54 760 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, en del av de som jag har handlat av de senaste åren som utvinner CO² ur avgaserna från deras naturgaseldade växthusuppvärmning och ökar halten CO² till mellan 800 och 1000ppm CO² under odlingssäsongen tillsätter olika former av näring till sina växter.Suvi5700 skrev:
En del odlare använder inte jord som de odlar i utan något som liknar hård stenull som växterna står i och där släpper man ut en vätska som innehåller den näring som just de växterna behöver för att ge maximal skörd.
Jag har koll på hur tomatodling ser ut. Men undrar om dom ökar tillsatsen av kväve när dom ökar co2 som är upp till 1200 ppmI Incinerator skrev:Ja, en del av de som jag har handlat av de senaste åren som utvinner CO² ur avgaserna från deras naturgaseldade växthusuppvärmning och ökar halten CO² till mellan 800 och 1000ppm CO² under odlingssäsongen tillsätter olika former av näring till sina växter.
En del odlare använder inte jord som de odlar i utan något som liknar hård stenull som växterna står i och där släpper man ut en vätska som innehåller den näring som just de växterna behöver för att ge maximal skörd.
Ozonhålet är i dag i stort sett reparerat. På grund av att man radikalt drog ned på användningen av ozonförstörande gaser.
Det här är vetenskapliga fakta som är kontrollerade genom regelbundna mätningar.
Att man har hittat mer olja sedan 70-talet är sant men de nya fyndigheterna är allmänt mer svårutvunna än de gamla. När man började utvinna olja var det normalt att omkring 10% an oljans energivärde gick åt till borrning och pumpning. För många av de "nya" fyndigheterna kommer över 50% av oljans energivärde att gå åt innan man har den i flytande form vid markytan.
Även om man skulle skita i planetens beboelighet och satsa på storskalig utvinning av alla oljefyndigheter så leder det till att oljepriserna stiger exponentiellt varefter den lättast utvunna oljan tar slut.
Det här är vetenskapliga fakta som är kontrollerade genom regelbundna mätningar.
Att man har hittat mer olja sedan 70-talet är sant men de nya fyndigheterna är allmänt mer svårutvunna än de gamla. När man började utvinna olja var det normalt att omkring 10% an oljans energivärde gick åt till borrning och pumpning. För många av de "nya" fyndigheterna kommer över 50% av oljans energivärde att gå åt innan man har den i flytande form vid markytan.
Även om man skulle skita i planetens beboelighet och satsa på storskalig utvinning av alla oljefyndigheter så leder det till att oljepriserna stiger exponentiellt varefter den lättast utvunna oljan tar slut.
Enligt vissa forskare så "produceras" olja hela tiden i jordens inre så bara vi håller förbrukningen lägre än produktionen så kommer oljan aldrig att ta slut.I Igelknorr skrev:Så dina personliga anekdot är din källa. Stabilt 👍
För övrigt så löste man ozonhålet genom att fasa ut olika gaser. Menar du att vi ska fasa ut fossila bränslen också?
Men är du medveten om att vi har hittat mer olja sedan 70 talet? T.ex [länk]
Men även nya sätt att utvinna olja vilket man inte kunde förr. Att en forskare sagt att oljan kanske tar slut när vi hade oljekris på 70 talet säger ingenting
Det gick en serie teknikprogram på Kunskapskanalen för några månader sedan där man bevisade denna tesen genom att lägga krossad sten i vatten och utsätta detta för ett antal hundra bars tryck och då fick man olja i vattnet.
Har du bild före och efter? Eller du bara antar att ozonhålet funnits för att du har läst om det? På samma sätt som du är tvärsäker på att klimatförändringarna beror på att jag kör min dieselbil.H heimlaga skrev:
Och jag har en bro till salu...I Incinerator skrev:Enligt vissa forskare så "produceras" olja hela tiden i jordens inre så bara vi håller förbrukningen lägre än produktionen så kommer oljan aldrig att ta slut.
Det gick en serie teknikprogram på Kunskapskanalen för några månader sedan där man bevisade denna tesen genom att lägga krossad sten i vatten och utsätta detta för ett antal hundra bars tryck och då fick man olja i vattnet.
/ATW
Det är ingen personlig anekdot, det är fakta från vår historia men det kanske du inte klarade av att ta till dej när du gick i skolan!I Igelknorr skrev:Så dina personliga anekdot är din källa. Stabilt 👍
För övrigt så löste man ozonhålet genom att fasa ut olika gaser. Menar du att vi ska fasa ut fossila bränslen också?
Men är du medveten om att vi har hittat mer olja sedan 70 talet? T.ex [länk]
Men även nya sätt att utvinna olja vilket man inte kunde förr. Att en forskare sagt att oljan kanske tar slut när vi hade oljekris på 70 talet säger ingenting
Om du hade lyckats att både läsa och förstå det jag skrev så behövde du inte påpeka att man hade hittat mer olja efter -70 talet.
Redigerat:
Om du är intresserad så läs en gång till för syftet med studien är att se hur skog påverkas och att en ökad mängd koldioxid kan minska tillväxten om man inte kompenserar med näringsämnen. Tycker att det beskrivs mycket sakligt med notering om osäkerhet.Suvi5700 skrev:
Även om det är oklart om den minskande kvävetillgången påverkar trädtillväxten i dagsläget, kan den långsiktiga följden bli en försvagad kolsänka som inte håller jämna steg med atmosfärens stigande koldioxidhalt. Vi visar att en minskande näringstillgång till följd av stigande koldioxidhalter inte bara är en teoretisk beräkning, utan något som redan pågår i boreala skogar.
– Det har länge antagits att mer koldioxid leder till mer tillväxt. Men det stämmer inte, utan näringsämnen är absolut nödvändiga också, säger Kelley Bassett.
Under 160ppm så kommer livet på vår planet att dö ut, vilket är en bedömning gjord av forskare.Suvi5700 skrev:
Kan du inte bara läsa wikipediaartikeln om ozonhålet? https://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_depletionSuvi5700 skrev:
Du missar hela mitt inlägg, kom med lite metastudier istället för att svamla.I Incinerator skrev:Enligt vissa forskare så "produceras" olja hela tiden i jordens inre så bara vi håller förbrukningen lägre än produktionen så kommer oljan aldrig att ta slut.
Det gick en serie teknikprogram på Kunskapskanalen för några månader sedan där man bevisade denna tesen genom att lägga krossad sten i vatten och utsätta detta för ett antal hundra bars tryck och då fick man olja i vattnet.
Svamlar förvarande, kom med studier.I Incinerator skrev:
Är det fler saker du vägrar tro på som vi bör veta om? Månlandningen kanske?Suvi5700 skrev:
Själv har jag en kollega som inte tror på att satelliter existerar, att GPS och satellitkommunikation alltså är en bluff och att allt bara går via master…