54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Synd bara att det är alltid felaktiga tankar i ditt huvud.BirgitS skrev:
Jag kan hålla minst två tankar i huvudet samtidigt. Det är viktigt att hålla reda på vad som är lokalt och vad som är globalt, samt vad ett inlägg gäller.
Du har verkligen inte lyckats motbevisa mig gällande någonting.
Klimatförändringarna nu är globala, de inträffar över hela jordklotet, men på olika sätt på olika ställen. Det innebär att det blir lokala förändringarna hos dig som kan vara annorlunda än de lokala förändringarna någon annanstans.
Tror säkert du fixar att ha två tankar i huvudet.BirgitS skrev:
Jag kan hålla minst två tankar i huvudet samtidigt. Det är viktigt att hålla reda på vad som är lokalt och vad som är globalt, samt vad ett inlägg gäller.
Du har verkligen inte lyckats motbevisa mig gällande någonting.
Klimatförändringarna nu är globala, de inträffar över hela jordklotet, men på olika sätt på olika ställen. Det innebär att det blir lokala förändringarna hos dig som kan vara annorlunda än de lokala förändringarna någon annanstans.
Men likväl så blandar du lokalt och globalt efter vad som passar dig bäst.
Det riktigt oseriösa är att media nu använder det du skrev till att förklara precis alla väderfenomen som orsakade av klimatförändringar.BirgitS skrev:
Är det en storm så är det klimatförändringarnas fel.
Är det en stiltjeperiod så är det klimatförändringarnas fel.
Är det översvämningar så är det klimatförändringarnas fel.
Är det torka så är det klimatförändringarnas fel.
Är det ovanligt kallt så är det klimatförändringarnas fel.
Är det ovanligt varmt så är det klimatförändringarnas fel.
Så fort det är ett 'extremväder' som rapporteras så skyller någon reporter på dessa klimatförändringar.
Hur seriöst är detta egentligen?
När det var stormar, skyfall, torka på 1700-talet, vem fel var det? Inse att extremväder alltid har förekommit.
Det blir ju en fråga om hur allvarligt klimatfrågan är. De som anser att problemet ett hot mot jorden o mänskligheten, så kan det var förstårligt. De som anser att klimatet är något som vi löser eller att det går nog över, ja då är kommunikation ett dj… skämt. Oftast beskrivs klimatrelaterad frågor, med att det kan KAN KAN bero på klimatförändringarna, men inser att detta ord tolkas som om att detta vore ett faktum. Personligen tycker jag också att kopplingen till klimatet används allt för ofta- det blir uttjatat och därmed saknar den allvarlighet som det förtjänar.
Så kanske det är och då kanske bara odlingsområdena flyttar norrut i ett nollsummespel.H heimlaga skrev:Om du skulle ha tagit reda på litet om jordbruksområden längre bort från dina turistmål skulle du veta att väldigt många viktiga jordbruksområden håller på att slås ut eller är hotade av stigande temperaturer. Till exempel delar av Bulgarien och Spanien och åkerslätterna kring Viktoriagulfen i Australien. Delar av södra Ukraina och Amerikanska Mellanvästern kan också få problem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
De stora odlingsarealerna används för majs, vete och andra spannmål. Typ de som var med i din bild och där man inte ser någon skillnad mellan 300 och 400.D Diamant skrev:
Sen odlas väl en stor andel av jordens tomater på friland. De tomatodlingar jag såg på t.ex. Kanarieöarna var på friland. Inte tror jag att man odlar tomater i Indien i växthus heller. För att ta 2 exempel.
Ja, reportrar är inte alltid pålästa. Vartenda extremväder är förstås inte klimatförändringarnas fel, det har som du skriver alltid förekommit extremväder. Det är först när de dyker upp oftare än vanligt som man måste fråga sig vad det beror på.L lbgu skrev:Det riktigt oseriösa är att media nu använder det du skrev till att förklara precis alla väderfenomen som orsakade av klimatförändringar.
Är det en storm så är det klimatförändringarnas fel.
Är det en stiltjeperiod så är det klimatförändringarnas fel.
Är det översvämningar så är det klimatförändringarnas fel.
Är det torka så är det klimatförändringarnas fel.
Är det ovanligt kallt så är det klimatförändringarnas fel.
Är det ovanligt varmt så är det klimatförändringarnas fel.
Så fort det är ett 'extremväder' som rapporteras så skyller någon reporter på dessa klimatförändringar.
Hur seriöst är detta egentligen?
När det var stormar, skyfall, torka på 1700-talet, vem fel var det? Inse att extremväder alltid har förekommit.
Ungefär som om du kastar tärning; det är normalt att få en 6:a ungefär 1/6 av gångerna. Men det kan inträffa tre gånger på rad också utan att det är konstigt. Men om du kastar 100 gånger och 40 av dem är sexor, då ska du nog börja fundera.
Samma med t.ex. hundraårsregn; de bör dyka upp ungefär en gång på hundra år. De KAN dyka upp två år i rad. Men när de börjar dyka upp betydligt oftare än 1/100 så ska man börja tänka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det beror helt på vad som diskuteras förstås. Svarar jag på ett inlägg som gäller något lokalt så handlar vanligen svaret om något lokalt, om jag inte skriver att det gäller globalt. Och tvärtom.Suvi5700 skrev:
Så det beror alltså inte på vad som passar mig bäst utan på vad andra skriver och vad som fler behöver tänka på.
Nu tycker jag att du tror väldigt mycket.BirgitS skrev:
De stora odlingsarealerna används för majs, vete och andra spannmål. Typ de som var med i din bild och där man inte ser någon skillnad mellan 300 och 400.
Sen odlas väl en stor andel av jordens tomater på friland. De tomatodlingar jag såg på t.ex. Kanarieöarna var på friland. Inte tror jag att man odlar tomater i Indien i växthus heller. För att ta 2 exempel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Du får väl läsa seriösare media om du träffar på mycket sånt.L lbgu skrev:Det riktigt oseriösa är att media nu använder det du skrev till att förklara precis alla väderfenomen som orsakade av klimatförändringar.
Är det en storm så är det klimatförändringarnas fel.
Är det en stiltjeperiod så är det klimatförändringarnas fel.
Är det översvämningar så är det klimatförändringarnas fel.
Är det torka så är det klimatförändringarnas fel.
Är det ovanligt kallt så är det klimatförändringarnas fel.
Är det ovanligt varmt så är det klimatförändringarnas fel.
Så fort det är ett 'extremväder' som rapporteras så skyller någon reporter på dessa klimatförändringar.
Hur seriöst är detta egentligen?
När det var stormar, skyfall, torka på 1700-talet, vem fel var det? Inse att extremväder alltid har förekommit.
Men enligt kunskap, i vissa fall känd sen århundraden, så medför högre global temperatur att mer vatten avdunstar från ytan, det betyder att det blir mer vatten i molnen, det innebär att när det väl börjar regna från molnet så kommer det mer vatten än tidigare. Alltså större risk för skyfall och översvämningar. Det betyder förstås inte att alla skyfall beror på klimatförändringarna, men risken ökar.
Ett exempel.
I Sverige har den genomsnittliga årsnederbörden ökat från 600 mm till 700 mm under några årtionden utan att det regnar vid fler tillfällen. Det regnar alltså mer när det regnar.
Sen blir ju utfallet av ett skyfall sämre när en stor del av marken är hårdgjord eller kalhuggen. Mänsklig aktivitet har alltså medfört att resultatet av ett skyfall blir sämre för människor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det fungerar ju inte alltid så eftersom växter inte bara är beroende av temperatur, utan även av mängden sol, mängden regn etc.Intet skrev:
Nu kommer jag inte ihåg om det gällde kaffe eller te, men endera går endast att odla på väldigt specifika ställen där solmängd, dagstemperatur, nattemperatur, nederbörd etc. håller sig inom strikta gränser.