Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du att forskningssidan vänder sig till barn? 🙄
De som skrämmer barn är folk som i olika grad har ungefär din uppfattning och sen sprider en tes om att jorden går mot en allvarlig kris som bara kommer att betyda bekymmer för framtida generationer. Dessa använder forskarnas material som grund för sina olika grader av undergångsscenarier. Att man inte då inser att man gör barn deprimerade/psykskadade är rätt aningslöst. Men samtidigt verkar ju syftet vara att de ska bli livrädda då de itutas att de uppenbarligen inte har någon framtid.

• Gilla
  • Älska
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
L lbgu skrev:
De som skrämmer barn är folk som i olika grad har ungefär din uppfattning och sen sprider en tes om att jorden går mot en allvarlig kris som bara kommer att betyda bekymmer för framtida generationer. Dessa använder forskarnas material som grund för sina olika grader av undergångsscenarier. Att man inte då inser att man gör barn deprimerade/psykskadade är rätt aningslöst. Men samtidigt verkar ju syftet vara att de ska bli livrädda då de itutas att de uppenbarligen inte har någon framtid.
Och fler barn än vad man tror är indoktrinerade.
Vanligast i städerna. På landsbygden finns flertalet vettiga ungdomar som tänker själv och ifrågasätter.
Men tyvärr blir deras lärare inte glada när dom ifrågasätter

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Krig är ett verkligt potentiellt hot. Klimatförändringar är inte det.
Där har vi skilda uppfattningar. Vi VET att båda existerar. Vi vet INTE om eller hur de kommer att drabba oss personligen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Och fler barn än vad man tror är indoktrinerade.
Vanligast i städerna. På landsbygden finns flertalet vettiga ungdomar som tänker själv och ifrågasätter.
Men tyvärr blir deras lärare inte glada när dom ifrågasätter
Lustigt, häromdagen skrevs det i tråden att dagens ungdomar inte längre bryr sig om klimathotet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du att forskningssidan vänder sig till barn? 🙄
Det var @AndersS som lade in länken i inlägg #1592, som svar på @Suvi5700 inlägg #1590, så det är nog Anders du ska fråga om det.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
]
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tror du själv på det?
Varma och torra sommrar har alltid kommit och gått. Jag ser varje sommar böndernas åkrar frodas utan bevattning annat än uppifrån.
Visst vissa år torrare med mindre näring och energi. Andra tvärtom.
Om jag tror på att plantorna klarar sig utan vatten?
När man gräver 10cm ner i marken och det fortfarande dammar så tror jag faktiskt att det är lönlöst att plantera något om man inte kan vattna.

Men om man sätter ner fröna i den torra jorden så kommer de gro när förutsättningarna är rätt. Problemet är bara att när hösten kommer så blir det inte mycket till odling.
Om du tittar på ett bevattnat fältoch ett som väntar på vatten som är sparsamt ovanifrån så tror jag du med förstår.
Oavsett anledning så handlar det inte om att växterna ska överleva... de ska växa...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Där har vi skilda uppfattningar. Vi VET att båda existerar. Vi vet INTE om eller hur de kommer att drabba oss personligen.
Krig och klimatförändringar har i princip alltid funnits, men det är bara det ena människan styr över.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nu är du där igen och ska peta in ordet alla. Utan att jag eller någon annan nämnt det.
Vad är det för fel på dig?
Märker ord gör du också.

Om du inte tror att det är alla, så gäller ju inte inlägget dig. Då kan du ju bara strunta i det. För det var väl inte så svårt att förstå vad "Om du tror" betyder?

Men varför tro att Alexn72 lever i skräck om du inte tror att det är alla. Det finns ju inget i hans inlägg som tyder på att han skulle leva i skräck.
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du får än en gång läsa på vad personliga påhopp och kränkning är.
Kasheidas inlägg om att mammor tappar någon i golvet, det är kränkande. Inte det du tar upp.
Samtliga inlägg av dig som jag citerade tycker jag bröt mot regeln:
"§ 5.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter."
Det finns ingen regel om just kränkningar. Du skrev dessutom om personliga påhopp.

Dessutom överdrev du i inlägg #1 581 genom att använda "hela tiden" fast kashieda inte alls gör det hela tiden. Apropå att du klagar återkommande på att jag överdriver genom att använda "alla" och "ingen". Du är rätt pigg på att klaga på andra för samma sak som du gör själv.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det var @AndersS som lade in länken i inlägg #1592, som svar på @Suvi5700 inlägg #1590, så det är nog Anders du ska fråga om det.
Nää, jag bara vidareförmedlar vad forskningen kommit fram till.🤣

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nä, men barn tittar på nyheter, ser barnprogram och följer Greta.
Absolut, men varför då skriva något om att ett visst stycke på sidan skulle oroa barn.

Sidan vänder sig till föräldrar etc. som möter oroliga barn och handlar om hur man hanterar oro på bästa sätt. Att förneka att det barnet är oroligt för finns, hjälper inte barnet att hantera sin oro. Oavsett om det gäller monster i garderoben, krig eller klimatförändringar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Nää, jag bara vidareförmedlar vad forskningen kommit fram till.🤣
Utan att läsa vare sig inlägget du kommenterar eller det du länkar till...
Det finns nog bättre siter för dig än Byggahus.se.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Krig och klimatförändringar har i princip alltid funnits, men det är bara det ena människan styr över.
Oavsett om det stämmer eller ej - tycker du bara att det är det ena man ska vara förberedd på?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
A Alexn72 skrev:
]
Om jag tror på att plantorna klarar sig utan vatten?
När man gräver 10cm ner i marken och det fortfarande dammar så tror jag faktiskt att det är lönlöst att plantera något om man inte kan vattna.

Men om man sätter ner fröna i den torra jorden så kommer de gro när förutsättningarna är rätt. Problemet är bara att när hösten kommer så blir det inte mycket till odling.
Om du tittar på ett bevattnat fältoch ett som väntar på vatten som är sparsamt ovanifrån så tror jag du med förstår.
Oavsett anledning så handlar det inte om att växterna ska överleva... de ska växa...
Vart vill du komma med detta?
Tror du att din lilla trädgårdstäppa är ppverkad av klimatförändringar?

Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut, men varför då skriva något om att ett visst stycke på sidan skulle oroa barn.

Sidan vänder sig till föräldrar etc. som möter oroliga barn och handlar om hur man hanterar oro på bästa sätt. Att förneka att det barnet är oroligt för finns, hjälper inte barnet att hantera sin oro. Oavsett om det gäller monster i garderoben, krig eller klimatförändringar.
Nu är det inte jag som skrivit något om att ett visst stycke på en sida skulle oroa barn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.