Status
Inte öppen för fler kommentarer.
kashieda kashieda skrev:
Du vet att betoning går ganska dåligt fram i text, eller hur?

"Givetvis kan de extrema översvämningarna ENBART bero på bebyggelse, asfaltering etc som skickar regnvatten rakt ut i floden istället för ner i marken."
Nej.
Givetvis KAN de extrema översvämningarna bero på..

Givetvis beror de extrema översvämningarna på ...


I min värld finns inget utrymme för missförstånd.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej.
Givetvis KAN de extrema översvämningarna bero på..

Givetvis beror de extrema översvämningarna på ...


I min värld finns inget utrymme för missförstånd.
Utom när det gäller klimatet, då. Där verkar du ha hur mycket utrymme som helst att tolka fel.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Utom när det gäller klimatet, då. Där verkar du ha hur mycket utrymme som helst att tolka fel.
Inte alls, hoppas jag. Har du några exempel?
 
I
Givetvis är klimatet inget påhitt men det är saker som världens bästa forskare, FN och våra politiker påstår om klimatet som inte håller så hög sanningshalt.

Tidningsklipp från 1989 där FN förutspår katastrof om global uppvärmning inte stoppas. Datum och delar av texten är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Diamant och 1 till
  • Laddar…
P
I Incinerator skrev:
Givetvis är klimatet inget påhitt men det är saker som världens bästa forskare, FN och våra politiker påstår om klimatet som inte håller så hög sanningshalt.

[bild]
Alltid dessa katastrofala händelser som ska hända om X år om vi inte gör bättring 🤣
Inte så konstigt att vissa ungar blir störda under uppväxten.
 
  • Gilla
Diamant och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Förutom hirs och durra då, men de är kanske inte så viktiga?

Hirs, 2022, nära 31 miljoner ton. Durra, 57 miljoner ton.

Nä, troligen inte så viktiga alls. Visst, inte som 800 miljoner ton vete.
Nej de är inte så viktiga knappt en tiondel av vete. Vad vill du ha sagt med ditt förvirrade inlägg.
 
D Diamant skrev:
Nej de är inte så viktiga knappt en tiondel av vete. Vad vill du ha sagt med ditt förvirrade inlägg.
Kanske att de som äter hirs och durra för att de inte kan odla vete tycker att det är extremt viktigt.

Jag räknade inte med att du skulle kunna dra en sådan logisk slutsats. Du har ju visat din bästa nivå.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Givetvis är klimatet inget påhitt men det är saker som världens bästa forskare, FN och våra politiker påstår om klimatet som inte håller så hög sanningshalt.

[bild]
har du läst rapporten? detta är ju en rubrik o ingress i en tidning, som alltid är tillspetsad för att få läsare. Du borde väl vara så gammal att du vet hur media fungerar. Har inte läst detta, men det finns och har funnits i alla tider politiker, forskare, förståsigpåare som stuckit ut i sina uttalande. Jesus skulle ju återkommit många gånger om man ska tro de som kan sådant.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Som vi tidigare nämnt i denna tråd så kommer inte forskare som inte tycker som narrativet fram i offentliga debatter. Så dina 99,9 % är dom du ser i Svt och Aftonbladet.
Samma forskare får också forskningsanslag för att dom tycker just det. Annars hade dom inte fått anslag.
Vad kan hända om vi reducerar växthusgaser? Jo världen kommet inte att fungera så som vi är vana.
Som vi alla vet så är det ingen större vits att försöka argumentera med "fakta" mellan "förnekare" och "alarmister", särskilt när det kommer till oss lekmän emellan. Det överlämnar man bäst till experterna som har vigt sina liv åt ämnena via studier och inte enbart tyckanden. Just det nu finns det inte så många professionella experter som är klimatförnekare och det kan man ju också dividera om varför det är så i oändlighet oss lekmän emellan. Inget jag är sugen på dock.

Vi vet även att bland klimatförnekare så finns det även en mycket hög andel av:
- Konspirationsteoretiker
- Politiska extremister (främst på högersidan)
- Lågutbildade och låginkomsttagare
- Profitörer (framförallt innom fossila bränslen, köttindustrin o.dyl)
- Religiösa fanatiker

Av det kan man också dra lite logiska slutsatser...

OT men lite lustigt är att allt ovannämnda stämmer mycket väl in på tex MAGA-rörelsen i USA... Vilket sammanträffande 😮😀

P Peter787 skrev:
Så du tycker att det är bra att ödsla miljard efter miljard av våra skattemedel och pensionspengar på idiotier utan nytta, när trygghetssystemen havererar, skolbarn får bristfällig utbildning etc. etc.
Ni miljödårar kommer att ha mycket på era samveten, ni som eventuellt har några.
Nu försökte du inte ens kommentera vad det värsta skulle bli om "alarmisterna" och >90% av klimatforskarna har rätt ang människans påverkan på klimatet men att vi skiter i att göra något... 🙄 Men du behöver inte göra det, läs mitt svar till Suvi5700 istället 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
J J00 skrev:
Som vi alla vet så är det ingen större vits att försöka argumentera med "fakta" mellan "förnekare" och "alarmister", särskilt när det kommer till oss lekmän emellan. Det överlämnar man bäst till experterna som har vigt sina liv åt ämnena via studier och inte enbart tyckanden. Just det nu finns det inte så många professionella experter som är klimatförnekare och det kan man ju också dividera om varför det är så i oändlighet oss lekmän emellan. Inget jag är sugen på dock.

Vi vet även att bland klimatförnekare så finns det även en mycket hög andel av:
- Konspirationsteoretiker
- Politiska extremister (främst på högersidan)
- Lågutbildade och låginkomsttagare
- Profitörer (framförallt innom fossila bränslen, köttindustrin o.dyl)
- Religiösa fanatiker

OT men lite lustigt är att allt ovannämnda stämmer mycket väl in på tex MAGA-rörelsen i USA... Vilket sammanträffande 😮😀


Nu försökte du inte ens kommentera vad det värsta skulle bli om "alarmisterna" och >90% av klimatforskarna har rätt ang människans påverkan på klimatet men att vi skiter i att göra något... 🙄 Men du behöver inte göra det, läs mitt svar till Suvi5700 istället 😉
som du skriver är det ingen ide egentligen att för en diskussion. Tyvärr går klimatforskarna inte in i dessa debatter. Har personligt haft denna diskussion med några av våra svenska klimatforskare. De ids inte lägga tid och fokus på att tjafsa med den klimatförnekarreligiösa rörelsen, där det slängs ut påståenden utan någon som helst kunskap.

Det ska bli spännande att upp tråden om fem, tio, femton år. Over and out.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
I
trähandtag trähandtag skrev:
har du läst rapporten? detta är ju en rubrik o ingress i en tidning, som alltid är tillspetsad för att få läsare. Du borde väl vara så gammal att du vet hur media fungerar. Har inte läst detta, men det finns och har funnits i alla tider politiker, forskare, förståsigpåare som stuckit ut i sina uttalande. Jesus skulle ju återkommit många gånger om man ska tro de som kan sådant.
Nej, jag har inte läst rapporten, jag var visserligen hjälpligt läskunnig när artikeln skrevs men jag har inget minne av att jag läste dagstidningar för nästan 37 år sedan.

Jag såg en lista på internet angående en massa saker som skulle drabba oss på planeten Tellus, en massa rena domedagsprofetior, de första från -60 talet och dessa hade ett par saker gemensamt:

1. Alla hade skapats av världens forskarelit.
2. Alla drevs av våra politiker.
3. Nästan alla ledde till någon form av skattehöjningar.
4. Ingen av dessa domedagsprofetior har hittills slagit in.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Nej, jag har inte läst rapporten, jag var visserligen hjälpligt läskunnig när artikeln skrevs men jag har inget minne av att jag läste dagstidningar för nästan 37 år sedan.

Jag såg en lista på internet angående en massa saker som skulle drabba oss på planeten Tellus, en massa rena domedagsprofetior, de första från -60 talet och dessa hade ett par saker gemensamt:

1. Alla hade skapats av världens forskarelit.
2. Alla drevs av våra politiker.
3. Nästan alla ledde till någon form av skattehöjningar.
4. Ingen av dessa domedagsprofetior har hittills slagit in.
Kan du dela listan här? Jag hoppas den innehåller länkar till metastudier som bekräftar ”forskarelitens” tankar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
I Igelknorr skrev:
Kan du dela listan här? Jag hoppas den innehåller länkar till metastudier som bekräftar ”forskarelitens” tankar.
Nej, den är inte sparad, men den innehöll bland annat att oljan skulle ta slut på -70 talet, vi skulle brännas sönder pga ozonhålen osv.
 
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Husen var gamla. Det är kostnader som kommer att betalas av olika privatpersoner på ett eller annat sätt. Liksom alla andra kostnader. Det blir ökade kostnader när det blir mer skyfall, översvämningar, orkaner etc. pga. den ökande globala och lokala temperaturen.
Oj, här fick du in både global och lokal temperatur.
Undrar om du tror på detta själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.