54 760 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu är ju bildningstakten av olja, kol och naturgas en mycket liten bråkdel av konsumtionen (en tusendels promille). Den stora produktionen skedde för några 100 miljoner år sedan, då dels CO2 halt var hög och jorden varmare och en stor biologisk ativitet. Hade vi haft en jämnvikt mellan produktion och konsumtion borde inte co2-halterna kunnat öka i atmosfären.
Vissa debattörer verkar tro att det är precis den vägen man bör gå; mer CO2 och en varmare jord gör att fossila bränslen fylls på igen så det aldrig blir brist och de kan fortsätta med sin livsstil…trähandtag skrev:
Nu är ju bildningstakten av olja, kol och naturgas en mycket liten bråkdel av konsumtionen (en tusendels promille). Den stora produktionen skedde för några 100 miljoner år sedan, då dels CO2 halt var hög och jorden varmare och en stor biologisk ativitet. Hade vi haft en jämnvikt mellan produktion och konsumtion borde inte co2-halterna kunnat öka i atmosfären.
Haha, så du tror att all CO2 skapas av förbränning av kolväten?trähandtag skrev:
Nu är ju bildningstakten av olja, kol och naturgas en mycket liten bråkdel av konsumtionen (en tusendels promille). Den stora produktionen skedde för några 100 miljoner år sedan, då dels CO2 halt var hög och jorden varmare och en stor biologisk ativitet. Hade vi haft en jämnvikt mellan produktion och konsumtion borde inte co2-halterna kunnat öka i atmosfären.
Spoiler alert, nästan all CO2 skapas av naturlig nerbrytning av organiskt material.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Förbränning av kolväten tillför CO2 som varit lagrad länge utanför det naturliga kretsloppet, medan nedbrytning av organiskt material är en del av det naturliga kretsloppet. Om du funderar ordentligt kommer du säkert förstå skillnaden.P Peter787 skrev:
Du får nog läsa på lite...trä är en blandning av diverse ämnen, däribland kolväten, och trä är en naturlig del av kretsloppet.Fairlane skrev:
En liten uppdatering om statens arbete med att lägga ner mindre vattenkraftverk från Realtid : RealtidJ Jorny skrev:Du länkar till en artikel där företrädarna för SVAF får bre ut sig oemotsagda, en förening som organiserar ägarna till små vattenkraftverk som är sura föra att de kommer att behöva söka miljötillstånd för sin verksamhet. Precis som alla andra som bedriver verksamhet med miljöpåverkan. Om vi ska prata läsförståelse så ingår ju faktiskt att se vem avsändaren är. De minsta vattenkraftverken bidrar med väldigt lite el och har en obetydlig reglerförmåga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 152 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 152 inlägg
Det kan inte varit mycket och det lilla du tror att du lärde dig har du missuppfattat.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 152 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 152 inlägg
Det är helt otroligt hur effektiv klimatförnekarpropagandan har varit. Men med flera inslag varje dag i alternativ media så blir ju resultatet exakt som Goebbels kanske sa, upprepar men en lögn tillräckligt ofta blir den en sanning.D Diamant skrev:Det är helt otroligt hur effektiv klimathotspropagandan har varit. Men med flera artiklar varje dag i MSM och med flera inslag varje dag i SVT och TV4 så blir ju resultatet exakt som Goebbels sa upprepar men en lögn tillräckligt ofta blir den en sanning.
Det som är deprimerande är att så många går på denna lögn.
Vi har våra skribenter BirgittaS, kasheida, heimlaga m.fl. som inte begriper bättre vilket är förvånansvärt och sorgligt.
Det som är deprimerande är att så många går på denna lögn.
Vi har våra skribenter Diamant, Suvi5700 m.fl. som inte begriper bättre vilket är förvånansvärt och sorgligt.
Men det ju väldigt vanligt att de som får reda på obehagliga saker förtränger det. Beskrivs lite mer så här:
Det är sånt beteende som gett upphov till uttryck som "stoppa huvudet i sanden", "låtsas som det regnar".Skillnaden mellan en otestad sanning och en lögn kan ibland vara minimal. Trots det så finns det många personer som inte bryr sig. De är faktiskt villiga att tro även om deras övertygelser går stick i stäv med bevisen. Detta sker eftersom lögner kan vara tröstande medan sanningen är obehaglig.
Detta på grund av rädslan och skulden som är involverade. En annan faktor som är involverad är att lögner kan vara lättare att förstå än sanningen. Detta leder till en situation som många personer utnyttjar så mycket det går.
Därför räcker det ofta att säga vad folk vill höra. Alla vill vi tro på budskap som tillfredsställer oss. Det spelar ingen roll hur långt från verkligheten de ligger. Men det är inte bara det; personer som utnyttjar denna del av den mänskliga psykologin lyckas ingjuta falskheter, kulturellt och socialt.
Många personer är dessvärre beredda att göra vad som helst för att göra en lögn till sanning. De inser inte, eller vill inte se, att lögnen inte gagnar dem. Den gagnar dem som håller i trådarna.
Trump med anhängare utnyttjar det i stor utsträckning. Liksom de ryska trollfabrikerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 152 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 152 inlägg
Så är vi där igen, du gissar vad jag lärde mig i skolan medan jag vet vad jag lärde mig i skolan.D Diamant skrev:
Inser du inte hur fånigt det är när du gissar motsatsen till vad jag vet?
Du har ju inte en susning om vad jag lärde mig i skolan.
Det har ju dessutom kommit fram att Suvi5700 håller med mig om hur det går till i riksdagen, men ändå ska han gnälla.
Är det något gällande det du vill diskutera?
Vad bra. Du måste ha haft en väldigt klok lärare som berättade att politik inte fungerar i praktiken så som det ges sken av utåt.BirgitS skrev:
Vad synd att din lärare inte berättade om hur viktigt Co2 är för att liv ska kunna existera.
Och att media går maktens ärende och spyr ut propaganda.
Märklig skola du gått i.
Många molekyler är viktiga och det flesta kan det finnas för mycket av.Suvi5700 skrev:
Vad bra. Du måste ha haft en väldigt klok lärare som berättade att politik inte fungerar i praktiken så som det ges sken av utåt.
Vad synd att din lärare inte berättade om hur viktigt Co2 är för att liv ska kunna existera.
Och att media går maktens ärende och spyr ut propaganda.
Märklig skola du gått i.
Kan du antingen a) bara andas koldioxid ett par minuter eller b) sluta tjafsa om "livets gas"?