Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Tråkigt att gymnasieelever inte är mer intresserade, men det säger ingenting om ifall det är sant att mänsklig aktivitet påverkar klimatet eller inte.
Det går stick i stäv med deras så kallade "klimatångerst".
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
Tråkigt att gymnasieelever inte är mer intresserade, men det säger ingenting om ifall det är sant att mänsklig aktivitet påverkar klimatet eller inte.
Det handlar inte om deras intresse eller ej. Det är ett bevis på att dom inte köper Gretas narrativ. Kloka ungdomar. Dom verkar kunna tänka själv och ha en egen åsikt.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det handlar inte om deras intresse eller ej. Det är ett bevis på att dom inte köper Gretas narrativ. Kloka ungdomar. Dom verkar kunna tänka själv och ha en egen åsikt.
Det kan ju vara uppgivenhet också. Det skulle matcha generationens påstådda klimatångest och ovilja att skaffa barn.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
B b8q skrev:
Det kan ju vara uppgivenhet också. Det skulle matcha generationens påstådda klimatångest och ovilja att skaffa barn.
Dom få ungdomar som inte skaffar barn på grund av klimatångest är nog lätträknade.
Och om dom har sådana tankar är jag glad att dom inte skaffar barn.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Det kan ju vara uppgivenhet också. Det skulle matcha generationens påstådda klimatångest och ovilja att skaffa barn.
Oviljan till barn handlar nog mer om att vi som samhälle inte ser till att de får tillgång till småhus att bo i nära städer och därmed arbeten. Vi bygger inte småhus sen länge, äldre bor i de som finns och vi har hyperinflaterat småhuspriserna genom att dela ut billiga pengar till tidigare generationer under lång tid.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Miljöpartiet ligger och skvalpar runt 5 % av opinionen. Det är en högljudd rörelse som inte lyckas övertyga särskilt många.
Extinction Rebellion åker dieselbil till sina klimataktioner så de verkar inte riktigt tro på sitt egna budskap heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Nej, det säger bara att klimatfrågan är överspelad i de yngres medvetanden. Dessa blir framtidens ledare och har förhoppningsvis en mer balanserad syn på frågan.
Eller så ändrar de åsikt/intresse med stigande ålder, det har hänt förr i världshistorien.

Intet Intet skrev:
Det går stick i stäv med deras så kallade "klimatångerst".
Vilkas?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det handlar inte om deras intresse eller ej. Det är ett bevis på att dom inte köper Gretas narrativ. Kloka ungdomar. Dom verkar kunna tänka själv och ha en egen åsikt.
Klart det handlar om deras intresse. Tänka själv är bra, ibland, men att ha åsikter om saker man har noll kunskap kring är inte riktigt detsamma som att tänka själv.
FG FG skrev:
Miljöpartiet ligger och skvalpar runt 5 % av opinionen. Det är en högljudd rörelse som inte lyckas övertyga särskilt många.
Extinction Rebellion åker dieselbil till sina klimataktioner så de verkar inte riktigt tro på sitt egna budskap heller.
Fast det finns betydligt fler än Miljöpartiet som tror att det pågår en klimatpåverkan, som är dålig för oss. Jag är en av dem som tror det utan att för den skulle vara intresserad av att rösta på MP.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eller så ändrar de åsikt/intresse med stigande ålder,
Ja, det finns ju ett ordspråk att ”Den som inte röstar vänster i unga år saknar hjärta, och den som inte röstar höger i medelåldern saknar hjärna”…
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oviljan till barn handlar nog mer om att vi som samhälle inte ser till att de får tillgång till småhus att bo i nära städer och därmed arbeten. Vi bygger inte småhus sen länge, äldre bor i de som finns och vi har hyperinflaterat småhuspriserna genom att dela ut billiga pengar till tidigare generationer under lång tid.
Det kan också handla om att det är allt högre (upplevda) krav på att göra saker innan man stadgar sig, och kanske på svajp-kulturen? Om den potentiella partnern inte passar perfekt in på alla tänkta önskemål är det lättare att lägga ner och hoppas på att det kommer någon bättre nästa vecka.

Vem vill skaffa barn boendes hos mamma och pappa, med femhundratusen kvar att spara till handpenningen på egna boendet, tre år kvar innan utbildningen är klar och man inte ens hunnit resa jorden runt?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
B b8q skrev:
Ja, det finns ju ett ordspråk att ”Den som inte röstar vänster i unga år saknar hjärta, och den som inte röstar höger i medelåldern saknar hjärna”…
Vilket tyder på att man kan ändra åsikt.

Det roliga är alla som ser sig som höger och som vill ha vänsterlösningar. Hur ska man räkna dem?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vilket tyder på att man kan ändra åsikt.

Det roliga är alla som ser sig som höger och som vill ha vänsterlösningar. Hur ska man räkna dem?
Se politiken som en cirkel i stället för den klassiska höger -vänsterskalan. Längst till höger finns beröringspunkter med de längst till vänster, se bara på strasseristerna inom NSDAP. som i vissa frågor var mycket vänsterorienterade.
 
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Se politiken som en cirkel i stället för den klassiska höger -vänsterskalan. Längst till höger finns beröringspunkter med de längst till vänster, se bara på strasseristerna inom NSDAP. som i vissa frågor var mycket vänsterorienterade.
När är vi eniga. Det roliga är att de som verkligen envist tjatar för att de är höger, för de tror inte på "klimatbluffen" eller "kinasnuvan", och de gillar inte invandrare eller HBTQ, väldigt ofta kommer med rena vänsterlösningar på problem. Vi ser ju också att det finns de som kallar sig vänster som nästan alltid tycker lika som gruppen ovan. Jag ser det dagligen på forumet...
Den som är sig som höger kallar ofta andra som åtminstone ekonomiskt ligger höger om de själva som vänsterblivna och de blir förbannade om man säger att förslagen de för fram är vänsterpolitik. Samma med de som är vänster, de blir förbannade om man blandar ihop de med högern... 😂
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Nu ska vi ju inte diskutera politik i detta forum, men det är sant att det inte längre finns något tydligt höger/vänster. Det är ju allmänt känt att SD vill profilera sig som ett parti för arbetare, och det stämmer att majoriteten av deras väljare är lågutbildade män.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
B b8q skrev:
Nu ska vi ju inte diskutera politik i detta forum, men det är sant att det inte längre finns något tydligt höger/vänster. Det är ju allmänt känt att SD vill profilera sig som ett parti för arbetare, och det stämmer att majoriteten av deras väljare är lågutbildade män.
Du får nog kolla upp den där inövade slagdängan att SD väljare mest är lågutbildade män
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du får nog kolla upp den där inövade slagdängan att SD väljare mest är lågutbildade män
Stämmer det inte menar du?

Här finns lite statistik: https://www.scb.se/hitta-statistik/.../pong/statistiknyhet/partisympatier-maj-2025/
Bland annat kan man se denna (jag har fetstilat några delar):
Sverigedemokraterna har ett större stöd bland män än bland kvinnor i maj 2025. Det finns inte några tydliga skillnader mellan olika åldersgrupper. Partiet har ett större stöd bland inrikes födda jämfört med utrikes födda. Sett till utbildningsnivå är stödet större bland dem med förgymnasial, gymnasial och kortare eftergymnasial utbildning än bland dem med eftergymnasial utbildning, minst tre år.


Eller ska vi gå på det vanliga "jag litar inte på myndigheter, vi som vet, vi vet"?
 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.