T
Varför har man inte en väggnära brunn vid just en vägg, varför denna lösning mitt ute i golvet?

Brunnen skulle ju har varit på väggen under duschblandaren, väldigt märkligt detta.

Är där verkligen ingen förhöjning av golvet under tätskiktsnivå? Enda chansen att plattorna lossnar så här är just om spånskivan har svällt av fukt, alltså en liten läcka i tätskiktet vid brunnen.

Plattorna kan släppa om golvvärmen sätts påför tidigt, alltså inom 28 dagar efter sista cementprodukten appliceras.

Vi satte på golvvärmen först efter en månad. Plattsättaren insisterar på att för hög temperatur i golvet orsakat problemet och han har nu även rådfrågat en teknisk expert/leverantör, som ger honom rätt i detta.

T tank77 skrev:
Varför har man inte en väggnära brunn vid just en vägg, varför denna lösning mitt ute i golvet?

Brunnen skulle ju har varit på väggen under duschblandaren, väldigt märkligt detta.

Är där verkligen ingen förhöjning av golvet under tätskiktsnivå? Enda chansen att plattorna lossnar så här är just om spånskivan har svällt av fukt, alltså en liten läcka i tätskiktet vid brunnen.

Plattorna kan släppa om golvvärmen sätts påför tidigt, alltså inom 28 dagar efter sista cementprodukten appliceras.

Angående brunnen förstår jag inte helt din kommentar gällande den. Menar du att placeringen av golvbrunnen orsakat problemet?

E Efembe skrev:
Vi satte på golvvärmen först efter en månad. Plattsättaren insisterar på att för hög temperatur i golvet orsakat problemet och han har nu även rådfrågat en teknisk expert/leverantör, som ger honom rätt i detta.

E Efembe skrev:
Menar du att placeringen av golvbrunnen orsakat problemet?
Nej det tror jag inte @tank77 menade. Gissar på att det var en mer allmän fundering på varför man väljer att sätta en typ av golvbrunn som oftast används nära väggen, långt från väggen.

Ok, jag förstår.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det tror jag inte @tank77 menade. Gissar på att det var en mer allmän fundering på varför man väljer att sätta en typ av golvbrunn som oftast används nära väggen, långt från väggen.

Det är väl firman som gjort badrummet som lagat kan jag tro?
Kanske man inte ska lita till 100% på deras ord ang underlaget fukt osv?

Tycker det är konstigt om ni skulle ha pumpat ut för varmt vatten i vattenburen golvvärme... iaf så varmt att det släppt och sen släpper det igen på samma ställe...

Var värmen avslagen när man lagade?
Skulle kunna tänka mig att det är en bula i golvet precis vid plattan som gör att man inte kan dra på fix i bra mängd (för då står plattan upp) sen lossnar den när man trampat på den.

Lossande den direkt, efter nån dag eller månader, efter lagning alltså?

Hur lång tid efter lagning började ni duscha igen?

• Gilla
Hugo den andre
  • Laddar…
Det är plattsättaren som utför lagningen, byggaren (totalentreprenör) anlitade VVS och plattsättare separat och resten gjorde hans anställda byggare. Vi satte på golvvärmen efter en månad och använde badrummet ytterligare en månad senare. Senaste lagningen väntade vi enligt direktiv en vecka med att använda duschen och en månad med att sätta på värmen. Jag är osäker på vad plattsättaren har att vinna på att insistera på att det är för hög temeperatur i golvvärmen, även om jag ställer mig tveksam till om det är orsaken till problemet. Av vad jag förstår betalade totalentreprenören plattsättaren för lagningen senast.

Plattorna släpper runt om den senaste lagningen som gjorts, dvs de plattor som lagades senast sitter fast. Värmen var avslagen när lagningen gjordes. Efter det har det varit så varmt här i sydliga Skåne att golvvärmen nästan inte varit på. Jag var ett tag orolig för att den inte kom igång igen.

Badrummet stod färdigt i november. Togs i bruk i början av januari. De först plattorna släppte efter några veckor. Lagningen gjordes den 22 mars. Då satt de plattor som nu stigit fast, men plattsättaren sa att fler kunde komma att släppa i framtiden. Jag upptäckte att de släppt för en vecka sedan cirka.

E Efembe skrev:
Det är plattsättaren som utför lagningen, byggaren (totalentreprenör) anlitade VVS och plattsättare separat och resten gjorde hans anställda byggare. Vi satte på golvvärmen efter en månad och använde badrummet ytterligare en månad senare. Senaste lagningen väntade vi enligt direktiv en vecka med att använda duschen och en månad med att sätta på värmen. Jag är osäker på vad plattsättaren har att vinna på att insistera på att det är för hög temeperatur i golvvärmen, även om jag ställer mig tveksam till om det är orsaken till problemet. Av vad jag förstår betalade totalentreprenören plattsättaren för lagningen senast.

Jag har också vattenburen golvvärme i mitt badrum, det är kopplat direkt på matningen till värmesystemet från jordvärmen = det är alldeles för varmt ibland då det kan vara -30 ute. Nu efter 15år hör jag att det är en platta det klickar i om man trampar precis rätt / fel

Jag gjöt iof mitt golv med bruk men tror inte min slinga ligger längre ner än vad din gör.

Så för varmt tror jag inte på...

• Gilla
Efembe
  • Laddar…
Såg ditt inlägg #23 efter jag postat mitt...

Såg du själv hur plattorna såg ut under när man plockade upp dom?
Rena från fix eller satt det fix på dom, hur såg golvet ut fix eller inte där

• Gilla
Efembe
  • Laddar…
Intressant! Vi får aldrig så kallt som minus 30 här nere i Skåne, men i början av januari hade vi en längre köldperiod med kanske minus fem. När de var ute för att laga golvet mätte de golvtemepraturen till 55 grader, värmen stängdes av och de kom tillbaka några dagar senare. Får du så varmt som 55 grader i din golvvärme också?

nino nino skrev:
Jag har också vattenburen golvvärme i mitt badrum, det är kopplat direkt på matningen till värmesystemet från jordvärmen = det är alldeles för varmt ibland då det kan vara -30 ute. Nu efter 15år hör jag att det är en platta det klickar i om man trampar precis rätt / fel

Jag gjöt iof mitt golv med bruk men tror inte min slinga ligger längre ner än vad din gör.

Så för varmt tror jag inte på...

Tyvärr inte, men det var en del jobb med att få upp dem, de bankade upp dem i småbitar så de måste ha suttit fast ganska bra.

nino nino skrev:
Såg ditt inlägg #23 efter jag postat mitt...

Såg du själv hur plattorna såg ut under när man plockade upp dom?
Rena från fix eller satt det fix på dom, hur såg golvet ut fix eller inte där

E Efembe skrev:
Intressant! Vi får aldrig så kallt som minus 30 här nere i Skåne, men i början av januari hade vi en längre köldperiod med kanske minus fem. När de var ute för att laga golvet mätte de golvtemepraturen till 55 grader, värmen stängdes av och de kom tillbaka några dagar senare. Får du så varmt som 55 grader i din golvvärme också?
Ingen aning faktiskt :)
Men det blir varmt, riktigt varmt...
Men 55grader lät väldigt högt
Vad säger VVS firman som installerat golvvärmen?

• Gilla
Efembe
  • Laddar…
Det kan inte vara så att det är tätskiktet som släppt i limmet under de plattorna? Så det är en luftbubbla under plattorna som släpper?

Det borde förvisso uppmärksammats när man bytte ut dem i så fall. Men plattsättaren kanske hoppades på att tyngden och fogen skulle hålla dem på plats.

E Efembe skrev:
När de var ute för att laga golvet mätte de golvtemepraturen till 55 grader
Det låter väldigt högt! Gick det ens att gå på golvet utan att bränna sig?

• Gilla
Hugo den andre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.