Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Och du förstår inte att när man går över från eldning med kol till renare sätt (t.ex. el) att värma upp bostäder och driva fabriker så minskar det både koldioxidutsläppen och partikelutsläppen?

Nej, runt omkring Peking har man förbjudit all eldning med kol, vilket var den huvudsakliga uppvärmningen av bostäderna där tidigare, och även drev industrier.

Det är nog snarare du som är naiv som går på propagandan från oljeindustrin och dess efterföljare.
Har dom konverterat sina värmesystem?
Och hur tror du det ser ut utanför Kinesiska storstäder?
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är liksom så att utsläpp till luften inte stannar inom ett land, de förflyttar sig vidare till andra länder. Det går alltså bra för grannländer att märka om luftföroreningarna som kommer med vindarna minskar eller ökar.

Kina bjuder väldigt gärna in besökare att titta på deras nya sol-, vatten- och vindkraftsanläggningar. De kan alltså studeras av människor som är medborgare i helt andra länder.
Det är lätt för besökare att konstatera att luften i Peking numera är helt annorlunda än för 10 år sen. Smog har bytts till ren luft.

Man behöver alltså verkligen inte lita på Kinas siffror. Däremot är det ju fel att tro att de inte kan kontrolleras och att det inte görs.
Kinesiska staten ser helt klart klimatpolitik som en konkurrensfördel, dvs. ju mer väst satsar på än det ena, än det andra, ofta baserat på kinesiska komponenter, desto bättre för Kina.
Det påminner om när de gröna organisationerna i väst fick stöd från Sovjetunionen med början på 60-talet, grus i maskineriet i väst var bara bra för öst. Där hemma i öst, sågs inte gröna rörelser med blida ögon...
 
  • Wow
  • Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Det går åt enorma mängder betong att bygga stora flerfamiljshus.
Ett vindkraftverk är faktiskt rätt klent jämfört med ett stort hus. Din jämförelse håller alltså inte.
Vem lurar i dig allt som du skriver?
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det går åt enorma mängder betong att bygga stora flerfamiljshus.
Ett vindkraftverk är faktiskt rätt klent jämfört med ett stort hus. Din jämförelse håller alltså inte.
Betongen finns under marken, under vindsnurran för annars finns risken att den välter pga. vindens kraft.
Ofta går det åt ca 1000 kubikmeter betong, en betongbil brukar kunna ta 6 kubikmeter, så det går åt en väldig massa transporter, med dieseldrivna lastbilar, för att ha en grund till en snurra.
Sen när verket är slutkört, finns inga pengar kvar i bolaget för att ta bort eländet från skogen eller åkern.
 
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Kinesiska staten ser helt klart klimatpolitik som en konkurrensfördel, dvs. ju mer väst satsar på än det ena, än det andra, ofta baserat på kinesiska komponenter, desto bättre för Kina.
Absolut, det är ju inte utan anledning som stora statsstöd har lett till produktion av t.ex. billiga batterier och elbilar i stor skala. Ledningen där vet mycket väl hur man vinner marknadsandelar i det långa loppet. Ingen kvartalsekonomi där.
P Peter787 skrev:
Det påminner om när de gröna organisationerna i väst fick stöd från Sovjetunionen med början på 60-talet, grus i maskineriet i väst var bara bra för öst. Där hemma i öst, sågs inte gröna rörelser med blida ögon...
Gröna på 60-talet?
Och numera satsar Ryssland på att få grus i maskineriet inom resten av Europa genom att splittra folk genom att pumpa ut falska påståenden, t.ex. via trollfabriker. Mycket desinformation som kommer den vägen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vem lurar i dig allt som du skriver?
Vem lurar i dig allt som du skriver?
Du som inte ens verkar förstå allmän kunskap och diagram med tanke på din motvilja mot sånt. Då blir man lättlurad.
 
  • Gilla
Klacken och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Betongen finns under marken, under vindsnurran för annars finns risken att den välter pga. vindens kraft.
Ofta går det åt ca 1000 kubikmeter betong, en betongbil brukar kunna ta 6 kubikmeter, så det går åt en väldig massa transporter, med dieseldrivna lastbilar, för att ha en grund till en snurra.
Sen när verket är slutkört, finns inga pengar kvar i bolaget för att ta bort eländet från skogen eller åkern.
Och hur mycket betong går det åt att bygga sånt här?
Höga bostadshus i en modern kinesisk förort under en klarblå himmel. Stora lägenhetskomplex omgivna av gröna områden och breda vägar.

Kina byggde många sådana förorter tidigare men har nu upphört med det eftersom efterfrågan har sjunkit och många bostäder står outhyrda.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Kina kommer inte inom överskådlig tid att drastiskt sänka sina co2 utsläpp.
Vad grundar du det på?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Gröna på 60-talet?
Precis, hört talas om 68-generationen ?
 
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Vem lurar i dig allt som du skriver?
Du som inte ens verkar förstå allmän kunskap och diagram med tanke på din motvilja mot sånt. Då blir man lättlurad.
Diagram behöver inte säga,så mycket. Du kan visa vad du vill med statistik och diagram. Därför är hag inte så road av att studera dom.
Ett diagram bevisar ingenting.
 
  • Haha
Klacken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut, det är ju inte utan anledning som stora statsstöd har lett till produktion av t.ex. billiga batterier och elbilar i stor skala. Ledningen där vet mycket väl hur man vinner marknadsandelar i det långa loppet. Ingen kvartalsekonomi där.

Gröna på 60-talet?
Och numera satsar Ryssland på att få grus i maskineriet inom resten av Europa genom att splittra folk genom att pumpa ut falska påståenden, t.ex. via trollfabriker. Mycket desinformation som kommer den vägen.
Tro inte att Ryssland har monopol på propaganda och anställda troll.
MSB har en hel del på lönelistan för att sprida regimtrogna budskap och från Sveavägen 68 arbetas det i skift. I dessa dagar lär även Hasbaratrollen få ut många shekel i övertidsersättning.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Precis, hört talas om 68-generationen ?
Absolut, men särskilt gröna var väl inte kommunisterna. De drömde väl snarast om att resa jorden runt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur mycket betong går det åt att bygga sånt här?
[bild]

Kina byggde många sådana förorter tidigare men har nu upphört med det eftersom efterfrågan har sjunkit och många bostäder står outhyrda.
Det hade kanske räckt till Markbygden Ett, med 179 snurror * 1000 kubikmeter...
 
Suvi5700
B Bitterhetsakademin skrev:
Tro inte att Ryssland har monopol på propaganda och anställda troll.
MSB har en hel del på lönelistan för att sprida regimtrogna budskap och från Sveavägen 68 arbetas det i skift. I dessa dagar lär även Hasbaratrollen få ut många shekel i övertidsersättning.
Ja det är väldigt naivt att inte tro det kommer desinformation från alla håll.
Sveavägen 68 är judt som du säger en stor trollfabrik.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, runt omkring Peking har man förbjudit all eldning med kol, vilket var den huvudsakliga uppvärmningen av bostäderna där tidigare, och även drev industrier.
Det låter osannolikt att de på så kort tid ha konverterat bostadsuppvärmningen i en stad med drygt dubbla Sveriges befolkning och om så, till vad?
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.