Status
Inte öppen för fler kommentarer.
kashieda kashieda skrev:
Det Beror På.

Redan utsatta arter kan slås ut om deras habitat översvämmas, på grund av att djur och växter drunknar, eller om andra arter (hej, svartmunnad smörbult) ges tillgång till ett område de inte funnits i tidigare.

Hur länge klarar du av att trampa vatten?
Hur stor är påverkan i praktiken? Det varierar kraftigt. Fåglar kommer snabbt att anpassa sig och optimera sina levnadssätt och boplatser efter klimatet. Det finns fåglar som skiljdes åt för 20 miljoner år sedan som fortfarande kan få levande avkomma. Det visar på hur mycket de kan anpassa sig trots att generna inte påverkats jättemycket. Fågelarter handlar mer om kultur och språk än om "ren genetik". Hybrider är relativt frekvent förekommande.

Jag hävdar med bestämdhet att det är vi människor som kommer att få ta den största smällen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Kan du inte försöka att föra en diskussion utan att behöva ha forskningsrapporter att luta dig mot. Vad tycker du själv om saker? Vad har du för egna teorier? Kan du ha en egen åsikt om saker utan att söka på nätet?
Det skulle aldrig falla mig in att ha några egna teorier om hur klimatförändringarna utvecklas. Det finns folk som har ägnat 40 000 timmar och mer än det för att studera saken. De är väldigt mycket mer kunniga än vad du och jag är. Ditt tyckande och dina teorier är därför inte särskilt intressanta för mig och många andra.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Det Beror På.

Redan utsatta arter kan slås ut om deras habitat översvämmas, på grund av att djur och växter drunknar, eller om andra arter (hej, svartmunnad smörbult) ges tillgång till ett område de inte funnits i tidigare.

Hur länge klarar du av att trampa vatten?
Ja som sagt, det kan ge förändringar på flora och fauna men naturen är fortfarande kvar där.

En betydligt mer intressant diskussion är om någon förändring påverkar människan. Men då måste man vara mycket mer specifik än svepande politiska uttalandet om naturens undergång.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Det är intressant att konstatera att vi i västvärlden har fått en ny religion nämligen klimatreligionen.

De som bekänner sig till denna är oftast lika besatta som islamister och Jehovas vittnen.

Likheten är förbluffande stor.

Man har en helig skrift Bibeln eller Koranen i de gamla religionerna i klimatreligionen är det IPCCs årsrapport som fyller denna funktion.

Om man inte gjorde och levde rätt skulle man förr hamna i helvetet nu kommer man att hamna i ett likartat helvete på en jord som är helt förstörd på grund av utsläpp av co2.

Om man förr ifrågasatte den dominerande religionen kallades man förnekare detta har klimatreligionen kopierat rakt av.

De gamla religionerna hade sina profeter och helgon. Klimatreligionen har behållit detta men nu heter de Rockström och Greta.

Tidigare kunde man köpa avlatsbrev om man gjort något dåligt enligt religionen. I den nya religionen kan man göra samma sak men nu heter det klimatkompensering. Det fungerar lika bra som avlatsbrev och dövar den troendes samvete om han t.ex. syndat genom att flyga.

Att förr kritisera religionen var inte ofarligt det kunde sluta med tortyr och döden. Idag blir straffet inte fullt så drastiskt men ofta ändå mycket kännbart speciellt om man är verksam inom yrkesområden där klimatreligionen har fått ett starkt fäste. Karriärmöjligheter försvinner och löneutvecklingen blir sämre. I värsta fall förlorar man sitt jobb.
 
  • Gilla
  • Haha
hjalmar17 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är intressant att konstatera att vi västvärlden har fått en ny religion, nämligen vetenskapsförnekelse.

De som bekänner sig till denna är oftast lika besatta som islamister och Jehovas vittnen

Likheten är förbluffande stor

Man har en egen helig skrift, Swewebb

Om man tror på något som de som undersökt saker under långt tid så är man helt förtappad, man måste tänka själv. Tänka själv gör man bäst genom att säga motsatsen till vetenskapsmännen och hitta likasinnade på nätet.
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 12 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Det är intressant att konstatera att vi i västvärlden har fått en ny religion nämligen klimatreligionen.

De som bekänner sig till denna är oftast lika besatta som islamister och Jehovas vittnen.

Likheten är förbluffande stor.

Man har en helig skrift Bibeln eller Koranen i de gamla religionerna i klimatreligionen är det IPCCs årsrapport som fyller denna funktion.

Om man inte gjorde och levde rätt skulle man förr hamna i helvetet nu kommer man att hamna i ett likartat helvete på en jord som är helt förstörd på grund av utsläpp av co2.

Om man förr ifrågasatte den dominerande religionen kallades man förnekare detta har klimatreligionen kopierat rakt av.

De gamla religionerna hade sina profeter och helgon. Klimatreligionen har behållit detta men nu heter de Rockström och Greta.

Tidigare kunde man köpa avlatsbrev om man gjort något dåligt enligt religionen. I den nya religionen kan man göra samma sak men nu heter det klimatkompensering. Det fungerar lika bra som avlatsbrev och dövar den troendes samvete om han t.ex. syndat genom att flyga.

Att förr kritisera religionen var inte ofarligt det kunde sluta med tortyr och döden. Idag blir straffet inte fullt så drastiskt men ofta ändå mycket kännbart speciellt om man är verksam inom yrkesområden där klimatreligionen har fått ett starkt fäste. Karriärmöjligheter försvinner och löneutvecklingen blir sämre. I värsta fall förlorar man sitt jobb.
Man känner igen din liknelse. Den avgörande skillnaden är att Satan är en fantasi, medan våra gaser verkligen existerar. Men inget kan heller göras, ty mörksens makter var spöken medan gasernas ursprung kvarstår. Mänskan är det djur som påverkar sin omgivning mer än alla andra tillsammans.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är intressant att konstatera att vi västvärlden har fått en ny religion, nämligen vetenskapsförnekelse.

De som bekänner sig till denna är oftast lika besatta som islamister och Jehovas vittnen

Likheten är förbluffande stor

Man har en egen helig skrift, Swewebb

Om man tror på något som de som undersökt saker under långt tid så är man helt förtappad, man måste tänka själv. Tänka själv gör man bäst genom att säga motsatsen till vetenskapsmännen och hitta likasinnade på nätet.
Vetenskapen är inom vissa områden idag hårt politiserad och ingen annan ståndpunkt än den för tillfället godkända får förekomma.
En gång i tiden var frenologin högsta mode och lobotomi det bästa som hänt mänskligheten.
Jag hävdar inte att vi är lika illa ute som under Lysenkos dagar men att tro att all forskning är fri från bakomliggande agendor är bra naivt.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
En gång i tiden var frenologin högsta mode och lobotomi det bästa som hänt mänskligheten.
Sedan kom vetenskapen med bättre lösningar och man slutade göra fel.

Lite som nu, vi har hittat ett fel vi gjort och nu forskas det om skadebegränsning så att vi i framtiden kan höra bättre.
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja som sagt, det kan ge förändringar på flora och fauna men naturen är fortfarande kvar där.

En betydligt mer intressant diskussion är om någon förändring påverkar människan. Men då måste man vara mycket mer specifik än svepande politiska uttalandet om naturens undergång.
Redan syns att flyttfåglar missar sin peak av insekter för att insekterna reagerar på temperatur medan fåglarna reagerar på dagslängd.

Men, vad är väl fågelkvitter värt, egentligen? Vi kan väl köpa billiga Temuhögtalare som får låta istället.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Redan syns att flyttfåglar missar sin peak av insekter för att insekterna reagerar på temperatur medan fåglarna reagerar på dagslängd.

Men, vad är väl fågelkvitter värt, egentligen? Vi kan väl köpa billiga Temuhögtalare som får låta istället.
Vilka fågelarter är det som du oroar dig för i landet?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilka fågelarter är det som du oroar dig för i landet?
Jag har hört om att flugsnapparna börjat få problem.
 
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Jag har hört om att flugsnapparna börja
Och det menar du ska vara länkat till den stigande temperaturen?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och det menar du ska vara länkat till den stigande temperaturen?
Ja, enligt resonemanget ovan.
 
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Ja, enligt resonemanget ovan.
Var kan jag läsa mer om detta?
 
kashieda kashieda skrev:
Jag har hört om att flugsnapparna börjat få problem.
Många av de insektsätande fåglarna är på stark tillbakagång genom bristen på föda. Det moderna jordbruket har slagit hårt mot dessa. Flugsnapparen är väl i huvudsak skogslevande men även där minskar insekterna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.