Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Bitterhetsakademin skrev:
Många av de insektsätande fåglarna är på stark tillbakagång genom bristen på föda. Det moderna jordbruket har slagit hårt mot dessa. Flugsnapparen är väl i huvudsak skogslevande men även där minskar insekterna.
Självklart är det så, men klimatet beror det ju inte på.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Igår var det stora nyhetsinslag om att endast ett fåtal orter kommer att kunna arrangera vinter -os i framtiden.
Vad som endast nämndes i en bisats var att i stort sett hela problemet löses om man tidigarelägger spelen med tre veckor.
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
[länk] säger som jag, insekterna är tidigare än fåglarna.

[länk] säger tvärtom, att fåglarna kommer för tidigt, liksom [länk].
Ser mest ut som klimatspekulationer om jag ska vara ärlig. Inte som naturens undergång p g a klimatförändringar.

Vissa fågelpopulationerna i Europa ökar och minskar över rätt många år och det är mest slumpens nycker. Troligen multifaktoriellt där vädret är en viktig aspekt. Jag gissar på markanvändning som den stora faktorn här, inte klimatförändringar.

De här människorna som spekulerar om sånt här hoppas så innerligt på bevis för sin föreställning om klimatundergången så de ser dem i varje varm sommarvecka eller varje förändring i naturen. Lite tröttsamt blir det när deras spekulationer upprepas av andra klimatoroade tills de fixeras som sanningar. Utan källa.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Då är jag mer oroad av nergången i pollinerande insekter (bin etc), vilket väl troligen mer beror på miljögifter och ”effektivare jordbruk”, där vi inte längre har så mycket ängs- och betesmarker.

Det blir mindre föda åt människan. Fast, vi kanske ska skicka ut alla arbetslösa ungdomar med en tops och pollinera för hand i framtiden…
 
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Då är jag mer oroad av nergången i pollinerande insekter (bin etc), vilket väl troligen mer beror på miljögifter och ”effektivare jordbruk”, där vi inte längre har så mycket ängs- och betesmarker.

Det blir mindre föda åt människan. Fast, vi kanske ska skicka ut alla arbetslösa ungdomar med en tops och pollinera för hand i framtiden…
Och återigen är det markanvändning och inte klimat det handlar om.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och återigen är det markanvändning och inte klimat det handlar om.
Ja, fast här kan nog INGEN hävda att det inte är människan som ligger bakom!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, fast här kan nog INGEN hävda att det inte är människan som ligger bakom!
Det gör väl ingen heller.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Ja, fast här kan nog INGEN hävda att det inte är människan som ligger bakom!
Det är väl klart det är. Det finns nästan ingen opåverkad natur i t ex Europa, det är rena kulturlandskap över enorma områden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det gör väl ingen heller.
Skulle inte förvåna mig om det finns några som ”tänker själva”…
Men frågan är svår - om människan INTE bedrev högeffektiva jordbruk med mycket besprutning så skulle vi OCKSÅ få svårt att få maten att räcka till - vi är ju så många numera. Även haven blir överfiskade.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Skulle inte förvåna mig om det finns några som ”tänker själva”…
Men frågan är svår - om människan INTE bedrev högeffektiva jordbruk med mycket besprutning så skulle vi OCKSÅ få svårt att få maten att räcka till - vi är ju så många numera. Även haven blir överfiskade.
Ja... t ex 60% av kväveatomerna i din kropp kommer från syntetisk industriell kvävefixering med fossila bränslen som grund. Du är i praktiken konstruerad av fossila bränslen.

Dags att vakna upp och se världen som den är.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dags att vakna upp och se världen som den är.
Styrd av pengar.
I Thailand är det t.ex. många risbönder som istället för att odla ris nu täcker sina fält med solceller - det ger mer betalt och kräver nästan inget arbete.
 
  • Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Styrd av pengar.
I Thailand är det t.ex. många risbönder som istället för att odla ris nu täcker sina fält med solceller - det ger mer betalt och kräver nästan inget arbete.
Vi har ju gjort detsamma i Sverige, vi odlar nu träd på gamla åkrar och inte minst på hagmark för att det ger mer pengar än gröda.
 
B b8q skrev:
Skulle inte förvåna mig om det finns några som ”tänker själva”…
Men frågan är svår - om människan INTE bedrev högeffektiva jordbruk med mycket besprutning så skulle vi OCKSÅ få svårt att få maten att räcka till - vi är ju så många numera. Även haven blir överfiskade.
Och en betydande del av havshöjningen beror på konstbevattning av grödorna, landbaserad vatten hamnar i större grad i cirkulationen och slutar i havet. Hade det inte varit för alla kraftverksdammar vi byggt så hade det varit ännu mer.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har ju gjort detsamma i Sverige, vi odlar nu träd på gamla åkrar inte minst hagar för att det ger mer pengar än gröda.
Men nu kan vi få bidrag för att göra ängar av dem igen... 🤔
...som om det vore det mest naturliga..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.