54 785 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inte i just det inlägget, men flera av dina andra inlägg nyligen ger intryck av att du anser att barn blir uppskrämda av att det pratas om hur man bör förbereda sig inför klimatförändringar.P Peter787 skrev:
Ofta kokar det ju ner till en rent ekonomisk fråga - är det värt att göra förberedande åtgärder idag som kostar 1 miljard, för något som kanske inträffar med 1% sannolikhet, men OM det gör det skulle kosta 1000 miljarder om man inte förberedde sig?
Tuveraset 1977, samma sak, man byggde på lera.P Peter787 skrev:Även förr byggdes hus på olämpliga platser, så det är inget nytt fenomen.
Alla kostnader i samhället baseras på skatter från individer eller företag, så du slår in öppna dörrar.
Sverige har ju sett några översvämningar, jord/lerskred som orsakat skador, i princip alla beroende på fel beslut avseende var vägen, järnvägen eller huset placerades, alternativt bristande pålning, schaktning etc.
Senaste större ras var väl E6 vid Stenungsund, och det berodde på inkompetens hos de som planerade ett företagscenter uppe på en ås där marken bestod av lera, och definivt inte på höjda CO2 halter.
Och för att någon inte ska inbilla sig att CO2 halterna ändå har med rasen att göra, hänvisar jag till Sveriges dödligaste tågurspårning som hände 1918 i Getå, då 42 personer dog, och orsaken var ett jordskred i ler- och jordlager.
Nu tar du ju bara siffror ur luften. Så dågör jag det med.1000 miljarder är nog en rimlig kostnad för denna klimathetsB b8q skrev:Inte i just det inlägget, men flera av dina andra inlägg nyligen ger intryck av att du anser att barn blir uppskrämda av att det pratas om hur man bör förbereda sig inför klimatförändringar.
Ofta kokar det ju ner till en rent ekonomisk fråga - är det värt att göra förberedande åtgärder idag som kostar 1 miljard, för något som kanske inträffar med 1% sannolikhet, men OM det gör det skulle kosta 1000 miljarder om man inte förberedde sig?
Du kan gärna byta ut siffrorna i mitt exempel mot X och y*X där y är betydligt mer än 100, om det känns bättre.Suvi5700 skrev:
Poängen är ifall man bör satsa mycket tid/arbete/resurser/pengar för att minska risken för att behöva betala ÄNNU mycket mer senare.
Ungefär som en försäkring fungerar. Det är ganska låg risk att mitt hus brinner upp eller liknande, ändå betalar jag en försäkring.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Hela regeringens budget, inkl. ålderspensioner, är på ungefär 2000 miljarder. 1000 miljarder extra nödvändiga kostnader betyder t.ex. att följande försvinner, alla statliga pengar till försvaret, ålderspensioner, vård, omsorg och lite mer.Suvi5700 skrev:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2025/09/2025261/
Har jag sagt att vi pratade om Sverige?BirgitS skrev:
Att du orkar sitta och leta information. Till viljen nytta undrar jag? Känner du dig överlägsen på något sätt när du kommer med dina länkar?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Så du tror att b8q:s inlägg #1 637 och #1 640 handlar om något annat land långt borta. Varför tror du det?Suvi5700 skrev:
Det tog inte många sekunder, så det behövdes ingen särskild ork för det. Om du tycker att det är så besvärligt att ta fram fakta, kanske du ska träna på det.Suvi5700 skrev:
Tanken var att någon kanske skulle uppskatta att 1000 miljarder i kostnader för en svensk kris, ställs mot vad man i Sverige kan använda 1000 miljarder till i stället.
Du behöver verkligen inte läsa inlägg som du tycker är ointressanta, och ändå mindre besvara dem.
Är detta ditt sätt att: "Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter."?BirgitS skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Känns som läge att stänga tråden, eller i alla fall rensa ordentligt.
Inget vidare debattklimat.....
Inget vidare debattklimat.....