Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
D Diamant skrev:
Så länge Kina, Indien och de flesta icke västliga länderna gör ingenting så är det helt meningslöst att pressa ner Sveriges redan låga utsläpp av co2 ytterligare.
Kina är väl världsbäst på att bygga sol- och vindkraftverk. Deras koldioxidutsläpp minskar. De gör alltså något. Så du har fel.

Så du tycker det är helt meningslöst om Sverige skulle betala för att länder med mycket mindre utsläpp än Sverige skulle minska sina?
Det är ju annars ett vanligt argument bland klimatförnekare.
D Diamant skrev:
Hur många i Kina eller Indien kan ens peka ut Sverige på en världskarta och hur många av de som kan det vet om vår klimatpolitik och är djupt imponerade?
Helt ointressant. Det viktiga är att ledarna i de länderna känner till vilka åtgärder som EU, Kanada, Australien och Kina etc. tar till för att försöka hålla nere klimatförändringstakten.
D Diamant skrev:
Dessutom är co2 ökningen inte ett problem.
Hur vet du att det inte kommer att vara ett problem om 50 år?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vem har sagt att vi ska vara det.
Finns ju ett mellanting
Låter ju på dig som att du inte tycker att vi ska göra något alls. Det innebär att man blir bland de sämsta.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Dessutom med ett läge nära polcirkeln med allt vad det innebär av uppvärmningsbehov av bostäder och därtill glest befolkat med stora avstånd och transportbehov.
Ett läge nära polcirkeln innebär ett litet behov av att kyla bostäder. Många länder använder mycket el för att kyla sina bostäder.
Allt fler i Sverige använder numera el för att kyla sina bostäder sommartid eftersom det har blivit varmare under sommaren.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Kyla kräver mycket mindre energi.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett läge nära polcirkeln innebär ett litet behov av att kyla bostäder. Många länder använder mycket el för att kyla sina bostäder.
Allt fler i Sverige använder numera el för att kyla sina bostäder sommartid eftersom det har blivit varmare under sommaren.
En hel del av kylbehovet kan lösas på energisnålt vis med att dra för persiennerna dagtid, vädra nattetid och ljusare färgsättning av byggnader. Många har idag fjärrvärmenät som kan erbjuda fjärrkyla då det behövs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Allt fler i Sverige använder numera el för att kyla sina bostäder sommartid eftersom det har blivit varmare under sommaren.
Trams, BirgitS. Ett typiskt falskt propagandaargument. Generellt kyler de sina hus för att tekniken numera redan finns i bostaden.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Trams, BirgitS. Ett typiskt falskt propagandaargument. Generellt kyler de sina hus för att tekniken numera redan finns i bostaden.
Inte för att uppnå ett drägligt inomhusklimat, alltså?

Kan inte du förklara för de som bygger i t ex Arabemiraten att de inte behöver ordna kylning av byggnaderna? Enda anledningen att folk kör sina grejer är tydligen att de är installerade.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Allt fler i Sverige använder numera el för att kyla sina bostäder sommartid eftersom det har blivit varmare under sommaren.
Eller för att det numera är ett realistiskt alternativ på ett helt annat sätt än det var förr.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Inte för att uppnå ett drägligt inomhusklimat, alltså?

Kan inte du förklara för de som bygger i t ex Arabemiraten att de inte behöver ordna kylning av byggnaderna? Enda anledningen att folk kör sina grejer är tydligen att de är installerade.
Jösses. I din iver att som vanligt skydda BirgitS blundrar, missade du det sista stycket.

Allt fler i Sverige använder numera el för att kyla sina bostäder.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Kina är väl världsbäst på att bygga sol- och vindkraftverk. Deras koldioxidutsläpp minskar. De gör alltså något. Så du har fel.
Kina är en jättebov vad gäller utsläpp. Oavsett hur många vindkraftverk och solkraft dom har.
 
Som klimatrealist är jag djup oroad över klimatförnekarnas förmåga att förstå problemet med att ändra förutsättningar för oss och naturen allt för snabbt. Ovedersäglig fakta förvrängs genom enkla killgissningar och en närsynthet som är häpnadsväckande.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
D Diamant skrev:
Kyla kräver mycket mindre energi.
Det beror väl helt på temperaturskillnaderna?
B Bitterhetsakademin skrev:
En hel del av kylbehovet kan lösas på energisnålt vis med att dra för persiennerna dagtid, vädra nattetid och ljusare färgsättning av byggnader. Många har idag fjärrvärmenät som kan erbjuda fjärrkyla då det behövs.
Sen är det väl sällan som svenska bostäder värms med fossila bränslen, och det är ju såna som är intressanta för den här tråden. Det är inte uppvärmning av bostäder som står för en stor andel av utsläppen av koldioxidekvivalenter. Eller hur?
Så då är väl ditt inlägg #1 053 gällande bostadsuppvärmning inte särskilt meningsfullt. Eller?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Kina är en jättebov vad gäller utsläpp. Oavsett hur många vindkraftverk och solkraft dom har.
Blir du nöjd om Kina delar upp sig i många länder med vardera mindre än 10 miljoner innevånare. Då är ju varje sånt land mindre än Sverige och behöver alltså inte göra något åt sina utsläpp eftersom de är betydelselösa. Eller?
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Kina är en jättebov vad gäller utsläpp. Oavsett hur många vindkraftverk och solkraft dom har.
Snart är de bättre än oss per capita....
Världskarta som visar koldioxidutsläpp per capita 2023, med färgskalor från ljusgul till mörkbrun beroende på utsläppsnivåer i olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Snart är de bättre än oss per capita....
[bild]
Det beror förstås på om man litar på kommunistpartiets självrapporterade siffror eller ej. Nu är detta en helt annan diskusson men man bör fundera på sanningshalten i alla siffror som kommer från en diktatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.