Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A andersda skrev:
Det beror förstås på om man litar på kommunistpartiets självrapporterade siffror eller ej. Nu är detta en helt annan diskusson men man bör fundera på sanningshalten i alla siffror som kommer från en diktatur.
Under mina resor de senaste 30 åren till den diktaturen visar i alla fall en otroligt stor förbättring av luftkvaliteten. Så det går åt rätt håll.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Blir du nöjd om Kina delar upp sig i många länder med vardera mindre än 10 miljoner innevånare. Då är ju varje sånt land mindre än Sverige och behöver alltså inte göra något åt sina utsläpp eftersom de är betydelselösa. Eller?
Vad yrar du om. Har du slut på vettiga argument?
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
K Kane skrev:
Snart är de bättre än oss per capita....
[bild]
Vem tror du har försett kartritaren med siffror. Givetvis kommer respektive lands siffror från dom själva. Litar du på Maos siffror? Det gör inte jag.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vad yrar du om. Har du slut på vettiga argument?
Hon har inte slut på vettiga argument hon har aldrig haft några vettiga argument.
 
  • Gilla
  • Haha
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jösses. I din iver att som vanligt skydda BirgitS blundrar, missade du det sista stycket.

Allt fler i Sverige använder numera el för att kyla sina bostäder.
Förlåt, jag trodde att det du skrev var allmängiltigt, men det gäller tydligen inte.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Litar du på Maos siffror?
Till 113%. Vet du att Mao och Elvis fortfarande lever?
 
BirgitS
A andersda skrev:
Det beror förstås på om man litar på kommunistpartiets självrapporterade siffror eller ej. Nu är detta en helt annan diskusson men man bör fundera på sanningshalten i alla siffror som kommer från en diktatur.
Det är liksom så att utsläpp till luften inte stannar inom ett land, de förflyttar sig vidare till andra länder. Det går alltså bra för grannländer att märka om luftföroreningarna som kommer med vindarna minskar eller ökar.

Kina bjuder väldigt gärna in besökare att titta på deras nya sol-, vatten- och vindkraftsanläggningar. De kan alltså studeras av människor som är medborgare i helt andra länder.
Det är lätt för besökare att konstatera att luften i Peking numera är helt annorlunda än för 10 år sen. Smog har bytts till ren luft.

Man behöver alltså verkligen inte lita på Kinas siffror. Däremot är det ju fel att tro att de inte kan kontrolleras och att det inte görs.
 
  • Gilla
  • Haha
Klacken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vad yrar du om. Har du slut på vettiga argument?
Beklagar att du inte förstår en så enkel jämförelse.
Det är ett synnerligen vettigt argument när man diskuterar med folk som inte fattar att man inte bara kan resonera om utsläpp per land utan att det även är viktigt med utsläpp per innevånare.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är liksom så att utsläpp till luften inte stannar inom ett land, de förflyttar sig vidare till andra länder. Det går alltså bra för grannländer att märka om luftföroreningarna som kommer med vindarna minskar eller ökar.

Kina bjuder väldigt gärna in besökare att titta på deras nya sol-, vatten- och vindkraftsanläggningar. De kan alltså studeras av människor som är medborgare i helt andra länder.
Det är lätt för besökare att konstatera att luften i Peking numera är helt annorlunda än för 10 år sen. Smog har bytts till ren luft.

Man behöver alltså verkligen inte lita på Kinas siffror. Däremot är det ju fel att tro att de inte kan kontrolleras och att det inte görs.
Klart att Kina bjuder in naiva besökare för att visa sina nya sol-, vatten- och vindkraftsanläggningar.

Men de är bara en del av deras energiinvesteringar. Man bygger och har byggt 100 tals nya stora kolkraftverk.

Naiva och okunniga människor som BirgitS går på detta till 100%. Kina kommer inte inom överskådlig tid att drastiskt sänka sina co2 utsläpp.

Vad har luftkvaliteten i Peking med co2 att göra. Smog beror inte på att co2 halten ökat utan på andra skadliga partiklar och ämnen som avges vid eldning.

Förr använde man gamla orenade kolkraftverk samt eldade i stor utsträckning lokalt i de flesta hem.

Nu har Kina byggt nya stora kolkraftverk med bästa tänkbara rening vilket tämligen snabbt löste luftproblemet i bl.a. Peking.
 
  • Gilla
Suvi5700 och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Det är liksom så att utsläpp till luften inte stannar inom ett land, de förflyttar sig vidare till andra länder. Det går alltså bra för grannländer att märka om luftföroreningarna som kommer med vindarna minskar eller ökar.

Kina bjuder väldigt gärna in besökare att titta på deras nya sol-, vatten- och vindkraftsanläggningar. De kan alltså studeras av människor som är medborgare i helt andra länder.
Det är lätt för besökare att konstatera att luften i Peking numera är helt annorlunda än för 10 år sen. Smog har bytts till ren luft.

Man behöver alltså verkligen inte lita på Kinas siffror. Däremot är det ju fel att tro att de inte kan kontrolleras och att det inte görs.
Bara för att dom har fina anläggningar på vissa ställen så innebär inte det att drt inte förekommer riktigt dåliga på andra ställen.
Hur mycket insyn tror du väst har i Kina? Dom visar det dom vill väst ska se
 
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Beklagar att du inte förstår en så enkel jämförelse.
Det är ett synnerligen vettigt argument när man diskuterar med folk som inte fattar att man inte bara kan resonera om utsläpp per land utan att det även är viktigt med utsläpp per innevånare.
Du är väldigt naiv.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
D Diamant skrev:
Naiva och okunniga människor som BirgitS går på detta till 100%. Kina kommer inte inom överskådlig tid att drastiskt sänka sina co2 utsläpp.
Okunnig kan du vara själv. Kina har sänkt sina koldioxidutsläpp, framför allt därför att husbyggandet (betong) har stannat av. Användning av betong medför höga utsläpp av koldioxid.
D Diamant skrev:
Vad har luftkvaliteten i Peking med co2 att göra. Smog beror inte på att co2 halten ökat utan på andra skadliga partiklar och ämnen som avges vid eldning.
Och du förstår inte att när man går över från eldning med kol till renare sätt (t.ex. el) att värma upp bostäder och driva fabriker så minskar det både koldioxidutsläppen och partikelutsläppen?
D Diamant skrev:
Nu har Kina byggt nya stora kolkraftverk med bästa tänkbara rening vilket tämligen snabbt löste luftproblemet i bl.a. Peking.
Nej, runt omkring Peking har man förbjudit all eldning med kol, vilket var den huvudsakliga uppvärmningen av bostäderna där tidigare, och även drev industrier.

Det är nog snarare du som är naiv som går på propagandan från oljeindustrin och dess efterföljare.
 
  • Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Okunnig kan du vara själv. Kina har sänkt sina koldioxidutsläpp, framför allt därför att husbyggandet (betong) har stannat av. Användning av betong medför höga utsläpp av koldioxid.
Är du medveten om vilka enorma mängder betong det går åt för att bygga vindkraftverk
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Bara för att dom har fina anläggningar på vissa ställen så innebär inte det att drt inte förekommer riktigt dåliga på andra ställen.
Hur mycket insyn tror du väst har i Kina? Dom visar det dom vill väst ska se
Jag har inte påstått att Kina inte har anläggningar som använder fossilt bränsle.
Är det kul att hitta på invändningar mot saker som jag inte har påstått?
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du är väldigt naiv.
Det var ju ett mycket konstigt svar på det inlägget. Uppenbarligen förstår du då inte liknelsen. Behöver du en mer detaljerad förklaring?
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Är du medveten om vilka enorma mängder betong det går åt för att bygga vindkraftverk
Det går åt enorma mängder betong att bygga stora flerfamiljshus.
Ett vindkraftverk är faktiskt rätt klent jämfört med ett stort hus. Din jämförelse håller alltså inte.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.