L lindsmik skrev:
Vad är skillnaden mellan högljudd musik fram till 04:30 eller gräsklippning klockan 8?
Båda är ett otyg. Men skulle jag ha en granne som drar fram gräsklipparen kl 07-08 så utgår jag från att det är ok att jag spelar musik eller klipper min gräsmatta kl 24.

L lindsmik skrev:
Vad är skillnaden mellan högljudd musik fram till 04:30 eller gräsklippning klockan 8?
Att normalt folk sover kl 04:30. Det är dessutom avsiktligt ljud. Kl08:00 är vanligt folk vakna och att gräsklipparen låter är en bieffekt av att klippa gräset. Inte ett avsiktligt sätt att skapa oljud.

Nu är vi där igen...vad är definitionen på detta "vanligt folk" som är vakna kl 8 en ledig lördag?
I min bekantskapskrets har jag folk som kliver ur sängen mellan 06 och 12 en vanlig lördag, ingen av dessa vill jag påstå är speciellt ovanlig.
Skillnaden mellan skaparen av festljud 0145 och gräsklippningsljud 0800 kanske inte är så stor? Sedan förenas de av viljan att väsnas, för denna tycker jag befästs existens för i uttalanden i denna tråd.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Jag gissar att de som tycker att detta är hemskt är de som vill ha Finskt tid. Sov på natten och var vaken på dagen.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att de som tycker att detta är hemskt är de som vill ha Finskt tid. Sov på natten och var vaken på dagen.
😒

Fotografen Fotografen skrev:
Nu är vi där igen...vad är definitionen på detta "vanligt folk" som är vakna kl 8 en ledig lördag?
I min bekantskapskrets har jag folk som kliver ur sängen mellan 06 och 12 en vanlig lördag, ingen av dessa vill jag påstå är speciellt ovanlig.
Skillnaden mellan skaparen av festljud 0145 och gräsklippningsljud 0800 kanske inte är så stor? Sedan förenas de av viljan att väsnas, för denna tycker jag befästs existens för i uttalanden i denna tråd.
Det mest tragiska är när en minoritet (min statistiska gissning) ska försöka läxa upp andra hur de ska leva sina liv efter de som gillar att leva om och störa.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det mest tragiska är när en minoritet (min statistiska gissning) ska försöka läxa upp andra hur de ska leva sina liv efter de som gillar att leva om och störa.
Till viljan att väsnas kanske kan läggas viljan till översitteri?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M M.Beckman skrev:
Väckarklockan ringer 04.50 året om, oavsett semester, helg eller vardag.
Dags att byta ut den kanske?
(Många moderna väckarklockor har funktionen att man kan ändra tiden då den ska ringa.)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
MsTake och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
...Kl08:00 är vanligt folk vakna...
Nej, det är inte korrekt.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Man klipper väl gräsmattan innan midsommarafton för att trädgården skall vara så fin som möjligt innan helgen.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Nu ska vi se... Man kan inte klippa kl
- 08, för det är för tidigt
- 10, för då är det fika
- 12, för då är det lunchdags
- 13, för då blir tårtan störd
- 15, för då är det fika igen
- 17, för då kommer gästerna
- 19 för då är det middag
- 20 för då ska barnen nattas.

😎
Glöm inte att det inte heller är okej att klippa om grannarna har hängt tvätten ute - oavsett tid på dygnet! 😀

Om man har en bra relation till sina grannar så tror jag inte att man störs så värst? I mitt område är det ibland fest och folk klipper gräset lite då och då. Min upplevelse är att folk stör så lite de kan utan att slå knut på sig själv, och stör man nån gång finns det förmodligen en anledning till att man valde att klippa just då... Jag hör gräsklippare nästan hela tiden på sommaren men det är ju väldigt sällan det är någon som kör precis där jag är så störd bli jag typ aldrig någonsin.

Rkarlsson skrev:
Man bör börja med trimmern för att få fina raka kanter, sen när man är färdig med det så kan man börja klippa, då blir de väl ungefär 0825 va?
Isåfall får vi hålla alla kvartersbarnen inne till kl 10? Då har ju halva dagen gått för de :(
Jag gör tvärtom, när jag kört med gräsklipparen och grannen tror att det ska bli lugnt och tänker somna om brukar jag dra igång trimmern 😉

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag brukar trimma före klippningen

anders07 anders07 skrev:
Varför gör man så?
Min teori är att gräset klipptes för att det ansågs vara för högt.

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.