54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu läste jag ditt svar. ..och svaret är att England är ett lokalt/regionalt fenomen som förekom på delar av norra halvklotet. Du måste ha i minnet att hela jorden följer inte lokala klimatet, men det var väl allt för avancerat.D Diamant skrev:Varför visar den översta kurvan medeltidens värmeperiod men den nedersta ”intressantaste och snyggaste temperaturkurvan” helt har tagit bort den värmeperioden?
Svar: Därför att man vill manipulera folkopinionen till att den skall tro på fantasin att vi har ett problem med ökande temperatur p.g.a. den marginella ökningen av spårgasen co2.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nej, jag har inte ändrat min åsikt det minsta. Det är bara ditt påhitt, eller kanske oförmåga att läsa och förstå. Inte vet jag vad som brister.Suvi5700 skrev:
Du har ju helt fel. Givetvis får varje enskild ledamot rösta som den vill. Men om dom gör det blir det oftast pepinnar från partiet.
Varför tror du att det är enskild rösträtt i plenissalen.
Du har nu svängt i denna fråga och inser att du inte hade rätt tidigare. Nu gör du ett långt inlägg så det ska framstå som att du är kunnig och insatt. 😅
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Att du inte begriper det visar återigen att du inte har förmåga till att tänka själv, ppm co2.BirgitS skrev:
Och vad står siffrorna på X-axeln för?
Hur var övriga betingelser, som värme, regn, skyfall, torka?
I verklig odling utomhus så utsätts växter för allt sånt. Vilket innebär att eftersom ökad halt koldioxid leder till högre temperatur, oftare torka och oftare skyfall, behöver man ta med alla faktorerna innan man påstår att de senaste årtiondenas klimatförändring är positiv i längden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Varför har man med helt orealistiska och ointressanta nivåer?D Diamant skrev:
Ungefär 2/3 av staplarna är för halter som är långt under nivån för 50 år sen.
De 2 nivåer som kan vara relevanta är 300 och 400, och jag kan då inte se någon skillnad på risets och kavelhirsens tillväxt i de 2 fallen. Vad är syftet med bilden?
Att försöka bevisa att det skulle vara sämre om det vore helt orealistiska låga koldioxidhalter?
Varför då?
Hur är det med svaret på den andra frågan?
Du är nog en inbiten miljöpartist som aldrig åker på semester med flyg, t.ex. till Thailand, för där kan man se hur mycket lite värme och fukt gör för grönskan.I Igelknorr skrev:
Om du skulle ha tagit reda på litet om jordbruksområden längre bort från dina turistmål skulle du veta att väldigt många viktiga jordbruksområden håller på att slås ut eller är hotade av stigande temperaturer. Till exempel delar av Bulgarien och Spanien och åkerslätterna kring Viktoriagulfen i Australien. Delar av södra Ukraina och Amerikanska Mellanvästern kan också få problem.P Peter787 skrev:
Syftet med bilden är att visa hur halten co2 påverkar växter vid olika koncentration. Den visar klart att högre co2 halt är gynnsam speciellt för C3 växter. De flesta växter vi odlar är C3.BirgitS skrev:
Varför har man med helt orealistiska och ointressanta nivåer?
Ungefär 2/3 av staplarna är för halter som är långt under nivån för 50 år sen.
De 2 nivåer som kan vara relevanta är 300 och 400, och jag kan då inte se någon skillnad på risets och kavelhirsens tillväxt i de 2 fallen. Vad är syftet med bilden?
Att försöka bevisa att det skulle vara sämre om det vore helt orealistiska låga koldioxidhalter?
Varför då?
Hur är det med svaret på den andra frågan?
Att det verkligen gör skillnad bevisas ju av att tomatodlare ökar co2 halten i sina växthus. Den kostnaden skulle man ju inte ta om inte avkastningen ökade märkbart.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Men att ha med helt irrelevanta experiment är ju bara skrämseltaktik riktad mot dem som inte vet vilka halter som är relevanta.D Diamant skrev:Syftet med bilden är att visa hur halten co2 påverkar växter vid olika koncentration. Den visar klart att högre co2 halt är gynnsam speciellt för C3 växter. De flesta växter vi odlar är C3.
Att det verkligen gör skillnad bevisas ju av att tomatodlare ökar co2 halten i sina växthus. Den kostnaden skulle man ju inte ta om inte avkastningen ökade märkbart.
Som sagt jag ser ingen skillnad på tillväxten för 300 och 400. Gör du?
Så bilden är ett bevis för att ökningen av koldioxidhalten inte har lett till bättre skördar.
Som sagt, avkastningen beror på andra faktorer också. Odling av C3-växter sker inte i växthus, eller hur?
Odling på fält måste ta hänsyn till allt annat som händer, torka, skyfall etc. Det går alltså inte att ta något som gäller just tomater i växthus och tro att det blir så ute på fält och för alla växter.
Du använder globalt och lokalt lite som det passar bäst för dig. Om du du blir motbevisad, då är du snabb att hävda att det bara var lokala förändringar.BirgitS skrev:
Nej, så är det inte. Det är för att det är skillnad mellan lokalt temperatur i mellersta England och global temperatur.
Framgår väldigt tydligt om man läser ordentligt.
Medeltidens värmeperiod och den s.k. lilla istiden var lokala och gällde inte hela jordklotet. Det har tagits upp flera gånger tidigare i tråden.
Samma sak med kylan i Sverige under februari, den var lokal och samtidigt var det ovanligt varmt på andra ställen på jordklotet.
När du själv varnar för klimatförändringar då är det globalt.
Det en figur 2 från en artikel i Science, en perspektivartikel:kashieda skrev:
Susanne von Caemmerer, W. Paul Quick & Robert T. Furbank. The Development of C 4 Rice: Current Progress and Future Challenges. Science 336 (6089): 1671–1672.
Bildtexten lyder:
"B) Growth of 21-day-old rice and S. viridis seedlings at different ambient CO2 concentrations ranging from 30 to 800 parts per million."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag kan hålla minst två tankar i huvudet samtidigt. Det är viktigt att hålla reda på vad som är lokalt och vad som är globalt, samt vad ett inlägg gäller.Suvi5700 skrev:
Du har verkligen inte lyckats motbevisa mig gällande någonting.
Klimatförändringarna nu är globala, de inträffar över hela jordklotet, men på olika sätt på olika ställen. Det innebär att det blir lokala förändringarna hos dig som kan vara annorlunda än de lokala förändringarna någon annanstans.
Vad menar du med ”Odling av C3-växter sker inte i växthus, eller hur?”BirgitS skrev:
Men att ha med helt irrelevanta experiment är ju bara skrämseltaktik riktad mot dem som inte vet vilka halter som är relevanta.
Som sagt jag ser ingen skillnad på tillväxten för 300 och 400. Gör du?
Så bilden är ett bevis för att ökningen av koldioxidhalten inte har lett till bättre skördar.
Som sagt, avkastningen beror på andra faktorer också. Odling av C3-växter sker inte i växthus, eller hur?
Odling på fält måste ta hänsyn till allt annat som händer, torka, skyfall etc. Det går alltså inte att ta något som gäller just tomater i växthus och tro att det blir så ute på fält och för alla växter.
Menar du att man inte odlar tomater i växthus?
Man odlar väldigt mycket tomater i växthus och många odlare tillsätter co2 för att få bättre skörd.