54 758 läst ·
2 027 svar
55k läst
2,0k svar
Klimatet ... sant eller påhitt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
https://www.biologi.lu.se/artikel/f...rer-att-ge-sina-ungar-en-battre-start-i-livet säger som jag, insekterna är tidigare än fåglarna.Claes Sörmland skrev:
https://klimatanpassning.se/anpassn...aterade-handelser/forandrat-vaxt--och-djurliv säger tvärtom, att fåglarna kommer för tidigt, liksom https://www.sverigesradio.se/artikel/nu-kommer-flyttfaglarna-men-de-har-ingenting-att-ata.
Igår var det stora nyhetsinslag om att endast ett fåtal orter kommer att kunna arrangera vinter -os i framtiden.
Vad som endast nämndes i en bisats var att i stort sett hela problemet löses om man tidigarelägger spelen med tre veckor.
Vad som endast nämndes i en bisats var att i stort sett hela problemet löses om man tidigarelägger spelen med tre veckor.
Ser mest ut som klimatspekulationer om jag ska vara ärlig. Inte som naturens undergång p g a klimatförändringar.kashieda skrev:
Vissa fågelpopulationerna i Europa ökar och minskar över rätt många år och det är mest slumpens nycker. Troligen multifaktoriellt där vädret är en viktig aspekt. Jag gissar på markanvändning som den stora faktorn här, inte klimatförändringar.
De här människorna som spekulerar om sånt här hoppas så innerligt på bevis för sin föreställning om klimatundergången så de ser dem i varje varm sommarvecka eller varje förändring i naturen. Lite tröttsamt blir det när deras spekulationer upprepas av andra klimatoroade tills de fixeras som sanningar. Utan källa.
Då är jag mer oroad av nergången i pollinerande insekter (bin etc), vilket väl troligen mer beror på miljögifter och ”effektivare jordbruk”, där vi inte längre har så mycket ängs- och betesmarker.
Det blir mindre föda åt människan. Fast, vi kanske ska skicka ut alla arbetslösa ungdomar med en tops och pollinera för hand i framtiden…
Det blir mindre föda åt människan. Fast, vi kanske ska skicka ut alla arbetslösa ungdomar med en tops och pollinera för hand i framtiden…
Och återigen är det markanvändning och inte klimat det handlar om.B b8q skrev:Då är jag mer oroad av nergången i pollinerande insekter (bin etc), vilket väl troligen mer beror på miljögifter och ”effektivare jordbruk”, där vi inte längre har så mycket ängs- och betesmarker.
Det blir mindre föda åt människan. Fast, vi kanske ska skicka ut alla arbetslösa ungdomar med en tops och pollinera för hand i framtiden…
Skulle inte förvåna mig om det finns några som ”tänker själva”…pacman42 skrev:
Men frågan är svår - om människan INTE bedrev högeffektiva jordbruk med mycket besprutning så skulle vi OCKSÅ få svårt att få maten att räcka till - vi är ju så många numera. Även haven blir överfiskade.
Ja... t ex 60% av kväveatomerna i din kropp kommer från syntetisk industriell kvävefixering med fossila bränslen som grund. Du är i praktiken konstruerad av fossila bränslen.B b8q skrev:
Dags att vakna upp och se världen som den är.
Vi har ju gjort detsamma i Sverige, vi odlar nu träd på gamla åkrar och inte minst på hagmark för att det ger mer pengar än gröda.B b8q skrev:
Och en betydande del av havshöjningen beror på konstbevattning av grödorna, landbaserad vatten hamnar i större grad i cirkulationen och slutar i havet. Hade det inte varit för alla kraftverksdammar vi byggt så hade det varit ännu mer.B b8q skrev: