Hej,

Vi har nyligen flyttat in i ett 40-talshus där tidigare ägare lagt in en limmad matta i entré/hall/allrum (stor öppen yta) på BV direkt vid entrén. Vi tänkte riva bort mattan och lägga nytt golv samt bygga skiljevägg. Nu när vi plockade bort mattan såg vi dock att det verkar ligga plattor/klinker under - som kanske är "fina nog" att ta fram och behålla. Om man lyckas få fram dem.

Dock sitter golvlimmet hårt som f**, men går skrapa bort om man använder kniv eller spackel. Är det någon som har erfarenhet av att ta bort liknande? Vill försöka ta bort det här utan att skada plattorna under, ifall de är fina nog att ha som golv återigen. Går det slipa utan att förstöra klinkersen? Eller ska man fräta bort det?

Totalt runt 30 kvm yta som ska fixas.

Tacksam för input! :)

• Klinkerplattor delvis täckta av gammalt golvlim, med en fotboll på sidan och spår av tidigare matta ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med avlägsnad limmad matta visar underliggande plattor; mattrester och starkt lim på golvet. Behöver tips för skonsam borttagning av limmet.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Älska
Huddingebo
  • Laddar…
Är det keramik plattor då?
På 50-60talet la man ofta plastplattor som golv

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det keramik plattor då?
På 50-60talet la man ofta plastplattor som golv
Ja, eller väldigt hårt material iaf. Jag kan inte sätta en kniv ner i plattorna även om jag lägger en ansenlig del av min vikt på. Så tror inte det är något plastmaterial. Antar att en plastmatta inte heller hade haft några fogar, vilket finns mellan dessa plattor.

F FabianW skrev:
Ja, eller väldigt hårt material iaf. Jag kan inte sätta en kniv ner i plattorna även om jag lägger en ansenlig del av min vikt på. Så tror inte det är något plastmaterial. Antar att en plastmatta inte heller hade haft några fogar, vilket finns mellan dessa plattor.
Ok nej då är det säkert klinker/keramik

Det svarta är det inte spackel tro?
Ta en kökssvamp och en hink vatten och se om det går att lösa upp.
Lim brukar vara klistrigt

Även om ni skulle klara att skrapa bort limmet på plattorna anar jag en större svårighet i att få fogen ren. Har ni provat med något lösningsmedel? Värmepistol?

nino nino skrev:
Ok nej då är det säkert klinker/keramik

Det svarta är det inte spackel tro?
Ta en kökssvamp och en hink vatten och se om det går att lösa upp.
Lim brukar vara klistrigt
Mja, det är klistrigt och lite "gummiaktigt" i texturen. Så det är iaf inte spackel på det sätt som jag känner spackel. Bifogat lite hur det ser ut när jag försökt skrapa rent en yta på ca 5*5cm med spackel.

Ska testa med vanliga rengöringsmedel i städskrubben och se om något händer. Tänkte slänga ut frågan här innan jag ger mig på något kraftigare.

• En närbild av en yta med klistrigt, gummiaktigt material som har skrapats bort delvis, avslöjande orange och gul färg under.
    Skapa konto
Bart Bart skrev:
Även om ni skulle klara att skrapa bort limmet på plattorna anar jag en större svårighet i att få fogen ren. Har ni provat med något lösningsmedel? Värmepistol?
Inte än. Tänkte slänga ut frågan här innan jag ger mig på något som evt kan skada underlaget. Plus att det är en yta vi de facto bor i, så vill heller inte ge mig på något oåterkalleligt innan vi bestämt när och hur vi ska gå till väga, så vi kan rensa undan ytan.

Fogarna går få rent när man slipar, se nedan för när jag skrapat med en spackel. Det är fortsatt lite klistrigt dock. Men om man kan skrapa bort det mesta (det ligger ett flera mm tjockt lager på sina ställen) utan att skada plattorna kanske det går få bort det sista med något medel.

Tänker att man kanske får gå i fogarna manuellt och slipa lite för att få rent? Och sen fylla på fogarna vid behov. Med så gamla plattor, och lite gamla rörelser/sättningar i huset, så räknar jag med att det kan finnas spruckna fogar som behöver fyllas i oavsett.

• Närbild av ett golv med bortskrapat fogmaterial som exponerar en bit av ytan under, delvis täckt av resterande klistrig beläggning.
    Skapa konto
Vill inte måla fan på väggen men du ska kanske ta prover på det där innan du dammar ner för mycket?

Hur ser asbest lim ut?
Lim som innehåller asbest användes ofta förr som golvlim för att fästa vinylplattor, linoleum eller mattor och är ofta brunt eller svart till färgen. Vanligtvis har asbestlim en kladdig eller gummiliknande konsistens som kan jämföras med tjära, men om det har åldrats eller torkat kan det även ha en hårdare konsistens.

https://goteborgasbestsanering.se/vanliga-fragor-om-asbest/

Edit: Om du inte vet att det är gjort efter att förbudet trädde i kraft då.

• Gilla
FabianW och 1 till
  • Laddar…
V Victor.M skrev:
Vill inte måla fan på väggen men du ska kanske ta prover på det där innan du dammar ner för mycket?

Hur ser asbest lim ut?
Lim som innehåller asbest användes ofta förr som golvlim för att fästa vinylplattor, linoleum eller mattor och är ofta brunt eller svart till färgen. Vanligtvis har asbestlim en kladdig eller gummiliknande konsistens som kan jämföras med tjära, men om det har åldrats eller torkat kan det även ha en hårdare konsistens.

[länk]

Väldigt god poäng, tack!

Ska kolla med tidigare ägaren om han minns när det gjordes. Men verkar ju finnas risk givet beskrivningen 😬 Får väl skicka på prov ifall jag inte får ett garanterat svar bara för att vara på säkra sidan.

• Gilla
Victor.M
  • Laddar…
V Victor.M skrev:

Hur ser asbest lim ut?

[länk]

Fick från tidigare ägaren att det "nog sattes dit i mitten på 90-talet, så borde vara lugnt".

Ingen garanti såklart. Men känns lite tryggare. Får fundera om det är värt att skicka lite på prov to be on the safe side.

• Gilla
Victor.M
  • Laddar…
Säkert gamla fina IFÖ eller Höganäs klinkers!
Tycker du gör helt rätt i att städa fram de. Är de hela är det otroligt tåliga klinker, hårdbrända av finaste kvalitet.
Extremt slittåliga, bättre kvalitet än allt du kan hitta idag.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
C
F FabianW skrev:
Inte än. Tänkte slänga ut frågan här innan jag ger mig på något som evt kan skada underlaget.
Testa T-sprit eller någon annan alkohol, det har jag använt med viss framgång på mattlim.
Och plastskrapa, typ isskrapa till bilen.

Det mörka ovanpå klinkern ser ut som vanligt golvspackel. Troligtvis lagt för att jämna ut det naturliga fogsprång som finns på, vad som ser ut som, Höganäsklinker. Då är det mineraliskt och behöver karvas bort. Mjukare än klinkern dock. Kanske någon roterande Scotch-Brite på en maskin…

Låter som ett jobb för Fein m lämplig styvhet på spackel?
Vettigt att testa så att man inte repar klinkern.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det mörka ovanpå klinkern ser ut som vanligt golvspackel. Troligtvis lagt för att jämna ut det naturliga fogsprång som finns på, vad som ser ut som, Höganäsklinker. Då är det mineraliskt och behöver karvas bort. Mjukare än klinkern dock. Kanske någon roterande Scotch-Brite på en maskin…
Tror du det är golvspackel? Det är ju klistrigt och lite segt. Men samtidigt fäster det så dåligt på mattan att jag är tveksam om det är lim... Oklart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.