Jag har tänkt lägga klinker i ett ca 1.5kvm rum med en toalett och handfat och klurar nu på hur underlaget måste se ut.

Det är på första våningen med en uppvärmd källare under, underlaget är ett stadigt slätt trägolv som inte sviktar det minsta, huset är från 1920 och rejält byggt. Att bryta upp golvet är inte ett alternativ, det fortsätter under en tunn innervägg och vidare ut i hallen, så hur ska underlaget se ut?

Min gissning så här långt:
1) jämna ut underlaget, lim om det behövs eller om det räcket med papp?
2) ett lager golvgips eller spån(?), måste det limmas?
3) därefter verkar det som om man måste lägga armering och golvspackel (för att man numera inte får lägga tätskikt direkt på gips?)
4) till sist klinker.
(det ska inte vara någon golvvärme eller plastmatta)

-att det inte klassas som våtrum har jag förstått (det finns ingen golvbrunn), men ett tätskikt måste väl fortfarande finnas i golvet och 5cm upp på väggen.

Det låter som om jag kommer behöva en trappa upp från hallen! Finns det något smidigare sätt?
jag tar tacksamt emot alla synpunkter och tips!

Här kommer mina förslag till svar
1. Måste du jämna ut? Räcker det inte med steg 2?
2. Klinker och spån är ingen rolig kombination eftersom den rör sig. Limma istället en golvgipsskiva med typ Ardex S48
3. Jag tror inte att du behöver använda tätskikt alls och du borde då kunna sätta plattorna direkt på gipset

/Erik

Det är krav på tätskikt 50mm upp och hela golvet.
Jag hade flytit direkt på befintligt golv med rotnät i spacklet, inte blandat in nån gips eller liknande.

jag håller med. Det verkar smartare att spackla direkt på befintligt golv. Man är väl inte sämre än att man får ändra sig..?

härligt med snabb respons!

jag skulle gärna spackla utan gipsen i botten men vad tar jag då istället?
- något måste jag ha som botten, det är ganska rejäla springor i golvet, upp till 5mm på sina ställen..

Täta med latex eller liknande.

Paul-Staffanstorp
Stefan har så rätt så...

- Täta springor med billig latexfog så inte flytspacklet kan rinna genom någonstans.
- Prima golvytan
- Häfta fast armeringsnät
- Flytspackla 12-15mm tjockt över hela ytan
- Lägg tätskikt som man ska inkl. golv/väggvinkeln och 50mm upp på väggarna
- Lägg klinkern
- Foga
- Klart :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.