😉

• Gilla
  • Haha
Dan1891 och 2 till
  • Laddar…
H
H H-Thomasson skrev:
Har man en renovering av hus på g rycker jag 08.00 - 20.00 är ok så man blir klar någon gång
Men en gräsklippnng bör inte ske före 09.00 då gräsmattan är ett jobb på.max upp till en timmes jobb.
Det är ok om det inte för en massa väsen som spikning och sågning t.ex. Bara för att du är morgonpigg så behöver du inte ta hänsyn? Då är det ok om en nattmänniska börjar kl. 9 på kvällen och håller på att såga och spika fram till 6 på morgonen också, det är ju så svalt och skönt då. Dessutom varje helg hela sommaren. Man måste ta hänsyn till andra också, inte bara utgå från sig själv!! Ingen skulle få ro eller någon sömn om alla bara skulle utgå från sig själv!
Du kan ju gå och fråga de grannar som hör ditt snickeri och renovering vilka tider som de kan acceptera, och att du rattar dig efter det. Då har visat respekt och hänsyn till dina grannar, då kan du förmodligen räkna med att de respekterar och tar hänsyn till dig.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Vaknade 06.30 midsommardagen av att granngården slog gräset på åkern närmast vårt hus. Ingen liten maskin heller utan en självgående slåtterkross. Tog väll ca 1h innan han var klar och man kunde somna om. Men det är sånt man får tåla tycker jag som är
uppvuxen på landet.

• Gul skördetröska klipper grönt fält, kulligt landskap, blå himmel, inga personer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
H Helmersson skrev:
Vaknade 06.30 midsommardagen av att granngården slog gräset på åkern närmast vårt hus. Ingen liten maskin heller utan en självgående slåtterkross. Tog väll ca 1h innan han var klar och man kunde somna om. Men det är sånt man får tåla tycker jag som är
uppvuxen på landet.
Hämndklippning...? 🙄 😊

L
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Har ett tre år gammalt foto på grannen en söndagsmorgon iklädd en motorgräsklippare och bensinen rinner så sött ned över kortbyxorna. Varje år får denne krake och liknande figurer ett nytt exempel att titta på på söndagsmorgonen! Det är sååå lugnt och fint i vårt område! "Sov sött, vakna inte blött!"
(Viss humor finns i inlägget)

Bönderna är ju desperata att slå det lilla foder som finns nu i torkan så det kan jag förstå.

• Gilla
Urvik och 2 till
  • Laddar…
vcx
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
frasen_36 och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.