54 760 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Och vad vill du ha sagt med allt ovan?J J00 skrev:Som vi alla vet så är det ingen större vits att försöka argumentera med "fakta" mellan "förnekare" och "alarmister", särskilt när det kommer till oss lekmän emellan. Det överlämnar man bäst till experterna som har vigt sina liv åt ämnena via studier och inte enbart tyckanden. Just det nu finns det inte så många professionella experter som är klimatförnekare och det kan man ju också dividera om varför det är så i oändlighet oss lekmän emellan. Inget jag är sugen på dock.
Vi vet även att bland klimatförnekare så finns det även en mycket hög andel av:
- Konspirationsteoretiker
- Politiska extremister (främst på högersidan)
- Lågutbildade och låginkomsttagare
- Profitörer (framförallt innom fossila bränslen, köttindustrin o.dyl)
- Religiösa fanatiker
Av det kan man också dra lite logiska slutsatser...
OT men lite lustigt är att allt ovannämnda stämmer mycket väl in på tex MAGA-rörelsen i USA... Vilket sammanträffande 😮😀
Nu försökte du inte ens kommentera vad det värsta skulle bli om "alarmisterna" och >90% av klimatforskarna har rätt ang människans påverkan på klimatet men att vi skiter i att göra något... 🙄 Men du behöver inte göra det, läs mitt svar till Suvi5700 istället 😉
Visst ökar skördarna med mer CO² men du måste tillsätta en del annat för att det inte bara ska vara "uppblåsta" växter med dåligt innehåll.Suvi5700 skrev:
Att skördarna ökar med mer Co2 är sant.
Sen ska vi inte heller förglömma att lantbruket utvecklas, maskiner blir större och effektivare därmed kan man skörda mer.
Jag har en vild gissning att Birgit m.fl vurmar starkt för dom fattiga och svältande i afrika.
Då är det väl toppen att skördarna ökar så vi kan bistå dom.
Se länken tidigare gällande skogen som exempel, jag har ingen kunskap utan kan bara hänvisa till artikelnSuvi5700 skrev:
Jag tolkar att det är samma här liknande annan odling.
https://forskning.se/2026/02/19/tradarkiv-bekraftar-orovackande-klimateffekt-pa-skogens-tillvaxt/
Även förr byggdes hus på olämpliga platser, så det är inget nytt fenomen.BirgitS skrev:
Alla kostnader i samhället baseras på skatter från individer eller företag, så du slår in öppna dörrar.
Sverige har ju sett några översvämningar, jord/lerskred som orsakat skador, i princip alla beroende på fel beslut avseende var vägen, järnvägen eller huset placerades, alternativt bristande pålning, schaktning etc.
Senaste större ras var väl E6 vid Stenungsund, och det berodde på inkompetens hos de som planerade ett företagscenter uppe på en ås där marken bestod av lera, och definivt inte på höjda CO2 halter.
Och för att någon inte ska inbilla sig att CO2 halterna ändå har med rasen att göra, hänvisar jag till Sveriges dödligaste tågurspårning som hände 1918 i Getå, då 42 personer dog, och orsaken var ett jordskred i ler- och jordlager.
Redigerat:
I artikeln för skog står följandeI Incinerator skrev:
Under de senaste åren har forskare sett att träden i nordliga barrskogar har en minskande tillgång på det viktiga näringsämnet kväve. Men varför det är så har varit oklart, fram till nu. En ny studie kan, tack vare ett unikt arkiv, visa att det hänger ihop med en ökande koldioxidhalt i atmosfären.
Ja, det låter vettigt, men N är mest för gröna växter typ gräs, sallad och träd utan frukter så frågan är om det är P eller K som ska ökas för frukter t.ex. tomater och liknande.A AndersS skrev:I artikeln för skog står följande
Under de senaste åren har forskare sett att träden i nordliga barrskogar har en minskande tillgång på det viktiga näringsämnet kväve. Men varför det är så har varit oklart, fram till nu. En ny studie kan, tack vare ett unikt arkiv, visa att det hänger ihop med en ökande koldioxidhalt i atmosfären.
Detta tar jag som ännu ett sätt att få människan att tro att co2 är det hemskaste som finns.A AndersS skrev:I artikeln för skog står följande
Nu har narrativet börjat inse att folk förstår att co2 faktiskt är nödvändigt och krävs för allt liv. Då försöker man på detta sätt istället.
Så dina personliga anekdot är din källa. Stabilt 👍I Incinerator skrev:
För övrigt så löste man ozonhålet genom att fasa ut olika gaser. Menar du att vi ska fasa ut fossila bränslen också?
Men är du medveten om att vi har hittat mer olja sedan 70 talet? T.ex https://en.wikipedia.org/wiki/Troll_gas_field
Men även nya sätt att utvinna olja vilket man inte kunde förr. Att en forskare sagt att oljan kanske tar slut när vi hade oljekris på 70 talet säger ingenting