Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Om du inte blivit mer korkad efter att hon dog, så bär hon nog en del av ansvaret. Sorry.
Anmält till moderator. Skärpning Kashieda😮‍💨
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
J J00 skrev:
Som vi alla vet så är det ingen större vits att försöka argumentera med "fakta" mellan "förnekare" och "alarmister", särskilt när det kommer till oss lekmän emellan. Det överlämnar man bäst till experterna som har vigt sina liv åt ämnena via studier och inte enbart tyckanden. Just det nu finns det inte så många professionella experter som är klimatförnekare och det kan man ju också dividera om varför det är så i oändlighet oss lekmän emellan. Inget jag är sugen på dock.

Vi vet även att bland klimatförnekare så finns det även en mycket hög andel av:
- Konspirationsteoretiker
- Politiska extremister (främst på högersidan)
- Lågutbildade och låginkomsttagare
- Profitörer (framförallt innom fossila bränslen, köttindustrin o.dyl)
- Religiösa fanatiker

Av det kan man också dra lite logiska slutsatser...

OT men lite lustigt är att allt ovannämnda stämmer mycket väl in på tex MAGA-rörelsen i USA... Vilket sammanträffande 😮😀


Nu försökte du inte ens kommentera vad det värsta skulle bli om "alarmisterna" och >90% av klimatforskarna har rätt ang människans påverkan på klimatet men att vi skiter i att göra något... 🙄 Men du behöver inte göra det, läs mitt svar till Suvi5700 istället 😉
Och vad vill du ha sagt med allt ovan?
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Och vad vill du ha sagt med allt ovan?
Du får dra dina egna slutsatser, ungefär som du gör med klimatförändringarna 😉
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
I
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Att skördarna ökar med mer Co2 är sant.
Sen ska vi inte heller förglömma att lantbruket utvecklas, maskiner blir större och effektivare därmed kan man skörda mer.
Jag har en vild gissning att Birgit m.fl vurmar starkt för dom fattiga och svältande i afrika.
Då är det väl toppen att skördarna ökar så vi kan bistå dom.
Visst ökar skördarna med mer CO² men du måste tillsätta en del annat för att det inte bara ska vara "uppblåsta" växter med dåligt innehåll.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
I Incinerator skrev:
Visst ökar skördarna med mer CO² men du måste tillsätta en del annat för att det inte bara ska vara "uppblåsta" växter med dåligt innehåll.
Utveckla gärna
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Husen var gamla. Det är kostnader som kommer att betalas av olika privatpersoner på ett eller annat sätt. Liksom alla andra kostnader. Det blir ökade kostnader när det blir mer skyfall, översvämningar, orkaner etc. pga. den ökande globala och lokala temperaturen.
Även förr byggdes hus på olämpliga platser, så det är inget nytt fenomen.
Alla kostnader i samhället baseras på skatter från individer eller företag, så du slår in öppna dörrar.
Sverige har ju sett några översvämningar, jord/lerskred som orsakat skador, i princip alla beroende på fel beslut avseende var vägen, järnvägen eller huset placerades, alternativt bristande pålning, schaktning etc.
Senaste större ras var väl E6 vid Stenungsund, och det berodde på inkompetens hos de som planerade ett företagscenter uppe på en ås där marken bestod av lera, och definivt inte på höjda CO2 halter.
Och för att någon inte ska inbilla sig att CO2 halterna ändå har med rasen att göra, hänvisar jag till Sveriges dödligaste tågurspårning som hände 1918 i Getå, då 42 personer dog, och orsaken var ett jordskred i ler- och jordlager.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
I
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Utveckla gärna
Om jag minns rätt så måste det bland annat ökas mängden N för att det ska bli innehåll i den ökade växtstorleken men det är jag inte helt säker på, men att mera CO² i stort sett "blåser" upp växten utan att fylla den med mera näring, det är jag säker på.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Se länken tidigare gällande skogen som exempel, jag har ingen kunskap utan kan bara hänvisa till artikeln
Jag tolkar att det är samma här liknande annan odling.
[länk]
Allt kan skyllas på CO2, än är inte den siste idioten född.
 
I Incinerator skrev:
Om jag minns rätt så måste det bland annat ökas mängden N för att det ska bli innehåll i den ökade växtstorleken men det är jag inte helt säker på, men att mera CO² i stort sett "blåser" upp växten utan att fylla den med mera näring, det är jag säker på.
I artikeln för skog står följande
Under de senaste åren har forskare sett att träden i nordliga barrskogar har en minskande tillgång på det viktiga näringsämnet kväve. Men varför det är så har varit oklart, fram till nu. En ny studie kan, tack vare ett unikt arkiv, visa att det hänger ihop med en ökande koldioxidhalt i atmosfären.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
I
A AndersS skrev:
I artikeln för skog står följande
Under de senaste åren har forskare sett att träden i nordliga barrskogar har en minskande tillgång på det viktiga näringsämnet kväve. Men varför det är så har varit oklart, fram till nu. En ny studie kan, tack vare ett unikt arkiv, visa att det hänger ihop med en ökande koldioxidhalt i atmosfären.
Ja, det låter vettigt, men N är mest för gröna växter typ gräs, sallad och träd utan frukter så frågan är om det är P eller K som ska ökas för frukter t.ex. tomater och liknande.
 
Suvi5700
A AndersS skrev:
I artikeln för skog står följande
Under de senaste åren har forskare sett att träden i nordliga barrskogar har en minskande tillgång på det viktiga näringsämnet kväve. Men varför det är så har varit oklart, fram till nu. En ny studie kan, tack vare ett unikt arkiv, visa att det hänger ihop med en ökande koldioxidhalt i atmosfären.
Detta tar jag som ännu ett sätt att få människan att tro att co2 är det hemskaste som finns.
Nu har narrativet börjat inse att folk förstår att co2 faktiskt är nödvändigt och krävs för allt liv. Då försöker man på detta sätt istället.
 
  • Gilla
Diamant och 1 till
  • Laddar…
I
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tillsätter tomatodlarna extra kväve?
Det gör de säkert.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
I Incinerator skrev:
Det gör de säkert.
Det gör dom med gödsel. Men jag menar om dom ökar det ytterligare vid tillsättning av co2
 
I Incinerator skrev:
Nej, den är inte sparad, men den innehöll bland annat att oljan skulle ta slut på -70 talet, vi skulle brännas sönder pga ozonhålen osv.
Så dina personliga anekdot är din källa. Stabilt 👍

För övrigt så löste man ozonhålet genom att fasa ut olika gaser. Menar du att vi ska fasa ut fossila bränslen också?

Men är du medveten om att vi har hittat mer olja sedan 70 talet? T.ex https://en.wikipedia.org/wiki/Troll_gas_field
Men även nya sätt att utvinna olja vilket man inte kunde förr. Att en forskare sagt att oljan kanske tar slut när vi hade oljekris på 70 talet säger ingenting
 
  • Gilla
  • Arg
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.