54 619 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hoppas. Vad då?kashieda skrev:
Jag är aldrig helt överens med någon.kashieda skrev:
Vilket du märkt ifall du ägnat mer tid åt att läsa än att skriva.
Allt blir rätt fånigt att sitta och bråka om ifall antropogen koldioxid kan påverka atmosfären s k växthuseffekt med 3 eller 30 eller 95 %. Försök att se Homo sapiens som ett djur bland andra som i hög grad påverkar sin miljö. Slående det där som en geolog hade räknat på: Att vi förflyttar mer naturliga material än naturen själv. Svindlande. Så vulkaner, stormar och grävande djur flyttar mindre massor än vi med alla maskiner. (Havsströmmarnas bidrag kan väl ändå inte vara med i den kalkylen? Osäker.)kashieda skrev:
Allt fossilt kol kommer att tillföras atmosfären. Var så säkra - eller skräckslagna. Just nu är det 400 ppm CO2, kan bli 800 eller 1500. Frågan är hur mycket haven kan hålla.
Däremot vore det klokt att göra viktigare saker av mineraloljan än drivmedel, t ex plastpåsar för matkonservering. Plastpåsen är en av mänsklighetens viktigaste och värdefullaste uppfinningar. Men det finns annan råvara till plast, så allt är lugnt. Det vore också klokt att efffektivisera, minska resursutplåning och öht sluta förorena. Men ämnet för tråden är lite annorlunda än allmän miljöhänsyn.
Du är ganska klok till skillnad från kashieda som inte har förmåga att fatta något alls. Han är arketypen på en religiösklimat dumskalle som tror på den rådande miljöpropaganndanden utan att tänka själv.
Det är spännande att du har lite rätt och helt fel. Att använda oljor till annat än energi är smart. Bäst är såklart att inte använda fossil olja, men dit är det ju långt.H hovapettson skrev:Allt blir rätt fånigt att sitta och bråka om ifall antropogen koldioxid kan påverka atmosfären s k växthuseffekt med 3 eller 30 eller 95 %. Försök att se Homo sapiens som ett djur bland andra som i hög grad påverkar sin miljö. Slående det där som en geolog hade räknat på: Att vi förflyttar mer naturliga material än naturen själv. Svindlande. Så vulkaner, stormar och grävande djur flyttar mindre massor än vi med alla maskiner. (Havsströmmarnas bidrag kan väl ändå inte vara med i den kalkylen? Osäker.)
Allt fossilt kol kommer att tillföras atmosfären. Var så säkra - eller skräckslagna. Just nu är det 400 ppm CO2, kan bli 800 eller 1500. Frågan är hur mycket haven kan hålla.
Däremot vore det klokt att göra viktigare saker av mineraloljan än drivmedel, t ex plastpåsar för matkonservering. Plastpåsen är en av mänsklighetens viktigaste och värdefullaste uppfinningar. Men det finns annan råvara till plast, så allt är lugnt. Det vore också klokt att efffektivisera, minska resursutplåning och öht sluta förorena. Men ämnet för tråden är lite annorlunda än allmän miljöhänsyn.
Hur mycket material flyttar en dyngbagge, elefant eller ringduva? Hur många ton-kilometer per dag?
Jag såg en intressant artikel häromdagen, om att CO2-halter över 1500 ppm riskerar att sänka mental kapacitet under tiden man utsätts, även över 1000 ppm kan ge symtom som huvudvärk och trötthet. Vi är en bra bit från de nivåerna än så länge - ute - men marginalerna minskar ju mer kol vi matar in i atmosfären. Ni får tyvärr vänta på länk tills jag hittar den igen.
Men det är ju klart, hjärnan trivs ju bäst i livets gas, eller?
Vad söt du är. Det måste vara enkelt att leva i din värld - det räcker att sträcka ut armarna för att nå till kanterna på ditt mentala universum.D Diamant skrev:
Äter du tomater? Vet du hur mycket extra co2 dom sprutar in i tomatodlingarna för att det ska växa bättre.kashieda skrev:
Det är spännande att du har lite rätt och helt fel. Att använda oljor till annat än energi är smart. Bäst är såklart att inte använda fossil olja, men dit är det ju långt.
Hur mycket material flyttar en dyngbagge, elefant eller ringduva? Hur många ton-kilometer per dag?
Jag såg en intressant artikel häromdagen, om att CO2-halter över 1500 ppm riskerar att sänka mental kapacitet under tiden man utsätts, även över 1000 ppm kan ge symtom som huvudvärk och trötthet. Vi är en bra bit från de nivåerna än så länge - ute - men marginalerna minskar ju mer kol vi matar in i atmosfären. Ni får tyvärr vänta på länk tills jag hittar den igen.
Men det är ju klart, hjärnan trivs ju bäst i livets gas, eller?
Det förklarar ju din bristande förmåga att tänka. Du har ju hela tiden 40000 ppm i dina lungor.kashieda skrev:
Det är spännande att du har lite rätt och helt fel. Att använda oljor till annat än energi är smart. Bäst är såklart att inte använda fossil olja, men dit är det ju långt.
Hur mycket material flyttar en dyngbagge, elefant eller ringduva? Hur många ton-kilometer per dag?
Jag såg en intressant artikel häromdagen, om att CO2-halter över 1500 ppm riskerar att sänka mental kapacitet under tiden man utsätts, även över 1000 ppm kan ge symtom som huvudvärk och trötthet. Vi är en bra bit från de nivåerna än så länge - ute - men marginalerna minskar ju mer kol vi matar in i atmosfären. Ni får tyvärr vänta på länk tills jag hittar den igen.
Men det är ju klart, hjärnan trivs ju bäst i livets gas, eller?
Co2 är lätt och billigt att mäta och man använder därför halten i rumsluft där många personer vistas som en indikator då luftkvaliteten blir dålig. Erfarenhetsmässigt så bör halten vara max 1000 ppm för att luften skall upplevas ok.
Men det är inte co2 i sig som är problemet utan andra substanser som vi utsöndrar.
Att andas in luft till sina lungor som redan innehåller 40000 ppm och tro att en ökning från 420 ppm till 1000 ppm skulle göra någon skillnad är mer än dumt.