54 615 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Under mina resor de senaste 30 åren till den diktaturen visar i alla fall en otroligt stor förbättring av luftkvaliteten. Så det går åt rätt håll.A andersda skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det är liksom så att utsläpp till luften inte stannar inom ett land, de förflyttar sig vidare till andra länder. Det går alltså bra för grannländer att märka om luftföroreningarna som kommer med vindarna minskar eller ökar.A andersda skrev:
Kina bjuder väldigt gärna in besökare att titta på deras nya sol-, vatten- och vindkraftsanläggningar. De kan alltså studeras av människor som är medborgare i helt andra länder.
Det är lätt för besökare att konstatera att luften i Peking numera är helt annorlunda än för 10 år sen. Smog har bytts till ren luft.
Man behöver alltså verkligen inte lita på Kinas siffror. Däremot är det ju fel att tro att de inte kan kontrolleras och att det inte görs.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Beklagar att du inte förstår en så enkel jämförelse.Suvi5700 skrev:
Det är ett synnerligen vettigt argument när man diskuterar med folk som inte fattar att man inte bara kan resonera om utsläpp per land utan att det även är viktigt med utsläpp per innevånare.
Klart att Kina bjuder in naiva besökare för att visa sina nya sol-, vatten- och vindkraftsanläggningar.BirgitS skrev:
Det är liksom så att utsläpp till luften inte stannar inom ett land, de förflyttar sig vidare till andra länder. Det går alltså bra för grannländer att märka om luftföroreningarna som kommer med vindarna minskar eller ökar.
Kina bjuder väldigt gärna in besökare att titta på deras nya sol-, vatten- och vindkraftsanläggningar. De kan alltså studeras av människor som är medborgare i helt andra länder.
Det är lätt för besökare att konstatera att luften i Peking numera är helt annorlunda än för 10 år sen. Smog har bytts till ren luft.
Man behöver alltså verkligen inte lita på Kinas siffror. Däremot är det ju fel att tro att de inte kan kontrolleras och att det inte görs.
Men de är bara en del av deras energiinvesteringar. Man bygger och har byggt 100 tals nya stora kolkraftverk.
Naiva och okunniga människor som BirgitS går på detta till 100%. Kina kommer inte inom överskådlig tid att drastiskt sänka sina co2 utsläpp.
Vad har luftkvaliteten i Peking med co2 att göra. Smog beror inte på att co2 halten ökat utan på andra skadliga partiklar och ämnen som avges vid eldning.
Förr använde man gamla orenade kolkraftverk samt eldade i stor utsträckning lokalt i de flesta hem.
Nu har Kina byggt nya stora kolkraftverk med bästa tänkbara rening vilket tämligen snabbt löste luftproblemet i bl.a. Peking.
Bara för att dom har fina anläggningar på vissa ställen så innebär inte det att drt inte förekommer riktigt dåliga på andra ställen.BirgitS skrev:
Det är liksom så att utsläpp till luften inte stannar inom ett land, de förflyttar sig vidare till andra länder. Det går alltså bra för grannländer att märka om luftföroreningarna som kommer med vindarna minskar eller ökar.
Kina bjuder väldigt gärna in besökare att titta på deras nya sol-, vatten- och vindkraftsanläggningar. De kan alltså studeras av människor som är medborgare i helt andra länder.
Det är lätt för besökare att konstatera att luften i Peking numera är helt annorlunda än för 10 år sen. Smog har bytts till ren luft.
Man behöver alltså verkligen inte lita på Kinas siffror. Däremot är det ju fel att tro att de inte kan kontrolleras och att det inte görs.
Hur mycket insyn tror du väst har i Kina? Dom visar det dom vill väst ska se
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Okunnig kan du vara själv. Kina har sänkt sina koldioxidutsläpp, framför allt därför att husbyggandet (betong) har stannat av. Användning av betong medför höga utsläpp av koldioxid.D Diamant skrev:
Och du förstår inte att när man går över från eldning med kol till renare sätt (t.ex. el) att värma upp bostäder och driva fabriker så minskar det både koldioxidutsläppen och partikelutsläppen?D Diamant skrev:
Nej, runt omkring Peking har man förbjudit all eldning med kol, vilket var den huvudsakliga uppvärmningen av bostäderna där tidigare, och även drev industrier.D Diamant skrev:
Det är nog snarare du som är naiv som går på propagandan från oljeindustrin och dess efterföljare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Jag har inte påstått att Kina inte har anläggningar som använder fossilt bränsle.Suvi5700 skrev:
Är det kul att hitta på invändningar mot saker som jag inte har påstått?
Det var ju ett mycket konstigt svar på det inlägget. Uppenbarligen förstår du då inte liknelsen. Behöver du en mer detaljerad förklaring?Suvi5700 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg