54 636 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men det har jag, jag är inte intresserad av henne som person men den som intresserat sig för klimat- och naturområdet har inte kunnat undgår Elsa W. som blev känd för sin kritik av Nuon affären där hon fick rätt.Suvi5700 skrev:
Men sedan blev det dikeskörningar för hela slanten oavsett vad hon engagerade sig i, hon är dessvärre en person som i bästa fall väcker ett småleende, hennes rykte går nog inte att reparera längre.
Hon gick med i SD för några år sedan men blev utsparkad därifrån, nu har hon bildat ett nytt parti. Hon är i konflikt med forskare, media och SD, alla kan inte ha fel 😆
Ett smakprov på vad hon sysslar med:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-har-passerats-jag-lamnar-sverigedemokraterna
Glasfiber är väl inte problemet utan all epoxiplast som håller ihop materialet är inte bara ett arbetsmiljöproblem vid tillverkningen utan ger även utsläpp av bisfenol och andra hormonstörande ämnen.J Jorny skrev:När det gäller mikroplast så är det en obetydlig mängd jämfört med mängden som släpps från bildäck och färg, eller syntetkläder för den delen. Bladen håller snarare 20-30 år. Det är konstruerade för att hålla hela verkets livslängd. Fiberglas är inert och inte farligt avfall. Dessutom så finns det lovande tekniker för återvinning som testas. Det är fortfarande såväl volymmässigt som miljöpåverkansmässigt inte ens i närheten av att vara en bråkdel av påverkan från fossil förbränning. Att gnälla på vindkraftens avfall är att sila myggor och svälja kameler. I jämförelse är det inte en ett problem. Det är ett fullständigt konstruerat problem som fossillobbyister på linkedin gillar att sprida då de vet att deras argument är så tunna att det svagaste halmstrå är värt att sträcka sig efter.
Ett bra exempel på varför fossila bränsle fortfarande är världens viktigaste är att Usa och Israel attackerade Iran.H hovapettson skrev:Fin karta, ehuru grov. Problemet - förutom kanske de oljedränkta öknarna - är de bleka - t o m vita - områdena. Energi är praktiskt taget rakt av förknippat med hög levnadsstandard, välstånd och rikedom. Och som jag upprepat påtalat: 87% av vår energi är s k fossil. Men vi jobbar på saken.
F ö är jag förbluffad över att denna tråd lever. Jag har redan berättat för er att ni/vi ingenting kan göra åt saken.
Lev väl!
Ligger nog mer bakom än oljan, Israel vill härska över hela regionen och upprätta Stor-Israel. Sedan vill Trump få bort fokus från Epstein-filerna och vad kan då vara bättre än ett krig.Suvi5700 skrev:
Och vi som är skeptiska till klimatreligionen ser på er som Galileo Galilei såg på kyrkan som fortsatte att tro att jorden var centrum av universum.G gaidin skrev:
Galileo var vetenskapsmannen och han fick rätt, det är ni andra som vägrar få er felaktiga uppfattning korrigerad som agerar som kyrkan.P Peter787 skrev:
Problemet med Galileo som exempel är att alla som är mot tror att de är en modern variant.G gaidin skrev:
Hur många som utmanat den gällande ordningen men haft fel har blivit ihågkomna?
Att du kan vara skeptisk till klimatförändringen existens innebär en av följande:P Peter787 skrev:
-Att du är under 40 år och har vuxit upp utan kontakt med äldre generationer
-Att du har en svår minnessjukdom
-Att du sällan eller aldrig vistas utomhus i väderberoende sysslor.
-Att du gömmer dig i en fantasi som passar dina förutbestämda politiska eller ekonomiska åsikter
För mig som är 44 år och vistas mycket utomhus och har vuxit upp med tät kontakt till äldre generationer är själva tanken att klimatet inte skulle ha värmts upp så bisarr att det överhuvudtaget inte är värd att beakta.
Är man skeptisk till officiell statistik är det bara att se på gammalt folks väderanteckningar. Varma vintrar har alltid funnits men de har blivit mycket vanligare. Medan somrarna har blivit regnigare. Vilket helt överensstämmer med vetenskapsmännens beräkningar av vad som händer om temperaturen höjs på jorden.
Här hemma har vi morfarsfars anteckningar från slutet på 1800-talet där det står om en extremt tidig och varm vår när en järnångbåt lyckades bryta sig fram genom isen in till Vasa hamn redan i mitten av maj. I dagens läge är hela hamninloppet vanligen isfritt vid den tiden. En dåtida rakstävad järnångbåt med nitat skrov och svag maskin skulle vanligen kunna vanligen bryta sig fram till hamnen i slutet av april med nutidens klimat. I år är isen extremt tjock med nutida mått mätt och det motsvarar väl ungefär en normal isvinter i slutet på 1800-talet.
I vårt skogsskifte och på många andra platser i byn och grannbyarna har det börjat dyka upp självsådda ekplantor litet var som helst. Av gammalt har ekens nordgräns varit ungefär 150-200 km söder om oss. Bortsett från några få små bestånd på platser med extremt varmt lokalklimat. Till exempel åkerkanten mellan Holmsbacken och Nygårdsbacken i Rökiö.
Idag styrs "forskningen" av vem som får pengar, satsar du på vad etablisemanget vill, får du pengar.G gaidin skrev:
Men vattnet håller på att urholka stenen, läs t.ex. Christian Sandströms artiklar i Affärsvärlden (de flesta artiklarna är fria att läsa) om den gröna ekonomin, vad som driver bubblan och vad som kommer att punktera bubblan.
Har du inga egna iakttagelser att komma med?P Peter787 skrev:Idag styrs "forskningen" av vem som får pengar, satsar du på vad etablisemanget vill, får du pengar.
Men vattnet håller på att urholka stenen, läs t.ex. Christian Sandströms artiklar i Affärsvärlden (de flesta artiklarna är fria att läsa) om den gröna ekonomin, vad som driver bubblan och vad som kommer att punktera bubblan.
Ja googlade innevånarantalet i Peking. 21500000.BirgitS skrev:
Bortsett från det exakta antalet hushåll, är det närmast omöjligt att ändra värmesystem för så många på så kort tid.
Att flera miljoner hushåll blir utan värme skulle inte ens kinesiska staten komma undan med utan blåmärken. Så din gissning faller platt.
Är det Birgitternas blinda hyllningar som fått dig att slarva med "sanningen" mer än vanligt?
Givetvis ändras klimatet. Aldrig sagt något annat. Och din anfaders anteckningar är lysande exempel på att det både varit varmare och kallare i perioder förr.H heimlaga skrev:Att du kan vara skeptisk till klimatförändringen existens innebär en av följande:
-Att du är under 40 år och har vuxit upp utan kontakt med äldre generationer
-Att du har en svår minnessjukdom
-Att du sällan eller aldrig vistas utomhus i väderberoende sysslor.
-Att du gömmer dig i en fantasi som passar dina förutbestämda politiska eller ekonomiska åsikter
För mig som är 44 år och vistas mycket utomhus och har vuxit upp med tät kontakt till äldre generationer är själva tanken att klimatet inte skulle ha värmts upp så bisarr att det överhuvudtaget inte är värd att beakta.
Är man skeptisk till officiell statistik är det bara att se på gammalt folks väderanteckningar. Varma vintrar har alltid funnits men de har blivit mycket vanligare. Medan somrarna har blivit regnigare. Vilket helt överensstämmer med vetenskapsmännens beräkningar av vad som händer om temperaturen höjs på jorden.
Här hemma har vi morfarsfars anteckningar från slutet på 1800-talet där det står om en extremt tidig och varm vår när en järnångbåt lyckades bryta sig fram genom isen in till Vasa hamn redan i mitten av maj. I dagens läge är hela hamninloppet vanligen isfritt vid den tiden. En dåtida rakstävad järnångbåt med nitat skrov och svag maskin skulle vanligen kunna vanligen bryta sig fram till hamnen i slutet av april med nutidens klimat. I år är isen extremt tjock med nutida mått mätt och det motsvarar väl ungefär en normal isvinter i slutet på 1800-talet.
I vårt skogsskifte och på många andra platser i byn och grannbyarna har det börjat dyka upp självsådda ekplantor litet var som helst. Av gammalt har ekens nordgräns varit ungefär 150-200 km söder om oss. Bortsett från några få små bestånd på platser med extremt varmt lokalklimat. Till exempel åkerkanten mellan Holmsbacken och Nygårdsbacken i Rökiö.
Men passa dig så att inte en del beskyller dig för att din anfader bara upplevde väder.
Det är just detta Birgitta och Kashieda m.fl inte kan förstå.P Peter787 skrev:Idag styrs "forskningen" av vem som får pengar, satsar du på vad etablisemanget vill, får du pengar.
Men vattnet håller på att urholka stenen, läs t.ex. Christian Sandströms artiklar i Affärsvärlden (de flesta artiklarna är fria att läsa) om den gröna ekonomin, vad som driver bubblan och vad som kommer att punktera bubblan.