Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Intet Intet skrev:
Jodå. I Corona, Trump och Putintrådarna är det helt ok.
😁
Tycker du att de trådarna är vetenskapliga?

Det tror jag inte du tycker utan det var ett sarkastiskt inlägg eller hur?
 
Oh, nu börjar de bråka inom gruppen...

Fajt, fajt, fajt!
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Oh, nu börjar de bråka inom gruppen...

Fajt, fajt, fajt!
Det måste vara ett allvarligt fel på dig.

Vilken diagnos har du?
 
  • Gilla
  • Haha
Suvi5700 och 2 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Tycker du att de trådarna är vetenskapliga?

Det tror jag inte du tycker utan det var ett sarkastiskt inlägg eller hur?
Självklart.
kashieda kashieda skrev:
Oh, nu börjar de bråka inom gruppen...

Fajt, fajt, fajt!
För snabb på hanen igen, ser jag. Att du aldrig lär dig.
 
Intet Intet skrev:
Självklart.

För snabb på hanen igen, ser jag. Att du aldrig lär dig.
Jaja, hoppas kan man ju alltid.

Ju mer tid ni lägger på att faktiskt hitta fel i varandras trasiga argument, desto mer kan ni ju lära er. Det vore en vinst inte bara för er. 👍
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jaja, hoppas kan man ju alltid.
Hoppas. Vad då?
kashieda kashieda skrev:
Ju mer tid ni lägger på att faktiskt hitta fel i varandras trasiga argument, desto mer kan ni ju lära er. Det vore en vinst inte bara för er. 👍
Jag är aldrig helt överens med någon.
Vilket du märkt ifall du ägnat mer tid åt att läsa än att skriva.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag är aldrig helt överens med någon.
Att du är konträr kommer ju inte som en överraskning, baserat på tidigare beteende.
 
kashieda kashieda skrev:
Att du är konträr kommer ju inte som en överraskning, baserat på tidigare beteende.
Allt blir rätt fånigt att sitta och bråka om ifall antropogen koldioxid kan påverka atmosfären s k växthuseffekt med 3 eller 30 eller 95 %. Försök att se Homo sapiens som ett djur bland andra som i hög grad påverkar sin miljö. Slående det där som en geolog hade räknat på: Att vi förflyttar mer naturliga material än naturen själv. Svindlande. Så vulkaner, stormar och grävande djur flyttar mindre massor än vi med alla maskiner. (Havsströmmarnas bidrag kan väl ändå inte vara med i den kalkylen? Osäker.)

Allt fossilt kol kommer att tillföras atmosfären. Var så säkra - eller skräckslagna. Just nu är det 400 ppm CO2, kan bli 800 eller 1500. Frågan är hur mycket haven kan hålla.

Däremot vore det klokt att göra viktigare saker av mineraloljan än drivmedel, t ex plastpåsar för matkonservering. Plastpåsen är en av mänsklighetens viktigaste och värdefullaste uppfinningar. Men det finns annan råvara till plast, så allt är lugnt. Det vore också klokt att efffektivisera, minska resursutplåning och öht sluta förorena. Men ämnet för tråden är lite annorlunda än allmän miljöhänsyn.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Du är ganska klok till skillnad från kashieda som inte har förmåga att fatta något alls. Han är arketypen på en religiösklimat dumskalle som tror på den rådande miljöpropaganndanden utan att tänka själv.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Allt blir rätt fånigt att sitta och bråka om ifall antropogen koldioxid kan påverka atmosfären s k växthuseffekt med 3 eller 30 eller 95 %. Försök att se Homo sapiens som ett djur bland andra som i hög grad påverkar sin miljö. Slående det där som en geolog hade räknat på: Att vi förflyttar mer naturliga material än naturen själv. Svindlande. Så vulkaner, stormar och grävande djur flyttar mindre massor än vi med alla maskiner. (Havsströmmarnas bidrag kan väl ändå inte vara med i den kalkylen? Osäker.)

Allt fossilt kol kommer att tillföras atmosfären. Var så säkra - eller skräckslagna. Just nu är det 400 ppm CO2, kan bli 800 eller 1500. Frågan är hur mycket haven kan hålla.

Däremot vore det klokt att göra viktigare saker av mineraloljan än drivmedel, t ex plastpåsar för matkonservering. Plastpåsen är en av mänsklighetens viktigaste och värdefullaste uppfinningar. Men det finns annan råvara till plast, så allt är lugnt. Det vore också klokt att efffektivisera, minska resursutplåning och öht sluta förorena. Men ämnet för tråden är lite annorlunda än allmän miljöhänsyn.
Det är spännande att du har lite rätt och helt fel. Att använda oljor till annat än energi är smart. Bäst är såklart att inte använda fossil olja, men dit är det ju långt.

Hur mycket material flyttar en dyngbagge, elefant eller ringduva? Hur många ton-kilometer per dag?

Jag såg en intressant artikel häromdagen, om att CO2-halter över 1500 ppm riskerar att sänka mental kapacitet under tiden man utsätts, även över 1000 ppm kan ge symtom som huvudvärk och trötthet. Vi är en bra bit från de nivåerna än så länge - ute - men marginalerna minskar ju mer kol vi matar in i atmosfären. Ni får tyvärr vänta på länk tills jag hittar den igen.

Men det är ju klart, hjärnan trivs ju bäst i livets gas, eller?
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Du är ganska klok till skillnad från kashieda som inte har förmåga att fatta något alls. Han är arketypen på en religiösklimat dumskalle som tror på den rådande miljöpropaganndanden utan att tänka själv.
Vad söt du är. Det måste vara enkelt att leva i din värld - det räcker att sträcka ut armarna för att nå till kanterna på ditt mentala universum.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Det är spännande att du har lite rätt och helt fel. Att använda oljor till annat än energi är smart. Bäst är såklart att inte använda fossil olja, men dit är det ju långt.

Hur mycket material flyttar en dyngbagge, elefant eller ringduva? Hur många ton-kilometer per dag?

Jag såg en intressant artikel häromdagen, om att CO2-halter över 1500 ppm riskerar att sänka mental kapacitet under tiden man utsätts, även över 1000 ppm kan ge symtom som huvudvärk och trötthet. Vi är en bra bit från de nivåerna än så länge - ute - men marginalerna minskar ju mer kol vi matar in i atmosfären. Ni får tyvärr vänta på länk tills jag hittar den igen.

Men det är ju klart, hjärnan trivs ju bäst i livets gas, eller?
Äter du tomater? Vet du hur mycket extra co2 dom sprutar in i tomatodlingarna för att det ska växa bättre.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Äter du tomater? Vet du hur mycket extra co2 dom sprutar in i tomatodlingarna för att det ska växa bättre.
Är du en tomat och trivs under samma förutsättningar som tomater?
Vad är din poäng?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det är spännande att du har lite rätt och helt fel. Att använda oljor till annat än energi är smart. Bäst är såklart att inte använda fossil olja, men dit är det ju långt.

Hur mycket material flyttar en dyngbagge, elefant eller ringduva? Hur många ton-kilometer per dag?

Jag såg en intressant artikel häromdagen, om att CO2-halter över 1500 ppm riskerar att sänka mental kapacitet under tiden man utsätts, även över 1000 ppm kan ge symtom som huvudvärk och trötthet. Vi är en bra bit från de nivåerna än så länge - ute - men marginalerna minskar ju mer kol vi matar in i atmosfären. Ni får tyvärr vänta på länk tills jag hittar den igen.

Men det är ju klart, hjärnan trivs ju bäst i livets gas, eller?
Det förklarar ju din bristande förmåga att tänka. Du har ju hela tiden 40000 ppm i dina lungor.

Co2 är lätt och billigt att mäta och man använder därför halten i rumsluft där många personer vistas som en indikator då luftkvaliteten blir dålig. Erfarenhetsmässigt så bör halten vara max 1000 ppm för att luften skall upplevas ok.

Men det är inte co2 i sig som är problemet utan andra substanser som vi utsöndrar.

Att andas in luft till sina lungor som redan innehåller 40000 ppm och tro att en ökning från 420 ppm till 1000 ppm skulle göra någon skillnad är mer än dumt.
 
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Tomatodlarna sprutar ofta in 1200 ppm extra co2. Det som begränsar dom är oftast kostnaden. Annars hade dom dragit på ännu mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.