Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag fick intryck av att scout-rörelsen på den tiden var rätt religiös (kristendom), vilket ju inte känns som att det passar ihop så väl med kommunism och hippie.

Men vi har då helt enkelt olika erfarenheter som vi utgår från när det gäller den tiden.

De uppskattade antagligen kommunister och FNL:are i alla fall.
Min scoutkår hette KFUM-K, så historiskt var det nog religion inblandat, men den märkte aldrig jag på 60-talet.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Elsa är utan tvekan den mest pålästa i riksdagen.
Det säger ju inte så mycket, eller rättare sagt ingenting.
 
BirgitS
P Peter787 skrev:
Min scoutkår hette KFUM-K, så historiskt var det nog religion inblandat, men den märkte aldrig jag på 60-talet.
Okej, min lillebror var vargunge ett tag och jag kommer ihåg att jag reagerade på några verser eller liknande som de skulle lära sig, de var så religiösa.

"Den svenska scoutlagens första punkt löd tidigare "En scout visar vördnad för Gud och hans ord" men är idag omformulerad till "En scout söker sin tro och respekterar andras"."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Scouter#Konfessionell_påverkan
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tänkvärt för er som tycker vindkraftverk så bra.
Elsa är utan tvekan den mest pålästa i riksdagen.
[media]
Jag tror du skrev fel där.

Du försökte nog skriva "en av de mest tongivande vetenskapsförnekarna".

Har du kollar inställningen på din stavningskontroll?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Jag tror du skrev fel där.

Du försökte nog skriva "en av de mest tongivande vetenskapsförnekarna".

Har du kollar inställningen på din stavningskontroll?
🤣🤣🤣
 
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Det säger ju inte så mycket, eller rättare sagt ingenting.
Säger ju ganska mycket om dom andra 348
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tänkvärt för er som tycker vindkraftverk så bra.
Elsa är utan tvekan den mest pålästa i riksdagen.
[media]
Förutom att Elsa widding är en stolle så är avfallsmängden från vindkraft per kWh obefintlig, särskilt om man jämför med avfallet och utsläppen från fossil produktion.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag fick intryck av att scout-rörelsen på den tiden var rätt religiös (kristendom), vilket ju inte känns som att det passar ihop så väl med kommunism och hippie.

Men vi har då helt enkelt olika erfarenheter som vi utgår från när det gäller den tiden.

De uppskattade antagligen kommunister och FNL:are i alla fall.
Du kan nog räkna kallt med att sovjetiska underättelsetjänsten var och försökte komma åt allt de kunde. Säkert även inom såväl näringsliv som politik. Ända sättet att säkert veta är om de ryska arkiven bevaras och någon gång öppnas. Man måste också komma ihåg att en betydande del av bokstavsvänstern var väldigt antisovjetisk. När det gäller miljörörelsens betydelse för sovjets fall så kan man till exempel läsa Serhii Plokhys utmärkta bok om Ukrainas historia.
 
Redigerat:
P
J Jorny skrev:
Förutom att Elsa widding är en stolle så är avfallsmängden från vindkraft per kWh obefintlig, särskilt om man jämför med avfallet och utsläppen från fossil produktion.
Räknar du med all mikroplast som turbinbladen sprider i vinden, själva turbinbladen, som håller kanske 5-10 år max, och som inte går att återvinna då ?
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
J Jorny skrev:
Förutom att Elsa widding är en stolle så är avfallsmängden från vindkraft per kWh obefintlig, särskilt om man jämför med avfallet och utsläppen från fossil produktion.
Du har nog inte koll på Elsa och hennes bakgrund. Varför är hon en stolle tycker du?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Suvi5700
J Jorny skrev:
Förutom att Elsa widding är en stolle så är avfallsmängden från vindkraft per kWh obefintlig, särskilt om man jämför med avfallet och utsläppen från fossil produktion.
Och hur tar du om hand avfallet från dessa gigantiska fiberglasvingar?
 
Redigerat:
K Kane skrev:
Snart är de bättre än oss per capita....
[bild]
Fin karta, ehuru grov. Problemet - förutom kanske de oljedränkta öknarna - är de bleka - t o m vita - områdena. Energi är praktiskt taget rakt av förknippat med hög levnadsstandard, välstånd och rikedom. Och som jag upprepat påtalat: 87% av vår energi är s k fossil. Men vi jobbar på saken.

F ö är jag förbluffad över att denna tråd lever. Jag har redan berättat för er att ni/vi ingenting kan göra åt saken.

Lev väl!
 
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Räknar du med all mikroplast som turbinbladen sprider i vinden, själva turbinbladen, som håller kanske 5-10 år max, och som inte går att återvinna då ?
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Och hur tar du om hand avfallet från dessa gigantiska fiberglasvingar?
När det gäller mikroplast så är det en obetydlig mängd jämfört med mängden som släpps från bildäck och färg, eller syntetkläder för den delen. Bladen håller snarare 20-30 år. Det är konstruerade för att hålla hela verkets livslängd. Fiberglas är inert och inte farligt avfall. Dessutom så finns det lovande tekniker för återvinning som testas. Det är fortfarande såväl volymmässigt som miljöpåverkansmässigt inte ens i närheten av att vara en bråkdel av påverkan från fossil förbränning. Att gnälla på vindkraftens avfall är att sila myggor och svälja kameler. I jämförelse är det inte en ett problem. Det är ett fullständigt konstruerat problem som fossillobbyister på linkedin gillar att sprida då de vet att deras argument är så tunna att det svagaste halmstrå är värt att sträcka sig efter.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är liksom så att utsläpp till luften inte stannar inom ett land, de förflyttar sig vidare till andra länder. Det går alltså bra för grannländer att märka om luftföroreningarna som kommer med vindarna minskar eller ökar.

Kina bjuder väldigt gärna in besökare att titta på deras nya sol-, vatten- och vindkraftsanläggningar. De kan alltså studeras av människor som är medborgare i helt andra länder.
Det är lätt för besökare att konstatera att luften i Peking numera är helt annorlunda än för 10 år sen. Smog har bytts till ren luft.

Man behöver alltså verkligen inte lita på Kinas siffror. Däremot är det ju fel att tro att de inte kan kontrolleras och att det inte görs.
Vi var för naiva, vi såg det inte komma.

Sen så tror jag absolut att kina förbättrar sin luft och faktist minskar sina utsläpp (man är defitivt tvugna för att slippa skämmas över luften i tex Peking när man tar emot andra världledare eller håller olympiska mästerskap tex) men att lita på deras statistik nej inte ett dugg.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
P
J Jorny skrev:
När det gäller mikroplast så är det en obetydlig mängd jämfört med mängden som släpps från bildäck och färg, eller syntetkläder för den delen. Bladen håller snarare 20-30 år. Det är konstruerade för att hålla hela verkets livslängd. Fiberglas är inert och inte farligt avfall. Dessutom så finns det lovande tekniker för återvinning som testas. Det är fortfarande såväl volymmässigt som miljöpåverkansmässigt inte ens i närheten av att vara en bråkdel av påverkan från fossil förbränning. Att gnälla på vindkraftens avfall är att sila myggor och svälja kameler. I jämförelse är det inte en ett problem. Det är ett fullständigt konstruerat problem som fossillobbyister på linkedin gillar att sprida då de vet att deras argument är så tunna att det svagaste halmstrå är värt att sträcka sig efter.
"Kul" att du nämnde myggor, för de är en av alla de djurarter som mördas i miljardtal av vindsnurrorna, inklusive alla andra flygande insekter, fladdermöss och fåglar, inklusive fridlysta arter som falkar och örnar.
Men det tycker tydligen Miljöpartiet och de andra dårarna är helt ok, fy fan säger jag.
Bladen håller inte 20-30 år i svensk miljö med våra vintrar, så sluta sprida lögner.
Här i Skåne ser man iblad att de bytar bladen på snurror, och det gör man väl inte om det är onödigt?
Sen har vi den ekonomiska påverkan snurrorna har, många snurror ägs av företag utan andra tillgångar än snurrorna, och när snurrornas livslängd är slut, finns det inga pengar kvar för bortstädning av resterna, det blir markägarens problem.
Hus och gårdar i närheten är i det närmaste osäljbara, den effekten finns flera kilometer från snurrorna, naturligtvis ersätts inte ägarna för påverkan.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.