Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
I Igelknorr skrev:
Så dina personliga anekdot är din källa. Stabilt 👍

För övrigt så löste man ozonhålet genom att fasa ut olika gaser. Menar du att vi ska fasa ut fossila bränslen också?
Kan ju vara att man lagade ozonhålet genom att sluta prata om det.
 
  • Haha
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
I
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det gör dom med gödsel. Men jag menar om dom ökar det ytterligare vid tillsättning av co2
Ja, en del av de som jag har handlat av de senaste åren som utvinner CO² ur avgaserna från deras naturgaseldade växthusuppvärmning och ökar halten CO² till mellan 800 och 1000ppm CO² under odlingssäsongen tillsätter olika former av näring till sina växter.
En del odlare använder inte jord som de odlar i utan något som liknar hård stenull som växterna står i och där släpper man ut en vätska som innehåller den näring som just de växterna behöver för att ge maximal skörd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
I Incinerator skrev:
Ja, en del av de som jag har handlat av de senaste åren som utvinner CO² ur avgaserna från deras naturgaseldade växthusuppvärmning och ökar halten CO² till mellan 800 och 1000ppm CO² under odlingssäsongen tillsätter olika former av näring till sina växter.
En del odlare använder inte jord som de odlar i utan något som liknar hård stenull som växterna står i och där släpper man ut en vätska som innehåller den näring som just de växterna behöver för att ge maximal skörd.
Jag har koll på hur tomatodling ser ut. Men undrar om dom ökar tillsatsen av kväve när dom ökar co2 som är upp till 1200 ppm
 
Ozonhålet är i dag i stort sett reparerat. På grund av att man radikalt drog ned på användningen av ozonförstörande gaser.
Det här är vetenskapliga fakta som är kontrollerade genom regelbundna mätningar.

Att man har hittat mer olja sedan 70-talet är sant men de nya fyndigheterna är allmänt mer svårutvunna än de gamla. När man började utvinna olja var det normalt att omkring 10% an oljans energivärde gick åt till borrning och pumpning. För många av de "nya" fyndigheterna kommer över 50% av oljans energivärde att gå åt innan man har den i flytande form vid markytan.
Även om man skulle skita i planetens beboelighet och satsa på storskalig utvinning av alla oljefyndigheter så leder det till att oljepriserna stiger exponentiellt varefter den lättast utvunna oljan tar slut.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
I
I Igelknorr skrev:
Så dina personliga anekdot är din källa. Stabilt 👍

För övrigt så löste man ozonhålet genom att fasa ut olika gaser. Menar du att vi ska fasa ut fossila bränslen också?

Men är du medveten om att vi har hittat mer olja sedan 70 talet? T.ex [länk]
Men även nya sätt att utvinna olja vilket man inte kunde förr. Att en forskare sagt att oljan kanske tar slut när vi hade oljekris på 70 talet säger ingenting
Enligt vissa forskare så "produceras" olja hela tiden i jordens inre så bara vi håller förbrukningen lägre än produktionen så kommer oljan aldrig att ta slut.
Det gick en serie teknikprogram på Kunskapskanalen för några månader sedan där man bevisade denna tesen genom att lägga krossad sten i vatten och utsätta detta för ett antal hundra bars tryck och då fick man olja i vattnet.
 
Suvi5700
H heimlaga skrev:
Ozonhålet är i dag i stort sett reparerat. På grund av att man radikalt drog ned på användningen av ozonförstörande gaser.
Det här är vetenskapliga fakta som är kontrollerade genom regelbundna mätningar.
Har du bild före och efter? Eller du bara antar att ozonhålet funnits för att du har läst om det? På samma sätt som du är tvärsäker på att klimatförändringarna beror på att jag kör min dieselbil.
 
  • Arg
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Enligt vissa forskare så "produceras" olja hela tiden i jordens inre så bara vi håller förbrukningen lägre än produktionen så kommer oljan aldrig att ta slut.
Det gick en serie teknikprogram på Kunskapskanalen för några månader sedan där man bevisade denna tesen genom att lägga krossad sten i vatten och utsätta detta för ett antal hundra bars tryck och då fick man olja i vattnet.
Och jag har en bro till salu...

/ATW
 
  • Arg
Incinerator
  • Laddar…
I
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag har koll på hur tomatodling ser ut. Men undrar om dom ökar tillsatsen av kväve när dom ökar co2 som är upp till 1200 ppm
Jävlar vad du tragglar!
Näring för växter innehåller normalt: N, P, K i olika andelar beroende på vad man vill ha för resultat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I
I Igelknorr skrev:
Så dina personliga anekdot är din källa. Stabilt 👍

För övrigt så löste man ozonhålet genom att fasa ut olika gaser. Menar du att vi ska fasa ut fossila bränslen också?

Men är du medveten om att vi har hittat mer olja sedan 70 talet? T.ex [länk]
Men även nya sätt att utvinna olja vilket man inte kunde förr. Att en forskare sagt att oljan kanske tar slut när vi hade oljekris på 70 talet säger ingenting
Det är ingen personlig anekdot, det är fakta från vår historia men det kanske du inte klarade av att ta till dej när du gick i skolan!
Om du hade lyckats att både läsa och förstå det jag skrev så behövde du inte påpeka att man hade hittat mer olja efter -70 talet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Detta tar jag som ännu ett sätt att få människan att tro att co2 är det hemskaste som finns.
Nu har narrativet börjat inse att folk förstår att co2 faktiskt är nödvändigt och krävs för allt liv. Då försöker man på detta sätt istället.
Om du är intresserad så läs en gång till för syftet med studien är att se hur skog påverkas och att en ökad mängd koldioxid kan minska tillväxten om man inte kompenserar med näringsämnen. Tycker att det beskrivs mycket sakligt med notering om osäkerhet.

Även om det är oklart om den minskande kvävetillgången påverkar trädtillväxten i dagsläget, kan den långsiktiga följden bli en försvagad kolsänka som inte håller jämna steg med atmosfärens stigande koldioxidhalt. Vi visar att en minskande näringstillgång till följd av stigande koldioxidhalter inte bara är en teoretisk beräkning, utan något som redan pågår i boreala skogar.
– Det har länge antagits att mer koldioxid leder till mer tillväxt. Men det stämmer inte, utan näringsämnen är absolut nödvändiga också, säger Kelley Bassett.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Detta tar jag som ännu ett sätt att få människan att tro att co2 är det hemskaste som finns.
Nu har narrativet börjat inse att folk förstår att co2 faktiskt är nödvändigt och krävs för allt liv. Då försöker man på detta sätt istället.
Under 160ppm så kommer livet på vår planet att dö ut, vilket är en bedömning gjord av forskare.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Kan ju vara att man lagade ozonhålet genom att sluta prata om det.
Kan du inte bara läsa wikipediaartikeln om ozonhålet? https://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_depletion

I Incinerator skrev:
Enligt vissa forskare så "produceras" olja hela tiden i jordens inre så bara vi håller förbrukningen lägre än produktionen så kommer oljan aldrig att ta slut.
Det gick en serie teknikprogram på Kunskapskanalen för några månader sedan där man bevisade denna tesen genom att lägga krossad sten i vatten och utsätta detta för ett antal hundra bars tryck och då fick man olja i vattnet.
Du missar hela mitt inlägg, kom med lite metastudier istället för att svamla.
I Incinerator skrev:
Det är ingen personlig anekdot, det är fakta från vår historia men det kanske du inte klarade av att ta till dej när du gick i skolan!
Om du hade lyckats att både läsa och förstå det jag skrev så behövde du inte påpeka att man hade hittat mer olja efter -70 talet.
Svamlar förvarande, kom med studier.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Kan ju vara att man lagade ozonhålet genom att sluta prata om det.
Nej, man lagade det genom att fortsätta prata om det och göra internationella överenskommelser.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Har du bild före och efter? Eller du bara antar att ozonhålet funnits för att du har läst om det? På samma sätt som du är tvärsäker på att klimatförändringarna beror på att jag kör min dieselbil.
Är det fler saker du vägrar tro på som vi bör veta om? Månlandningen kanske?
Själv har jag en kollega som inte tror på att satelliter existerar, att GPS och satellitkommunikation alltså är en bluff och att allt bara går via master…
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
I Incinerator skrev:
Jävlar vad du tragglar!
Näring för växter innehåller normalt: N, P, K i olika andelar beroende på vad man vill ha för resultat.
Jag vet det. Men frågan kvarstår. Tillsätter man extra kväve i takt att man tillsätter extra co2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.