Hej!

Jag har ett litet badrum på 2 kvm i min lägenhet och vill undersöka möjligheten att lägga nytt klinker (10x10 cm) direkt på det befintliga klinkergolvet. Är detta ett vanligt tillvägagångssätt?
Det kritiska är ju runt golvbrunnen. Innan jag letar efter ett företag som kan utföra jobbet vill jag gärna förstå processen helt och hållet, så att jag vet om det överhuvudtaget är värt att göra.
Brukar man göra på följande sätt runt golvbrunnen?
  • Golvbrunnen: Man tar bara bort den lösa, runda silen. Den fyrkantiga ramen som sitter fast i fogen låter man sitta kvar för att inte riskera att skada tätskiktet eller plastbrunnen.
  • Nivåjustering: Man höjer nivån vid brunnen med ca 12 mm med hjälp av en Jafo PF12 förhöjningsring.
  • Tätskikt: En ny brunnsmanschett behövs väl inte, eftersom det gamla tätskiktet är intakt och inte rivs?
  • Finish: Man köper en ny fyrkantig ram och en rund sil som monteras ovanpå det nya golvet.
Vad tror ni om denna lösning? Är det så här hantverkare brukar lösa det, eller finns det bättre sätt?

Tacksam för alla svar och tips!

• Skärmbild 2026-05-27 092612.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
sam2018 sam2018 skrev:
Är detta ett vanligt tillvägagångssätt?
Nej, men tillåtet i princip. Dock är ju fortfarande badrummet (tätskiktet) lika gammalt t.ex. vid försäljning och försäkringsärenden.

Lite att tänka på finns här:
https://rorfixarna.se/klinker-pa-klinker
https://stenbolaget.se/blogs/gor-det-sjalv/lagga-klinker-p-klinker

Har du kollat att det finns en förhöjningsring anpassad till den golvbrunn du har?

Var lika noga med att välja plattsättare som vid en hel badrumsrenovering.
Det är viktigt att fallet blir korrekt på den nya ytan också.
Du behöver välja en plattsättare som du har förtroende för och som du litar på gör det korrekt med/kring golvbrunnen.
sam2018 sam2018 skrev:
Tätskikt: En ny brunnsmanschett behövs väl inte, eftersom det gamla tätskiktet är intakt och inte rivs?
Aldrig två tätskikt på varandra.

• Gilla
Björnen K och 1 till
  • Laddar…
När elgolvvärmen la av i mitt badrum erbjöd FB mig 2 alternativ:
A) en rundhänt summa cash samt att jag anlitade någon som la ny elgolvvärme och ny klinker ovanpå befintlig klinker
B) helt nytt badrum upp till tak inkl kakel/klinker men med självrisk på 16.000:-.

Gissa vad jag valde? FB menade att det är godkänt att behålla klinkern men att ev framtida skada inte skulle försäkringsmässigt täcka fullt ut.

@BirgitS hann före.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
1- Måste det gamla silikonet mellan golv och vägg bort helt och hållet innan man lägger nytt klinker ovanpå befintligt klinker? Eller räcker det att lägga fästmassa över det gamla silikonet och sedan bara lägga nytt silikon runt de nya klinkerplattorna?

2- Om jag struntar i att lägga nytt klinker och bara vill fräscha upp det gamla golvet: Kan jag då bara ta bort det gamla silikonet mellan golv och vägg och lägga dit nytt för att det ska se fräschare ut? Är det något särskilt man bör tänka på då?

• Gilla
Hansgunnarroland
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
1. Vet inte
2. Det är normalt att man behöver byta ut silikonet med ungefär 10 års mellanrum. Dra och peta loss silikonet, men peta inte långt ner med en kniv för då kan du skada tätskiktet. De sista resterna av silikonet brukar man kunna få bort med lite ättika på en trasa. I delforumet Kök finns det en nålad tråd som handlar om bästa sättet att lägga på silikon. Det finns silikon i olika färger, men undvik vit och transparent. En ljusgrå brukar bli bra till vitt kakel.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om du ska lägga klinker på klinker:

Golvbrunnen och tätskiktet är kvar- helt orört. ”Den blanka silen” är inte golvbrunn, det är golvbrunnsil, eller mer korrekt slukrist.
Alltså. Ta bort den runda delen, lägg nytt klinker, en ny slukrist, som det är viktigt att passa in så det går att rensa golvbrunnen framöver, alltså få upp insats/vattenlås.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Är det här rätt sammanfattning när man lägger klinker ovanpå klinker?

1- FÖRBEREDELSE: Rengör gamla plattor. Ta bort den lösa runda silen.
2- LÄGGNING AV KLINKER: Lägg de nya mörka plattorna RUNT den gamla ramen (enligt exempel A).
3- APPLICERING AV FIX OCH NY RAM: Stryk fix över gamla ramen. Tryck fast en ny ram i nivå med det nya golvet.
4- FOGNING OCH NY SIL: Foga golvet och sätt i den nya, matchande runda silen.

OBS: på så sätt behövs inte Montera Förhöjningsring eller hur?

• Bild A RÄTT golv badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sam2018 sam2018 skrev:
Hej!

Jag har ett litet badrum på 2 kvm i min lägenhet och vill undersöka möjligheten att lägga nytt klinker (10x10 cm) direkt på det befintliga klinkergolvet. Är detta ett vanligt tillvägagångssätt?
Det kritiska är ju runt golvbrunnen. Innan jag letar efter ett företag som kan utföra jobbet vill jag gärna förstå processen helt och hållet, så att jag vet om det överhuvudtaget är värt att göra.
Brukar man göra på följande sätt runt golvbrunnen?
  • Golvbrunnen: Man tar bara bort den lösa, runda silen. Den fyrkantiga ramen som sitter fast i fogen låter man sitta kvar för att inte riskera att skada tätskiktet eller plastbrunnen.
  • Nivåjustering: Man höjer nivån vid brunnen med ca 12 mm med hjälp av en Jafo PF12 förhöjningsring.
  • Tätskikt: En ny brunnsmanschett behövs väl inte, eftersom det gamla tätskiktet är intakt och inte rivs?
  • Finish: Man köper en ny fyrkantig ram och en rund sil som monteras ovanpå det nya golvet.
Vad tror ni om denna lösning? Är det så här hantverkare brukar lösa det, eller finns det bättre sätt?

Tacksam för alla svar och tips!
Absolut inte okej med en sån renovering om man ser till branschreglerna. Gällande brunnen måste den bytas om den är från 1991 eller tidigare. Den är för nära väggen , ska vara min 20 cm från vägg. Rör genom väggen i duschen inte godkänt. Ingen kan veta status på tätskiktet. Lösning vid tröskeln?? Kan inte tänka mej att nån firma gör detta jobb och lämnar 10 års garanti och reklamationrätt. För stora avsteg och risker utifrån gällande regelverk. Troligen ingen ersättning på försäkringen vid vattenskada.

H Hans Andersson1077 skrev:
Absolut inte okej med en sån renovering om man ser till branschreglerna. Gällande brunnen måste den bytas om den är från 1991 eller tidigare. Den är för nära väggen , ska vara min 20 cm från vägg. Rör genom väggen i duschen inte godkänt. Ingen kan veta status på tätskiktet. Lösning vid tröskeln?? Kan inte tänka mej att nån firma gör detta jobb och lämnar 10 års garanti och reklamationrätt. För stora avsteg och risker utifrån gällande regelverk. Troligen ingen ersättning på försäkringen vid vattenskada.
Men, kära nån! Det är bara en liten uppiffning av golvet TS önskar. Ingen helrenovering. Det har varit tydligt redan från start. Så ditt brandtal är helt irrelevant.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Är det en renovering som är vettig att göra? Om det klinker som ligger är väldigt slitet kanske? Det skrivs ju om klinker på klinker ibland här när någon köpt ett badrum som är ”fuskrenoverat”; jag antar att det riskerar att sänka värdet på badrummet även om det blir fräschare på ytan.

Intet Intet skrev:
Men, kära nån! Det är bara en liten uppiffning av golvet TS önskar. Ingen helrenovering. Det har varit tydligt redan från start. Så ditt brandtal är helt irrelevant.
Den åsikten får stå för dej. Det är fortfarande dagens regler som gäller när man gör sånt ingrepp i ett våtrum. Sen renoverar man som man vill men på egen risk .

H Hans Andersson1077 skrev:
Den åsikten får stå för dej. Det är fortfarande dagens regler som gäller när man gör sånt ingrepp i ett våtrum. Sen renoverar man som man vill men på egen risk .
Äsch. Det är bara en uppenbar kosmetisk åtgärd. Ungefär som att måla om eller sätta nya tapeter. Det gör alltså varken till eller från gällande någonting. Så någon ny "risk" uppstår ju inte.
Eller pratar vi förbi varandra? Isåfall -vilken risk?

Större risk för vattenutflöde över tröskel när man höjer golvnivån? Större risk för problem vid tröskel överhuvudtaget? Större risk för strul vid golvbrunnen med extra höjd? Större risk att köpare uppfattar varningsflaggor för fuskjobb / sminkad gris?

A adron skrev:
Större risk för vattenutflöde över tröskel när man höjer golvnivån?
Nja. Bara att höja tröskeln lite med en klinkerlist.möjligen ökar snubbelrisken något innan TS vant sig.😁
A adron skrev:
Större risk för problem vid tröskel överhuvudtaget?
Hur då? Vilken risk och vilka problem?
A adron skrev:
Större risk för strul vid golvbrunnen med extra höjd?
Varför det? Vilket strul?
A adron skrev:
Större risk att köpare uppfattar varningsflaggor för fuskjobb / sminkad gris?
Nej. TS meddelar att badrummet är gammalt, men med ny klinker på den gamla. Med tanke på badets ålder är det säkert ingen som bryr dig ändå.

Varför komplicera en sådan här bagatell?

Jag pratade med en firma som har våtrumsbehörighet. De säger att man kan höja tröskeln enkelt och att det inte är någon risk vid golvbrunnen om man gör på rätt sätt. Om man lägger klinker ovanpå det befintliga golvet skadar man inte det befintliga tätskiktet. Försäkringsbolaget säger att det bara är viktigt att man gör på rätt sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.