54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
I södra Europa kanske inget trivs pga. torka.Intet skrev:
Problemet är att det tar tid, mer tid än vad som står till buds. Det tar tid att komma fram till vilka gener som bör ändras, sen när man ändrar de generna visar det sig att det hade den oväntade biverkningen att smaken på den del av växten vi använder också ändrades, med resultatet att ingen vill ha den genmodifierade växten. Flera års försök bara att kasta i papperskorgen.
Kanske så. Eller också går det allatiders och de gudabenådade forskarna får fram växter som gillar de nya förutsättningar.BirgitS skrev:
I södra Europa kanske inget trivs pga. torka.
Problemet är att det tar tid, mer tid än vad som står till buds. Det tar tid att komma fram till vilka gener som bör ändras, sen när man ändrar de generna visar det sig att det hade den oväntade biverkningen att smaken på den del av växten vi använder också ändrades, med resultatet att ingen vill ha den genmodifierade växten. Flera års försök bara att kasta i papperskorgen.
I syditalien experimenteras det med bland annat mango istället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag är en utpräglad logiskt tänkande person.D Diamant skrev:
Nej, den bilden visade ingen skillnad mellan 300 och 400. Inte heller för 800 för det ena växtslaget.D Diamant skrev:
Att det växer bättre vid 300 än vid lägre värden är ju helt ointressant eftersom de inte är aktuella.
Bara för att det gäller tomater i växthus, med fri tillgång till vatten och lämplig nivå av näringsämnen, betyder det inte att du får samma resultat på friland där det är brist på vatten och näringsämnen.D Diamant skrev:
Det är ju bara din gissning.D Diamant skrev:
Om du inte kan visa på forskningsrapporter som gäller just spannmål (det är de mest betydelsefulla livsmedlen) och på friland och spritt över jordklotet samt undersökningar som särskiljer koldioxidhalt från bättre förädlade grödor, konstbevattning, bättre konstgödning etc..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det finns undersökningar som visar att dessa växter som har utsatts för högre koldioxidhalt, och därmed växt fortare, har lägre halt av näringsämnen. Man behöver alltså äta mer, i vikt räknat, för att få i sig samma mängd näringsämnen.kashieda skrev:
Som vi tidigare nämnt i denna tråd så kommer inte forskare som inte tycker som narrativet fram i offentliga debatter. Så dina 99,9 % är dom du ser i Svt och Aftonbladet.J J00 skrev:Det som är lite lustigt i sammanhanget är att en betydande del av forskare och studier hävdar och påvisar att människan påverkar klimatet. Ca 90-99,9% beroende på hur man mäter och vad.
Att då dra sina egna hemmasnickrade slutsatser eller välja att lyssna på sura svenne klimatförnekare känns ju absurt.
Sen kan man fråga sig hur smart det är att vara obstinat klimatförnekare oavsett vad man själv tror..?
Vad är det värsta som kan hända om människan reducera växthusgaser och det visar sig att det inte hade någon betydelse?
Vad är det värsta som kan hända om människan skiter i att göra något och det visar sig att ”alarmisterna” hade
Samma forskare får också forskningsanslag för att dom tycker just det. Annars hade dom inte fått anslag.
Vad kan hända om vi reducerar växthusgaser? Jo världen kommet inte att fungera så som vi är vana.
Så du tycker att det är bra att ödsla miljard efter miljard av våra skattemedel och pensionspengar på idiotier utan nytta, när trygghetssystemen havererar, skolbarn får bristfällig utbildning etc. etc.J J00 skrev:Det som är lite lustigt i sammanhanget är att en betydande del av forskare och studier hävdar och påvisar att människan påverkar klimatet. Ca 90-99,9% beroende på hur man mäter och vad.
Att då dra sina egna hemmasnickrade slutsatser eller välja att lyssna på sura svenne klimatförnekare känns ju absurt.
Sen kan man fråga sig hur smart det är att vara obstinat klimatförnekare oavsett vad man själv tror..?
Vad är det värsta som kan hända om människan reducera växthusgaser och det visar sig att det inte hade någon betydelse?
Vad är det värsta som kan hända om människan skiter i att göra något och det visar sig att ”alarmisterna” hade rätt?
Ni miljödårar kommer att ha mycket på era samveten, ni som eventuellt har några.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jovisst, men genmodifiering har man hållit på med i årtionden och vad har man lyckats åstadkomma?Intet skrev:
Att odla mango i stället för apelsiner, eller vad det nu gäller, är ju inte så intressant utan frågan är vad som händer med våra baslivsmedel, spannmål, ris etc.
De flesta som inte håller med om problemet har helt enkelt fel.Suvi5700 skrev:
Ibland, fast ganska ofta visar det sig, är det så. Den som "alltid" vägrar tro på etablerade samband har statistiskt sett fel för det mesta.
Och, lyssna nu, det är inte för att de är mobbade av de som lyckats charma politiker, utan för att de har fel.
Kan ni inte sysselsätta er med att bygga evighetsmaskiner eller nåt? Ni kommer att misslyckas med det också, men det skulle åtminstone vara lite roande under tiden.P Peter787 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det du inte verkar förstå att klimatförändringar innebär att miljard efter miljard går åt till att ta hand om problem orsakade av mer skyfall, översvämningar, orkaner, torka etc.P Peter787 skrev:
Översvämningen i Gävle orsakade så höga kostnader för försäkringsbolagen att de har stämt Gävle kommun på över 1 miljard kronor, dvs. ungefär 10 000 kr per person i Gävle. Är det till sådana kostnader som du tycker att dina skatter ska gå eller ska dina pengar gå till högre försäkringspremier?
Vad du svamlarkashieda skrev:
De flesta som inte håller med om problemet har helt enkelt fel.
Ibland, fast ganska ofta visar det sig, är det så. Den som "alltid" vägrar tro på etablerade samband har statistiskt sett fel för det mesta.
Och, lyssna nu, det är inte för att de är mobbade av de som lyckats charma politiker, utan för att de har fel.
Översvämning i Gävle har ingenting med klimatförändringar att göra. Tror du på alvar att några av dina lösningar kunde förhindrat den?BirgitS skrev:
Det du inte verkar förstå att klimatförändringar innebär att miljard efter miljard går åt till att ta hand om problem orsakade av mer skyfall, översvämningar, orkaner, torka etc.
Översvämningen i Gävle orsakade så höga kostnader för försäkringsbolagen att de har stämt Gävle kommun på över 1 miljard kronor, dvs. ungefär 10 000 kr per person i Gävle. Är det till sådana kostnader som du tycker att dina skatter ska gå eller ska dina pengar gå till högre försäkringspremier?
Mycket, antar jag. Dvs. Jag är lika okunnig som du gällande växtmanipulation.BirgitS skrev:
Jo. Mangon var ett exempel.