5 387 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Klinkers på befintliga klinkers i badrum
Naturligtvis. Att man kan komplicera något så enkelt är för mig en gåta.sam2018 skrev:
Jag pratade med en firma som har våtrumsbehörighet. De säger att man kan höja tröskeln enkelt och att det inte är någon risk vid golvbrunnen om man gör på rätt sätt. Om man lägger klinker ovanpå det befintliga golvet skadar man inte det befintliga tätskiktet. Försäkringsbolaget säger att det bara är viktigt att man gör på rätt sätt.
🤢 Jösses!G G.L. skrev:
Om TS vill h nytt golv ovanpå det gamla, är det väl TS ensak och inte ett ämne för en billig amatörkonspirationsteoretiker.
Märkligt att denna bagatell kan få "vuxna" karlar att bli så upprörda.
Tack för alla tips
Jag avvakta med lägga nytt klinkers.
Om jag struntar i att lägga nytt klinker och bara vill fräscha upp det gamla golvet: Kan jag då bara ta bort det gamla silikonet mellan golv och vägg och lägga dit nytt för att det ska se fräschare ut? Är det något särskilt man bör tänka på då?
Om jag struntar i att lägga nytt klinker och bara vill fräscha upp det gamla golvet: Kan jag då bara ta bort det gamla silikonet mellan golv och vägg och lägga dit nytt för att det ska se fräschare ut? Är det något särskilt man bör tänka på då?
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det är väl rätt uppenbart att man gör inget direkt fel om man "piffar upp" med ny klinkers. Extremt viktigt då är att man inte ger sig på att byta brunne, eller förhöjnibgsring osv. Utan lägg bara klinkers på det bef.
En tänkbar relevant risk är är just tröskeln. Enl reglerna skall tätskiktet under klinkers vara uppdraget minst 20mm över golvbrunnens översida nivå, vid tröskeln. Vid stopp i brunne skall alltså vatten kunna stå 20mm djupt utan att dte rinner över tröskeln. MEN tätsskiktet skall minst vara uppdraget till nivå översida av klinkers.
När du nu lägger klinkers ovanpå bef. klinkers så skall man alltså skarva på lite på tätskiktet vid tröskeln. Det går inte att göra utan att riva hela badrummet. Så här vid trösekln ger ändringen alltså i praktiken ett fel i förhållande till regelverket.
Men bara för att det (nästan) är OK enl. reglerna att göra en sådan här uppfräschning så är det inte säkert att det är vettigt. Det bef. golvet ser rätt gammalt ut. Hur gammalt är det? Tätskiktet under är ju lika gammalt.
Om nuvarande badrummet är ex. 35 år, så kommer badrummet tekniskt sett fortfarande vara 35 år efter att du lagt in ny klinkers.
En tänkbar relevant risk är är just tröskeln. Enl reglerna skall tätskiktet under klinkers vara uppdraget minst 20mm över golvbrunnens översida nivå, vid tröskeln. Vid stopp i brunne skall alltså vatten kunna stå 20mm djupt utan att dte rinner över tröskeln. MEN tätsskiktet skall minst vara uppdraget till nivå översida av klinkers.
När du nu lägger klinkers ovanpå bef. klinkers så skall man alltså skarva på lite på tätskiktet vid tröskeln. Det går inte att göra utan att riva hela badrummet. Så här vid trösekln ger ändringen alltså i praktiken ett fel i förhållande till regelverket.
Men bara för att det (nästan) är OK enl. reglerna att göra en sådan här uppfräschning så är det inte säkert att det är vettigt. Det bef. golvet ser rätt gammalt ut. Hur gammalt är det? Tätskiktet under är ju lika gammalt.
Om nuvarande badrummet är ex. 35 år, så kommer badrummet tekniskt sett fortfarande vara 35 år efter att du lagt in ny klinkers.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Ja, risken är att man skär sönder tätskiktet som finns innanför silikonet när du kratsar bort silikonet. Det är en riskabel operation. Det går inte att reparera tätskiktet om det skadas.sam2018 skrev:
Tack för alla tips
Hänvisar till det som hempularen beskrev bra med krav på höjt tätskikt vid tröskel. Antingen gör man inte den höjningen och då ökar risken för vattenutflöde, eller så höjer man tröskeln och får ökad snubbelrisk och eventuella tveksamheter med handikappanpassning.Intet skrev:
Nja. Bara att höja tröskeln lite med en klinkerlist.möjligen ökar snubbelrisken något innan TS vant sig.😁
Hur då? Vilken risk och vilka problem?
Varför det? Vilket strul?
Nej. TS meddelar att badrummet är gammalt, men med ny klinker på den gamla. Med tanke på badets ålder är det säkert ingen som bryr dig ändå.
Varför komplicera en sådan här bagatell?
Risk för strul med golvbrunnen = risk att det blir svårare att få loss och göra rent vattenlåset eller liknande.
Och erfarenhet från tidigare trådar är att kakel på kakel uppfattas negativt när man börjar gräva lite djupare. Frågor som varför har man gjort det här; försöker man dölja ett fel.
Bäst är väl:sam2018 skrev:
1- Måste det gamla silikonet mellan golv och vägg bort helt och hållet innan man lägger nytt klinker ovanpå befintligt klinker? Eller räcker det att lägga fästmassa över det gamla silikonet och sedan bara lägga nytt silikon runt de nya klinkerplattorna?
2- Om jag struntar i att lägga nytt klinker och bara vill fräscha upp det gamla golvet: Kan jag då bara ta bort det gamla silikonet mellan golv och vägg och lägga dit nytt för att det ska se fräschare ut? Är det något särskilt man bör tänka på då?
1.förhöjningsring på avlopp.
2.flyt med nytt fall.
3.Limma plastmatt med uppvik.
4. Ny plastmatta på vägg.
Nja, att jämföra en sån här åtgärd med målning/tapetsering är inte i mitt tycke relevant.Mitt svar på vilken risken är sä det den ekonomiska biten för den som äger badrummet. Man tar nog ingen större ekonomisk risk för följdskador vid måling/ tapetsering , men med ett badrum där troligen försäkringsbolaget säger nej vid en skada blir det stora kostnader på ägaren.Intet skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Klicka här för att svara