Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H heimlaga skrev:
bristen på utländsk valuta i Finland 1939-48
Jag är lika okunnig om valutabristen i Finland under andra världskriget som jag är kunnig i rödbetsproduktionen i Ryssland 😁.

Verkligen @heimlaga
Vad har Finlands brist på utländsk valuta för snart hundra år sedan med vårt nuvarande klimat att göra?
 
P Peter787 skrev:
Du vet ingenting om mitt intresse för miljö, så det ämnet är helt utanför ditt kompetensområde.

Du har inte koll på detta heller:

Från en artikel i "Tidningen Näringslivet" som intervjuat bl.a. ordföranden för "Svensk Vattenkraftförening" :

"Trots regeringens löften om förbättringar kvarstår hårda miljöprövningar för 1 700 vattenkraftverk. Det riskerar att sluta i höga kostnader utan att skapa verklig miljönytta, varnar branschen. ”Som den här processen blir nu så kommer man att bränna de pengarna på domstolsbehandling”, säger Gustaf Hellström på SVAF."

Länk

Dessa 1700 mindre vattenkraftverk finns primärt i SE3 & SE4, där planerbar kraft minskat kraftigt efter det att sossarna tillät en nerstängning av 4 kärnkraftsverk under tidigare mandatperioder.

Ett av de större vattenkraftverken i SE3 som riskerar att få stängas och rivas heter Höljes vattenkraftverk och producerar ca 0,5 TWh per år och förser 50000 hushåll med ström i Värmland.

Länk2
De minsta vattenkraftverken är helt obetydliga för elproduktionen. Den småskaliga vattenkraften står för runt en (1) procent av Sveriges elproduktion. De minsta 1000 står för typ 0,1-0,2 procent av elproduktionen. Den i Sverige inte speciellt utbyggda solelen står för typ 4-5% om jag inte missminner mig. Om den småskaliga vattenkraften försvinner spelar ingen roll. Mycket av de där anläggninarna är rena hobbyprojekt som motsvarar en liten solcellsanläggning. 100-200 kW eller så. Alltså typ en bilmotor.



Hölje kommer knappast att rivas ut. Läs artikeln igen Till exempel det här citatet från landshövdingen.

"– Syftet med bevarandeplanen är att beskriva kraven utifrån ett miljöperspektiv. Men det är inte hela bilden. I nästa skede kommer Länsstyrelsen att väga in andra värden och balansera dem mot samhällets behov av funktionalitet, som sysselsättning, infrastruktur och energiförsörjning, säger han."

Det är en del av miljöprövningen. Det kommer knappast att innebära att det rivs ut. Troligtvis blir det vissa anpassningar i det nya tillståndet. Fortum är självklart intresserade av att lobba och driva opinion (gärna skrämmas lite) för att hålla nere anpassningen så mycket de kan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
J Jorny skrev:
Till exempel det här citatet från landshövdingen.
Typiskt tomma löften, det ska säkert utredas och prövas, följt av överklagan av proffsöverklagarna, etc. etc.

Faktum är att Sverige, som vanligt, övertolkar och ska uppfylla alla tankar och tyckanden i vad EU kräker ur sig till 120% utan någon ryggrad.
 
P
J Jorny skrev:
De minsta vattenkraftverken är helt obetydliga för elproduktionen.
Det stämmer för den totala elproduktionen, men många mindre vattenkraftverk fungerar som reglerkraft, när solen går i moln eller det blir stiltje, och slumpkraften fallerar.
 
P Peter787 skrev:
Det stämmer för den totala elproduktionen, men många mindre vattenkraftverk fungerar som reglerkraft, när solen går i moln eller det blir stiltje, och slumpkraften fallerar.
Nej. Den småskaliga vattenkraften saknar reglerförmåga. Den har inga magasin.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
P
J Jorny skrev:
Nej. Den småskaliga vattenkraften saknar reglerförmåga. Den har inga magasin.
Läst men ej förstått.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Typiskt tomma löften, det ska säkert utredas och prövas, följt av överklagan av proffsöverklagarna, etc. etc.

Faktum är att Sverige, som vanligt, övertolkar och ska uppfylla alla tankar och tyckanden i vad EU kräker ur sig till 120% utan någon ryggrad.
Vet du hur en sådan här process fungerar?

Det som är väldigt tydligt med vattendirektivet är att Sverige har ansträngt sig för att slippa miljöanpassa och vrida och vända så mycket för att skapa undantag för den storskaliga vattenkraften.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jorny skrev:
Nej. Den småskaliga vattenkraften saknar reglerförmåga. Den har inga magasin.
Jösses. Vilken skojare har berättat det för dig?
 
P Peter787 skrev:
Läst men ej förstått.
För att reglerförmåga ska finnas så krävs magasin, vilket innebär att kraftverket kan släppa på vatten och öka och sänka produktionen för att reglera övriga kraftslag. Om man förenklar det. Småskalig vattenkraft har inga magasin och ingen reglerförmåga.

Här kan du läsa om lite underlag som myndigheterna tagit fram när det gäller reglerförmåga inför omprövningen av vattenkraften.
https://www.energimyndigheten.se/co...ens-reglerbidrag-och-varde-for-elsystemet.pdf
 
Claes Sörmland
H Huzzbutt skrev:
Fast vem är miljörörelsens starka ledare?
Jag har ingen kristallkula för scenariot att olyckan skulle vara framme. Några förslag från din horisont?
 
J Jorny skrev:
För att reglerförmåga ska finnas så krävs magasin, vilket innebär att kraftverket kan släppa på vatten och öka och sänka produktionen för att reglera övriga kraftslag.
Jag känner två i min närhet som har egna kraftverk. Båda två tar vatten ifrån sjöar som har en högsta och lägstanivå. Dvs. Fullt reglerbara.
 
Intet Intet skrev:
Jag känner två i min närhet som har egna kraftverk. Båda två tar vatten ifrån sjöar som har en högsta och lägstanivå. Dvs. Fullt reglerbara.
Fortfarande så att de är för små för att ha någon betydande reglerförmåga i elsystemet. Om inte dina kompisar äger något av de 350 största kraftverken.
 
J Jorny skrev:
Fortfarande så att de är för små för att ha någon betydande reglerförmåga i elsystemet. Om inte dina kompisar äger något av de 350 största kraftverken.
De flesta har i sammanhanget de verkar i en oftast nära perfekt reglerförmåga. Varför skriver du och många andra i liknande trådar så mycket rent strunt helt utan minsta insikter i frågorna? Är det någon fprm av självändamål?
 
  • Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
, och slumpkraften fallerar.
Va, ska atomfissionverken gå sönder?
 
P Peter787 skrev:
Läst men ej förstått.
Du är åtminstone ärlig, det är bra!

Att du erkänner att du har ett problem är första steget.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.