Hej!

Tänkte slänga ut frågan här vad som är lämpligast att göra. Har inte alla detaljer, men följande har hänt:

Mina föräldrar byggde ut en del av sitt hus för att bl.a. få ett större badrum och hall. Hela projektet beställdes av en kakelfirma som då har underleverantörer, typ snickare.

En ny betongplatta anlades i anslutning till befintlig hus och hela utbyggnaden uppfördes på denna.

Nu (ett halvår efter att allt var färdigställt) så har klinkers börjat lossna i golvet vid duschen i utbygget.

Kakelfirman som gjorde jobbet har då hunnit gå i konkurs tyvärr.

Försäkringsbolaget har varit och mätt efter fukt ifall något läcker och har konstaterat att så inte var fallet. Därmed hävdar försäkringsbolaget att de inte har med saken att göra. Så underlaget tycks vara torrt och helt i alla fall.

En annan kakelfirma var där och kikade nyligen varav mannen muttrade något om att det "bara var att riva". Exakt vad han tyckte skulle rivas var min far lite för uppriven för att uppfatta egentligen.

Vad är bäst väg att fortsätta härifrån?
Först och främst vill jag gärna veta vad som kan tänkas vara fel och agera utifrån det.

En del jag har pratat med säger att man kaklat för snabbt efter bygget är gjort - då borde det väl "bara" vara att kakla om (låter osannolikt i mina öron)? Är det annat fel som är mer krävande att åtgärda? Vem är lämplig i så fall att kika på detta?

Sen är det ju skuldfrågan - föräldrarna har ju inte gjort något själva utan bara anlitat "proffs". Jag antar att den enda som går att jaga, om det nu är ett fel som beror på byggnationen, är snickaren. Som underhuggare till kakelfirman borde väl snickaren fortfarande kunna ställas till svars om felet beror på denne, även om kakelfirman har kursat?

Jag kan inte ett smack om vare sig om att bygga eller kakla kan jag tillägga.

Se till att få utlåtandet från försäkringsbolaget/besiktningen. Det är enbart avtalspart man kan ställa krav mot, oavsett vem som utförde arbetet.

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om underlaget (tätskiktet) fortfarande är helt, vilket det ju bör vara om det inte är någon fuktskada, så går det ju att limma tillbaks plattor som har lossnat.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T
Som sagt så är det troligtvis kaklat innan 3 månader efter att plattan är gjuten och då kan klinkern lossna om man använder vanligt fix.

Enda man kan gör nu är att riva klinkern på golvet och lägga om.

• Gilla
tyomka och 2 till
  • Laddar…
Oj här var det snabba svar!
Men det låter ju lugnande att det förmodligen "bara" är att lägga om.
Naturligtvis ska vi få försäkringsbolagets utlåtande på pränt :-)
Jag ska kolla med föräldrarna om mer exakt hur lång tid efter plattan gjöts som klinkers lades.

Bygget gjordes inom 3 månader från att plattan gjöts. Var igår och kollade på eländet, det var värre än vad jag fått beskrivet för mig - det är uppenbart att ytterväggen på nybygget har flyttat sig 1-2 cm utåt, det är rejäla glapp i golvet. Klinkersplattor har spruckit rakt av till och med, det är inte fogarna som är svaga, det är då tydligt.

En fundering: Kakelfirman som gjorde jobbet och som kursade, borde inte de ha en försäkring som fortfarande borde gälla?

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Lägg upp lite bilder på eländet?

Stefan N Stefan N skrev:
Lägg upp lite bilder på eländet?
Yes återkommer med det

G Gabbe1 skrev:
I den här tråden diskuteras något liknande:
Byggfel badrum - ansvarsförsäkring avvisar - entreprenör i konkurs | Byggahus.se
Tack!

John Persson John Persson skrev:
Tack!
Men hur får jag fatt i vilken ansvarsförsäkring firman använde sig utav? Får liksom ingen kontakt med dem nu.

Borde väl finnas en konkursförvaltare, om det inte är nerlagt redan?

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Borde väl finnas en konkursförvaltare, om det inte är nerlagt redan?
Jo precis, men jag är ju helt ute i det blå hur man får fatt i vem som är konkursförvaltare? Vart vänder jag mig? Ska jag jaga den gamla VD:n?

Det är alltså den nya utbyggda delen som satt sig?

Är företaget under konkursen fortfarande eller är den avklarad? Kolla på allabolag.se.
Där kan man ibland se vem som sköter den.

Men visst borde ansvarsförsäkringen kunna kicka in här? Om det nu fanns en vid tillfället.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Det är alltså den nya utbyggda delen som satt sig?

Är företaget under konkursen fortfarande eller är den avklarad? Kolla på allabolag.se.
Där kan man ibland se vem som sköter den.

Men visst borde ansvarsförsäkringen kunna kicka in här? Om det nu fanns en vid tillfället.
Ja det är den nya delen som har satt sig.
På allabolag.se hittar jag ju mycket riktigt företaget, där står det följande:
F-Skatt - Avregistrerad
Moms - Avregistrerad i Momsregistret
Anmärkning - Konkurs inledd 2022-08-17

Det finns även ett telefonnummer som inte gäller längre.
Begår jag något fel om jag skriver ut bolagets namn här i forumet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.