Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har ju gjort detsamma i Sverige, vi odlar nu träd på gamla åkrar inte minst hagar för att det ger mer pengar än gröda.
Absolut, jag är inte bättre själv, jag är också styrd av pengar, jag måste gå till jobbet varje dag för att kunna betala mina räkningar.

Jag bara konstaterade att jag VISST ser världen som den är.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi ska inte överdriva tolkningen av detta arbete.

Det man har gjort är att ha bett folk att svara på frågan ”Enligt Din mening, i vilken utsträckning går det att lita på människor i allmänhet?” i stora enkätundersökningar över åren. Och sen har man brutit ned det på olika parametrar för de svarande.

Men detta mäter ju inte nödvändigtvis tillit i samhället, det mäter vad de svarande känner är rätt moraliskt svar på den frågan. Vad de tror man förväntas svara. Och det är troligen just de individer som tycker det är viktigt att svara att man litar på andra människor som väljer att delta i sådana här undersökningar. Den som inte har en hög tillit gentemot samhället deltar ju knappast ens i undersökningen, varför skulle en person med låg tillit göra det? Och dessa som ej svarade på enkäten har man ej räknat med, trots att svarsfrekvensen ofta är låg numera. Märkligt nog anger man inte svarsfrekvensen i texten, kanske den viktigaste siffran i hela undersökningen, det är ju den som avgör om man alls behöver bry sig om den.

Sen är det väl självklart att vi har ett högtillitssamhälle jämfört med andra länder och kulturer. Om det består eller inte får den som är ung och därmed kan vara med ett tag till få uppleva. Vi får se. Enkätens data antyder att tilliten är fallande hos de unga.
Jag gillar att ...du ifrågasätter exv hur många som svarat på enkäten. Är det en studie i att använda vidare eller, vilket behövs ibland , ett ide uppslag på något man bör reflektera över.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kadabra skrev:
Jag gillar att ...du ifrågasätter exv hur många som svarat på enkäten. Är det en studie i att använda vidare eller, vilket behövs ibland , ett ide uppslag på något man bör reflektera över.
Generellt är pollning svårt idag när folk väljer att inte delta. Annat var det 1962 när folk mangrant ställde upp. Samhällsvetenskapens lyckliga årtionden när man kunde beskriva populationens attityder i siffror.
 
B b8q skrev:
Skulle inte förvåna mig om det finns några som ”tänker själva”…
Men frågan är svår - om människan INTE bedrev högeffektiva jordbruk med mycket besprutning så skulle vi OCKSÅ få svårt att få maten att räcka till - vi är ju så många numera. Även haven blir överfiskade.
Jag tror inte att det behöver finnas en motsättning i att gå tillbaka till hög fragmentering/biodiversitet och effektivt jordbruk. Dagens jordbruk är ju effektiva på så sätt att avkastningen är hög, men det slösas frikostigt med vatten, näring och besprutning. Maskinerna har blivit allt större och lönar sig inte på annat än monokulturer. Nu har det dock börjat komma rätt avancerad teknik för att punktbevattna och punktbespruta grödor. Sysslor som kan utföras med små maskiner/robotar. Dessa kommer förmodligen inte ha problem med fragmentering på samma sätt. Så jag tror frågan främst kommer vara politisk, än teknisk
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ännu ett exempel på hur den så kallade klimatomställningen drabbar vanligt folk.
[länk]
Nu kopplar du saker som inte alls hör ihop, effektavgiften och klimatförändringar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Nu kopplar du saker som inte alls hör ihop, effektavgiften och klimatförändringar.
Nä det är du som inte förstår. Utan denna klimathets så hade åkaren fortsatt köra sina lastbilar på diesel. Då hade han sparat många pengar.
Ni är många som inte kan se helheten i hur allt hänger ihop.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nä det är du som inte förstår. Utan denna klimathets så hade åkaren fortsatt köra sina lastbilar på diesel. Då hade han sparat många pengar.
Ni är många som inte kan se helheten i hur allt hänger ihop.
Nu ska vi se... även tidigare hade väl storkonsumenter (63 A och över) effekttaxa? Så...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Nu ska vi se... även tidigare hade väl storkonsumenter (63 A och över) effekttaxa? Så...
Du får ställa dig frågan varför han inte kör diesel.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du får ställa dig frågan varför han inte kör diesel.
Att han inte kör på diesel är ju bra.

Att han valde, utan att informera sig om förutsättningarna, och sen gråter ut om det i medierna gör att jag inte direkt litar mer på hans affärssinne.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Du får ställa dig frågan varför han inte kör diesel.
Det står i artikeln du postade, har du inte läst den?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Det står i artikeln du postade, har du inte läst den?
Tror nog du förstår vad jag menar
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tror nog du förstår vad jag menar
Ja, jag förstår vad du menar men du verkar ha ett helt annat svar än det som står i artikeln.
Gör du på samma sätt när du läser artiklar som när du läser om klimatforskning? Förutsätter att det är lögn det som står?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Ja, jag förstår vad du menar men du verkar ha ett helt annat svar än det som står i artikeln.
Gör du på samma sätt när du läser artiklar som när du läser om klimatforskning? Förutsätter att det är lögn det som står?
Jag är kritisk till det mesta jag läser.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag är kritisk till det mesta jag läser.
Du tror att ägaren till företaget ljög i artikeln?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.