54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Nja. Jag ser att du gett en tumme upp för detta inlägg "Bluffaren Al Gore, vars film är förbjuden i England." från Jonas 427.Suvi5700 skrev:
Det hade kanske varit värt att inte lita på informationen utan verifiera att den stämmer, alternativt bett om en källa för påstående. Det är nämligen inte sant att den är förbjuden i England. Problemet med att då bara lita på det är risken är stor att man upprepar samma felaktighet för någon annan etc...
Ökar skördarna i alla länder, eller bara totalt sett? Ökar de mer i länder där det var kallt och mindre i de som redan hade det varmt? Är det rent av så att skördar minskat i vissa länder som redan var på gränsen av att vara för varma för vissa grödor?
Det är sådana detaljer (träd) som är viktiga att ha koll på för att veta hur helheten (skogen) kommer att utvecklas på sikt.
Det är sådana detaljer (träd) som är viktiga att ha koll på för att veta hur helheten (skogen) kommer att utvecklas på sikt.
Ja istället för att sprida dimmridåer med en massa hypotetiska frågor kan du väl bidra lite till tråden med lite empiriskt grundande argument!B b8q skrev:Ökar skördarna i alla länder, eller bara totalt sett? Ökar de mer i länder där det var kallt och mindre i de som redan hade det varmt? Är det rent av så att skördar minskat i vissa länder som redan var på gränsen av att vara för varma för vissa grödor?
För all del, om du har stöd i data för ditt påstående att klimatförändringen kraftigt har minskat det globala jordbrukets avkastningspotential de senaste årtiondena, presentera dem. Att trots det kraftiga positiva skördeutvecklingen så döljer sig enorma klimatproblem av uppvärmningen djupt inne i de aggregerade siffrorna.kashieda skrev:
(Min förståelse är att du har fel och nu bara försöker förvilla men jag ändrar gärna uppfattning om du kan komma med mätdata som stödjer vad du för fram.)
Jag har inte tagit upp skördarnas storlek som en anledning att ignorera klimatförändringarna. Om du läser ordentligt så ser du också att jag inte hävdat att de har en stor negativ påverkan. Jag skriver att vi inte vet.Claes Sörmland skrev:
För all del, om du har stöd i data för ditt påstående att klimatförändringen kraftigt har minskat det globala jordbrukets avkastningspotential de senaste årtiondena, presentera dem. Att trots det kraftiga positiva skördeutvecklingen så döljer sig enorma klimatproblem av uppvärmningen djupt inne i de aggregerade siffrorna.
(Min förståelse är att du har fel och nu bara försöker förvilla men jag ändrar gärna uppfattning om du kan komma med mätdata som stödjer vad du för fram.)
Enligt Jordbruksaktuellt https://www.ja.se/artikel/2234988/delad.htmlClaes Sörmland skrev:
så beror ju den ökade avkastningen i världen främst på nya högproduktiva sorter, effektivisering, konstgödsling och i viss mån utökade arealer (om det nu är positivt att avverka regnskog och ersätta med jordbruk är en annan fråga). Det nämns inget om att ökad temperatur är en positiv faktor, tvärtom nämns det att avkastningen i t.ex. Sydamerika hade kunnat vara ännu bättre om de inte drabbats av höga temperaturer och mycket nederbörd (just såna extremväder som en global uppvärmning gör mycket mer förekommande)
Vad skönt för dig.kashieda skrev:
Du kan ju!B b8q skrev:Enligt Jordbruksaktuellt [länk]
så beror ju den ökade avkastningen i världen främst på nya högproduktiva sorter, effektivisering, konstgödsling och i viss mån utökade arealer (om det nu är positivt att avverka regnskog och ersätta med jordbruk är en annan fråga). Det nämns inget om att ökad temperatur är en positiv faktor, tvärtom nämns det att avkastningen i t.ex. Sydamerika hade kunnat vara ännu bättre om de inte drabbats av höga temperaturer och mycket nederbörd (just såna extremväder som en global uppvärmning gör mycket mer förekommande)
Co2 är naturligtvis inte hela förklaringen men en komponent som hjälpt till.kashieda skrev:
Det är C3 växter som påverkas mest och de allra flesta växter är av C3 typ enda stora undantaget är majs.
Tror jag bifogat bilden tidigare men jag gör ett försök till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nej, så är det inte. Det är för att det är skillnad mellan lokalt temperatur i mellersta England och global temperatur.D Diamant skrev:Varför visar den översta kurvan medeltidens värmeperiod men den nedersta ”intressantaste och snyggaste temperaturkurvan” helt har tagit bort den värmeperioden?
Svar: Därför att man vill manipulera folkopinionen till att den skall tro på fantasin att vi har ett problem med ökande temperatur p.g.a. den marginella ökningen av spårgasen co2.
Framgår väldigt tydligt om man läser ordentligt.
Medeltidens värmeperiod och den s.k. lilla istiden var lokala och gällde inte hela jordklotet. Det har tagits upp flera gånger tidigare i tråden.
Samma sak med kylan i Sverige under februari, den var lokal och samtidigt var det ovanligt varmt på andra ställen på jordklotet.
Ja, och en snabb googling som t ex den som nu @b8q gjorde ger ju den informationen som jag uppgav. Att skördarna ökar globalt. De positiva effekterna av jordbrukets rationalisering vida överstiger eventuella hypotetiska negativa effekter av den uppvärmning som har skett. Även du kan kolla upp detta om du så önskar med en enkel googling. Kör!kashieda skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Och vad står siffrorna på X-axeln för?D Diamant skrev:
Hur var övriga betingelser, som värme, regn, skyfall, torka?
I verklig odling utomhus så utsätts växter för allt sånt. Vilket innebär att eftersom ökad halt koldioxid leder till högre temperatur, oftare torka och oftare skyfall, behöver man ta med alla faktorerna innan man påstår att de senaste årtiondenas klimatförändring är positiv i längden.