Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Intet Intet skrev:
Då får vi odla det som trivs. Genmodifieraryrkesutbildningsprogrammet är ett givet val för dagens ungar.
I södra Europa kanske inget trivs pga. torka.

Problemet är att det tar tid, mer tid än vad som står till buds. Det tar tid att komma fram till vilka gener som bör ändras, sen när man ändrar de generna visar det sig att det hade den oväntade biverkningen att smaken på den del av växten vi använder också ändrades, med resultatet att ingen vill ha den genmodifierade växten. Flera års försök bara att kasta i papperskorgen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I södra Europa kanske inget trivs pga. torka.

Problemet är att det tar tid, mer tid än vad som står till buds. Det tar tid att komma fram till vilka gener som bör ändras, sen när man ändrar de generna visar det sig att det hade den oväntade biverkningen att smaken på den del av växten vi använder också ändrades, med resultatet att ingen vill ha den genmodifierade växten. Flera års försök bara att kasta i papperskorgen.
Kanske så. Eller också går det allatiders och de gudabenådade forskarna får fram växter som gillar de nya förutsättningar.
I syditalien experimenteras det med bland annat mango istället.
 
BirgitS
D Diamant skrev:
Troligtvis slöseri med tid då BirgitS m.fl. saknar förmågan att tänka logisk.
Jag är en utpräglad logiskt tänkande person.
D Diamant skrev:
Experiment visar att växter främst C3 växter växer betydligt bättre vid högre co2 halt än vi lägre se tidigare bild.
Nej, den bilden visade ingen skillnad mellan 300 och 400. Inte heller för 800 för det ena växtslaget.

Att det växer bättre vid 300 än vid lägre värden är ju helt ointressant eftersom de inte är aktuella.
D Diamant skrev:
Men nu är det så att tomatodlare tillsätter co2 i sina växthus (1000 ppm) för att öka sin skörd. Det kostar pengar så det är inget man skulle fortsätta att göra om det inte betydde en större skörd och en större vinst.
Bara för att det gäller tomater i växthus, med fri tillgång till vatten och lämplig nivå av näringsämnen, betyder det inte att du får samma resultat på friland där det är brist på vatten och näringsämnen.
D Diamant skrev:
Att en ökad co2 halt är positivt för skördarnas storlek är uppenbart (om man inte kallar sig BirgitS). Hur stor den är jämfört med för 100 år sedan vet vi inte men det är helt klart att den ökade co2 halten bidragit med ökad avkastning i jordbruket.
Det är ju bara din gissning.
Om du inte kan visa på forskningsrapporter som gäller just spannmål (det är de mest betydelsefulla livsmedlen) och på friland och spritt över jordklotet samt undersökningar som särskiljer koldioxidhalt från bättre förädlade grödor, konstbevattning, bättre konstgödning etc..
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
kashieda kashieda skrev:
Att "dopa" med co2 är dessutom lite som att försöka kroppsbygga med en diet av sockerbitar. Växterna blir större, men ger de oss näring eller bara kolhydrater?
Det finns undersökningar som visar att dessa växter som har utsatts för högre koldioxidhalt, och därmed växt fortare, har lägre halt av näringsämnen. Man behöver alltså äta mer, i vikt räknat, för att få i sig samma mängd näringsämnen.
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
J J00 skrev:
Det som är lite lustigt i sammanhanget är att en betydande del av forskare och studier hävdar och påvisar att människan påverkar klimatet. Ca 90-99,9% beroende på hur man mäter och vad.

Att då dra sina egna hemmasnickrade slutsatser eller välja att lyssna på sura svenne klimatförnekare känns ju absurt.

Sen kan man fråga sig hur smart det är att vara obstinat klimatförnekare oavsett vad man själv tror..?
Vad är det värsta som kan hända om människan reducera växthusgaser och det visar sig att det inte hade någon betydelse?
Vad är det värsta som kan hända om människan skiter i att göra något och det visar sig att ”alarmisterna” hade
Som vi tidigare nämnt i denna tråd så kommer inte forskare som inte tycker som narrativet fram i offentliga debatter. Så dina 99,9 % är dom du ser i Svt och Aftonbladet.
Samma forskare får också forskningsanslag för att dom tycker just det. Annars hade dom inte fått anslag.
Vad kan hända om vi reducerar växthusgaser? Jo världen kommet inte att fungera så som vi är vana.
 
  • Gilla
  • Älska
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I södra Europa kanske inget trivs pga. torka.
"De får väl äta kaktusar om de inte kan odla mat."
 
  • Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vad kan hända om vi reducerar växthusgaser?
Vilken nivå av co2 tror du, om du funderat så långt, att forskarsamhället tycker vore lämplig?
 
P
J J00 skrev:
Det som är lite lustigt i sammanhanget är att en betydande del av forskare och studier hävdar och påvisar att människan påverkar klimatet. Ca 90-99,9% beroende på hur man mäter och vad.

Att då dra sina egna hemmasnickrade slutsatser eller välja att lyssna på sura svenne klimatförnekare känns ju absurt.

Sen kan man fråga sig hur smart det är att vara obstinat klimatförnekare oavsett vad man själv tror..?
Vad är det värsta som kan hända om människan reducera växthusgaser och det visar sig att det inte hade någon betydelse?
Vad är det värsta som kan hända om människan skiter i att göra något och det visar sig att ”alarmisterna” hade rätt?
Så du tycker att det är bra att ödsla miljard efter miljard av våra skattemedel och pensionspengar på idiotier utan nytta, när trygghetssystemen havererar, skolbarn får bristfällig utbildning etc. etc.
Ni miljödårar kommer att ha mycket på era samveten, ni som eventuellt har några.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Kanske så. Eller också går det allatiders och de gudabenådade forskarna får fram växter som gillar de nya förutsättningar.
I syditalien experimenteras det med bland annat mango istället.
Jovisst, men genmodifiering har man hållit på med i årtionden och vad har man lyckats åstadkomma?

Att odla mango i stället för apelsiner, eller vad det nu gäller, är ju inte så intressant utan frågan är vad som händer med våra baslivsmedel, spannmål, ris etc.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Som vi tidigare nämnt i denna tråd så kommer inte forskare som inte tycker som narrativet fram i offentliga debatter. Så dina 99,9 % är dom du ser i Svt och Aftonbladet.
De flesta som inte håller med om problemet har helt enkelt fel.

Ibland, fast ganska ofta visar det sig, är det så. Den som "alltid" vägrar tro på etablerade samband har statistiskt sett fel för det mesta.

Och, lyssna nu, det är inte för att de är mobbade av de som lyckats charma politiker, utan för att de har fel.
 
  • Gilla
trähandtag och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Så du tycker att det är bra att ödsla miljard efter miljard av våra skattemedel och pensionspengar på idiotier utan nytta, när trygghetssystemen havererar, skolbarn får bristfällig utbildning etc. etc.
Ni miljödårar kommer att ha mycket på era samveten, ni som eventuellt har några.
Kan ni inte sysselsätta er med att bygga evighetsmaskiner eller nåt? Ni kommer att misslyckas med det också, men det skulle åtminstone vara lite roande under tiden.
 
  • Gilla
J00 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Så du tycker att det är bra att ödsla miljard efter miljard av våra skattemedel och pensionspengar på idiotier utan nytta, när trygghetssystemen havererar, skolbarn får bristfällig utbildning etc. etc.
Ni miljödårar kommer att ha mycket på era samveten, ni som eventuellt har några.
Det du inte verkar förstå att klimatförändringar innebär att miljard efter miljard går åt till att ta hand om problem orsakade av mer skyfall, översvämningar, orkaner, torka etc.

Översvämningen i Gävle orsakade så höga kostnader för försäkringsbolagen att de har stämt Gävle kommun på över 1 miljard kronor, dvs. ungefär 10 000 kr per person i Gävle. Är det till sådana kostnader som du tycker att dina skatter ska gå eller ska dina pengar gå till högre försäkringspremier?
 
  • Gilla
J00 och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
De flesta som inte håller med om problemet har helt enkelt fel.

Ibland, fast ganska ofta visar det sig, är det så. Den som "alltid" vägrar tro på etablerade samband har statistiskt sett fel för det mesta.

Och, lyssna nu, det är inte för att de är mobbade av de som lyckats charma politiker, utan för att de har fel.
Vad du svamlar
 
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Det du inte verkar förstå att klimatförändringar innebär att miljard efter miljard går åt till att ta hand om problem orsakade av mer skyfall, översvämningar, orkaner, torka etc.

Översvämningen i Gävle orsakade så höga kostnader för försäkringsbolagen att de har stämt Gävle kommun på över 1 miljard kronor, dvs. ungefär 10 000 kr per person i Gävle. Är det till sådana kostnader som du tycker att dina skatter ska gå eller ska dina pengar gå till högre försäkringspremier?
Översvämning i Gävle har ingenting med klimatförändringar att göra. Tror du på alvar att några av dina lösningar kunde förhindrat den?
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jovisst, men genmodifiering har man hållit på med i årtionden och vad har man lyckats åstadkomma?

Att odla mango i stället för apelsiner, eller vad det nu gäller, är ju inte så intressant utan frågan är vad som händer med våra baslivsmedel, spannmål, ris etc.
Mycket, antar jag. Dvs. Jag är lika okunnig som du gällande växtmanipulation.

Jo. Mangon var ett exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.