234 läst ·
2 svar
234 läst
2 svar
Trägolv på klinker ok, men klinker på klinker? Tips sökes
Hej!
Vi har nyligen köpt ett hus där hela bottenvåningen har klinker med vattenburen golvvärme. Vår plan är att lägga parkettgolv ovanpå den befintliga klinkern istället för att bila upp. Som jag har läst mig till ska värmetappet inte bli särskilt stort när man lägger parkett ovanpå klinker med golvvärme.
Däremot funderar vi på hallen. Där vill vi gärna behålla klinker, men byta ut de nuvarande stora vita plattorna mot något mer estetiskt, till exempel grå sten eller liknande.
Hur gör man bäst i ett sådant läge?
Går det att lägga ny klinker ovanpå befintlig klinker, och hur påverkar det i så fall värmen jämfört med parkett på klinker?
Finns det risker med klinker-på-klinker, till exempel när det gäller vidhäftning eller sprickor?
Hur hade ni gått tillväga, eller har någon erfarenhet av liknande lösningar?
Tacksam för alla tips och råd!
Vi har nyligen köpt ett hus där hela bottenvåningen har klinker med vattenburen golvvärme. Vår plan är att lägga parkettgolv ovanpå den befintliga klinkern istället för att bila upp. Som jag har läst mig till ska värmetappet inte bli särskilt stort när man lägger parkett ovanpå klinker med golvvärme.
Däremot funderar vi på hallen. Där vill vi gärna behålla klinker, men byta ut de nuvarande stora vita plattorna mot något mer estetiskt, till exempel grå sten eller liknande.
Hur gör man bäst i ett sådant läge?
Går det att lägga ny klinker ovanpå befintlig klinker, och hur påverkar det i så fall värmen jämfört med parkett på klinker?
Finns det risker med klinker-på-klinker, till exempel när det gäller vidhäftning eller sprickor?
Hur hade ni gått tillväga, eller har någon erfarenhet av liknande lösningar?
Tacksam för alla tips och råd!
Det går. Allt går. Detta går alldeles utmärkt.H Hannaas skrev:
Det kommer kommer att påverka främst på två sätt.H Hannaas skrev:
- Värmen på golvet blir jämnare
- Systemet blir (som sagt) trögare. Dvs temperaturen i rummet kan inte ändras lika snabbt som innan. Men skillnaden blir nog väldigt liten i en vanlig öppen planlösning
Klicka här för att svara