Hej,

Jag ska snart köpa klinker och kakel, men det känns som en djungel. Jag har lärt mig att klinker är dyrare och starkare och kan användas både på golv och vägg. Jag har några frågor till er som är kunniga inom området inför min badrumsrenovering.

Jag undrar vad som kännetecknar bra kakel och klinker. Måste man välja kända varumärken? Vilka är de mest rekommenderade? Är Bauhaus och Hornbach klinker av dålig kvalitet? Som amatör, kan jag själv bedöma om ett kakel är av bra eller dålig kvalitet?

Jag planerar också att köpa en klinker som liknar marmor.

Mvh Philip

BirgitS
Det man kan kolla på är t.ex. hur rätvinkliga, plana och likstora plattorna är. Billiga plattor kan vara skeva och variera i storlek och då blir fogarna ojämnt tjocka.

Jag fick välja kakel/klinker oberoende av pris då jag fick nytt badrum via FB. Jag ville ha samma som tidigare (dyrt då) men det fanns inte längre på marknaden. Valde ett klinker som tycktes vara likvärdigt det tidigare. Besvikelsen blev stor - klinkern blir hal när det är blött. Har under 16 år överhuvud taget inte reflekterat över halka. Tycker väl också att kalkhaltigt vatten fastnar mer på kaklet och får tvätta väggarna oftare. Prismässigt var detta i det högsta prisläget. Visserligen har jag fortfarande helsvart kakel som är mer känsligt.

Tänk alltså inte bara på utseendet utan även på hur vått golv reagerar och hur/om kalk/tvål fastnar på väggarna.

Skall en firma sätta ? Då borde dem ha en butik eller hänvisa till där du kan välja ? Ja du kan ha klinker på golv å vägg, absolut skiljer de sig i kvalité från butiks pris på 149m2 till 399,

Hittar du klinker så lägg ut 4st , 2x2 kolla hur kanter och om de böjer sig lite , underlaget skall vara plant ,

Vart i landet skall de göras ?

Jag har en firma som ska renovera mitt badrum och de kakel jag tittar på ligger i prisklassen 500-1000 kr/m². Ett bra tips jag fått är att ta ut fyra plattor och undersöka dem noggrant. Dom rekommenderade Höganäs och Konradssons kakel.
Vad har ni för synpunkter på matta respektive polerade/blanka kakel? Jag tycker nog själv om polerade, men jag har hört att de kan vara hala precis som "yonna" skriver om.

ernstan ernstan skrev:
... men jag har hört att de kan vara hala precis som "yonna" skriver om.
Jag valde halvblank kakel just för mycket hårt vatten och medvetet mindre blank för klinkern.

Har kvar det gamla svarta kaklet på golvet i bastun utan halkeffekt.

BirgitS
ernstan ernstan skrev:
Jag har en firma som ska renovera mitt badrum och de kakel jag tittar på ligger i prisklassen 500-1000 kr/m². Ett bra tips jag fått är att ta ut fyra plattor och undersöka dem noggrant. Dom rekommenderade Höganäs och Konradssons kakel.
Vad har ni för synpunkter på matta respektive polerade/blanka kakel? Jag tycker nog själv om polerade, men jag har hört att de kan vara hala precis som "yonna" skriver om.
Kakel har man ju bara på väggen så där spelar det ingen roll om det skulle vara halt att gå på. Klinker på golvet ska ju däremot vara halkfria. Jag har för mig att Konradssons och/eller Höganäs har information om halkigheten (något index).

Ja åker du till dem butikerna och får välja så är de inget att oroa sig över ,, trodde du skulle kolla på typ jem å fix 😅🤣 ja blankt polerade plattor på golv är ingen höjdare , pga av halka , för 1000 kr m2 lär du hitta mycket fint iaf

• Gilla
FredrikZan
  • Laddar…
har mat vitt kakel på väggarna och mycket nöjd. Inga fula kalkfläckar trots rätt kalkhaltig vatten. Dom kanske finns men syns inte på ljus/vitt underlag. Mat kakel är inte sträv och lätt att torka av. Rekommenderas ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.