54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej.kashieda skrev:
Givetvis KAN de extrema översvämningarna bero på..
Givetvis beror de extrema översvämningarna på ...
I min värld finns inget utrymme för missförstånd.
Alltid dessa katastrofala händelser som ska hända om X år om vi inte gör bättring 🤣I Incinerator skrev:
Inte så konstigt att vissa ungar blir störda under uppväxten.
Nej de är inte så viktiga knappt en tiondel av vete. Vad vill du ha sagt med ditt förvirrade inlägg.kashieda skrev:
Kanske att de som äter hirs och durra för att de inte kan odla vete tycker att det är extremt viktigt.D Diamant skrev:
Jag räknade inte med att du skulle kunna dra en sådan logisk slutsats. Du har ju visat din bästa nivå.
har du läst rapporten? detta är ju en rubrik o ingress i en tidning, som alltid är tillspetsad för att få läsare. Du borde väl vara så gammal att du vet hur media fungerar. Har inte läst detta, men det finns och har funnits i alla tider politiker, forskare, förståsigpåare som stuckit ut i sina uttalande. Jesus skulle ju återkommit många gånger om man ska tro de som kan sådant.I Incinerator skrev:
Som vi alla vet så är det ingen större vits att försöka argumentera med "fakta" mellan "förnekare" och "alarmister", särskilt när det kommer till oss lekmän emellan. Det överlämnar man bäst till experterna som har vigt sina liv åt ämnena via studier och inte enbart tyckanden. Just det nu finns det inte så många professionella experter som är klimatförnekare och det kan man ju också dividera om varför det är så i oändlighet oss lekmän emellan. Inget jag är sugen på dock.Suvi5700 skrev:
Som vi tidigare nämnt i denna tråd så kommer inte forskare som inte tycker som narrativet fram i offentliga debatter. Så dina 99,9 % är dom du ser i Svt och Aftonbladet.
Samma forskare får också forskningsanslag för att dom tycker just det. Annars hade dom inte fått anslag.
Vad kan hända om vi reducerar växthusgaser? Jo världen kommet inte att fungera så som vi är vana.
Vi vet även att bland klimatförnekare så finns det även en mycket hög andel av:
- Konspirationsteoretiker
- Politiska extremister (främst på högersidan)
- Lågutbildade och låginkomsttagare
- Profitörer (framförallt innom fossila bränslen, köttindustrin o.dyl)
- Religiösa fanatiker
Av det kan man också dra lite logiska slutsatser...
OT men lite lustigt är att allt ovannämnda stämmer mycket väl in på tex MAGA-rörelsen i USA... Vilket sammanträffande 😮😀
Nu försökte du inte ens kommentera vad det värsta skulle bli om "alarmisterna" och >90% av klimatforskarna har rätt ang människans påverkan på klimatet men att vi skiter i att göra något... 🙄 Men du behöver inte göra det, läs mitt svar till Suvi5700 istället 😉P Peter787 skrev:
Redigerat:
som du skriver är det ingen ide egentligen att för en diskussion. Tyvärr går klimatforskarna inte in i dessa debatter. Har personligt haft denna diskussion med några av våra svenska klimatforskare. De ids inte lägga tid och fokus på att tjafsa med den klimatförnekarreligiösa rörelsen, där det slängs ut påståenden utan någon som helst kunskap.J J00 skrev:Som vi alla vet så är det ingen större vits att försöka argumentera med "fakta" mellan "förnekare" och "alarmister", särskilt när det kommer till oss lekmän emellan. Det överlämnar man bäst till experterna som har vigt sina liv åt ämnena via studier och inte enbart tyckanden. Just det nu finns det inte så många professionella experter som är klimatförnekare och det kan man ju också dividera om varför det är så i oändlighet oss lekmän emellan. Inget jag är sugen på dock.
Vi vet även att bland klimatförnekare så finns det även en mycket hög andel av:
- Konspirationsteoretiker
- Politiska extremister (främst på högersidan)
- Lågutbildade och låginkomsttagare
- Profitörer (framförallt innom fossila bränslen, köttindustrin o.dyl)
- Religiösa fanatiker
OT men lite lustigt är att allt ovannämnda stämmer mycket väl in på tex MAGA-rörelsen i USA... Vilket sammanträffande 😮😀
Nu försökte du inte ens kommentera vad det värsta skulle bli om "alarmisterna" och >90% av klimatforskarna har rätt ang människans påverkan på klimatet men att vi skiter i att göra något... 🙄 Men du behöver inte göra det, läs mitt svar till Suvi5700 istället 😉
Det ska bli spännande att upp tråden om fem, tio, femton år. Over and out.
Nej, jag har inte läst rapporten, jag var visserligen hjälpligt läskunnig när artikeln skrevs men jag har inget minne av att jag läste dagstidningar för nästan 37 år sedan.trähandtag skrev:
har du läst rapporten? detta är ju en rubrik o ingress i en tidning, som alltid är tillspetsad för att få läsare. Du borde väl vara så gammal att du vet hur media fungerar. Har inte läst detta, men det finns och har funnits i alla tider politiker, forskare, förståsigpåare som stuckit ut i sina uttalande. Jesus skulle ju återkommit många gånger om man ska tro de som kan sådant.
Jag såg en lista på internet angående en massa saker som skulle drabba oss på planeten Tellus, en massa rena domedagsprofetior, de första från -60 talet och dessa hade ett par saker gemensamt:
1. Alla hade skapats av världens forskarelit.
2. Alla drevs av våra politiker.
3. Nästan alla ledde till någon form av skattehöjningar.
4. Ingen av dessa domedagsprofetior har hittills slagit in.
Kan du dela listan här? Jag hoppas den innehåller länkar till metastudier som bekräftar ”forskarelitens” tankar.I Incinerator skrev:Nej, jag har inte läst rapporten, jag var visserligen hjälpligt läskunnig när artikeln skrevs men jag har inget minne av att jag läste dagstidningar för nästan 37 år sedan.
Jag såg en lista på internet angående en massa saker som skulle drabba oss på planeten Tellus, en massa rena domedagsprofetior, de första från -60 talet och dessa hade ett par saker gemensamt:
1. Alla hade skapats av världens forskarelit.
2. Alla drevs av våra politiker.
3. Nästan alla ledde till någon form av skattehöjningar.
4. Ingen av dessa domedagsprofetior har hittills slagit in.
Oj, här fick du in både global och lokal temperatur.BirgitS skrev:
Undrar om du tror på detta själv?