É
Jag tänkte byta till ny klinker i hallen och i samband med detta förlänga klinkergolvet drygt en meter till där vi idag har ett klickgolv. Samtidigt vill vi också lägga vattenburen golvvärme.

Där det idag är klinker tänkte jag riva klinker, gips, spånskiva och ersätta med LK spårad skiva för slang och flytspackla 12mm och sen klinker.

Sen har vi golvet där det är parkett som ligger på ett 28mm brädgolv. Skulle jag kunna behålla detta och bara lägga slang ovanpå, armering och flytspackel på detta direkt? Flytspacklet skulle då bli minst 20mm eftersom brädorna ligger 10mm lägre än där jag byter ut spånskivorna. Visst kan jag riva brädorna och sätta spårad spånskiva men det blir ju klenare och kräver cc30 enligt LK.

Kommer det sen funka med att spackla över skarven där det är olika golvkonstruktioner? Vill ju inte att klinkern ska spricka där.

Här är bild på båda golven.
Vänstra är:
Klinker
Gips 9mm
Spånskiva 22mm
Något okänt brädgolv (i källaren är det betong i takets undersida på denna del)

Högra är:
Parkett
Tunnt med flytspackel för avjämning (skulle jag tro)
28mm spontade brädor
50x170mm reglar cc58 spännvidd 3m

Närbild av ett exponerat golvlag med olika skikt, inklusive gips och spånskiva, ovanpå en träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

É
Kanske är självklart men kan väl lägga till att jag ska ha armeringsnät och fiberförstärkt spackel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.