Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Att beskylla någon för att plåga hundar har ingenting med denna tråd och diskussion att göra. Bara riktigt lågt av dig 😮‍💨
Vad ska vi ta istället?

Suvi dricker svagt te, sover hängande i takbjälkar, äter rå lök?
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Att beskylla någon för att plåga hundar har ingenting med denna tråd och diskussion att göra. Bara riktigt lågt av dig 😮‍💨
Trollar du eller är du på riktigt?
 
  • Älska
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Kan du inte försöka att föra en diskussion utan att behöva ha forskningsrapporter att luta dig mot. Vad tycker du själv om saker? Vad har du för egna teorier? Kan du ha en egen åsikt om saker utan att söka på nätet?
Det handlar väl ändå om att veta, snarare än att tycka? Låt oss säga att du ska kapa en planka så att den blir en meter lång. Du får förmodligen bättre (men inte perfekt) resultat om du använder en tumstock istället för att bara gå på känsla. På samma sätt är det väl rimligt att utgå från den samlade klimatdata vi har tillgång till idag, istället för att gissa oss fram? Precis som tumstocken är den kanske inte perfekt, men den är ju i alla fall något.

Utan forskning så reduceras ju allt till känslor. Det är svårt att mäta saker med dem.
 
  • Gilla
BirgitS och 10 till
  • Laddar…
Mätresultat behövs men man behöver också erfarenheter. Mest som ett skydd mot förfalskad forskning. Erfarenhetsmässigt blir klimatet varmare. Precis som i forskningsrapporterna
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Visa dina källor.
Här kan du läsa det som frågan gäller:
https://www.pik-potsdam.de/~stefan/Publications/Book_chapters/Rahmstorf_Zedillo_2008.pdf

Koldioxidens direkta uppvärmande effekt är mycket modest:

Textutdrag om koldioxidens inverkan på global uppvärmning utan återkopplingar, med 1°C ökning vid fördubbling av CO₂.

Och ja ekvationen som beskriver effekten är logaritmiskt avtagande så nästa dubbling av koldioxidhalten ger ungefär samma uppvärmning i grader. Så isolerat är en ökande koldioxidhalt inte någon potent växthusgas. Men...

Till detta har man fört in återkoppling som ger indirekta effekter i klimatmodellerna, s. k. "feedbacks". Det är här det blir så komplext att jag personligen ger upp att försöka förstå klimatmodellerna. Beroende på vilken feedback man har matat in i modellerna kan man få väldigt varierande resultat med värmning utöver koldioxidens direkta verkan. Det är här debatten ligger vetenskapligt och det är här förklaringen ligger till att klimatmodellerna inte blir bättre med tiden, man har kört fast.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Det är såklart att det avtar någonstans, liksom vi inte säger att det räcker med 10 mm isolering i väggar och tak bara för att de nästa 10 inte minskar läckaget lika mycket.

Samtidigt, om uppvärmningen är anpassad för 22 grader inne vid -35 ute och 10 mm isolering så blir det kanske lite obehagligt med 20 mm...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här kan du läsa det som frågan gäller:
[länk]

Koldioxidens direkta uppvärmande effekt är mycket modest:

[bild]

Och ja ekvationen som beskriver effekten är logaritmiskt avtagande så nästa dubbling av koldioxidhalten ger ungefär samma uppvärmning i grader. Så isolerat är en ökande koldioxidhalt inte någon potent växthusgas. Men...

Till detta har man fört in återkoppling som ger indirekta effekter i klimatmodellerna, s. k. "feedbacks". Det är här det blir så komplext att jag personligen ger upp att försöka förstå klimatmodellerna. Beroende på vilken feedback man har matat in i modellerna kan man få väldigt varierande resultat med värmning utöver koldioxidens direkta verkan. Det är här debatten ligger vetenskapligt och det är här förklaringen ligger till att klimatmodellerna inte blir bättre med tiden, man har kört fast.
Den viktigaste av dessa feedback-effekter (som också är lätt att förstå) är att med ökande temperatur så ökar mängden vattenånga i luften. Och vattenånga är en extremt potent växthusgas, mycket mer potent än koldioxid. Så en liten höjning av temperaturen pga koldioxid ger en kraftigare höjning av temperaturen pga den ökande mängden vattenånga i luften.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ökad temperatur frigör också stora mängder metan från havsbottnar och permafrost. Metan är en kraftig växthusgas.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag kan också lägga till att det inte handlar om så särskilt mycket vatten ändå, luften innehåller idag knappt 2 mm havsytesänkning. Det är nästan ingenting jämfört med den termiska expansionen av havsvattnet som ligger runt en decimeter hittills. Dvs runt 2% mindre har havet höjts pga att luften binder ner vatten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
James E Hansen hade ett föredrag för några månader sedan i Finland och några intressanta reflektioner från hans arbete i klimatfrågan är att problem är betydligt större än vad IPCC vill påskina. Slutsatsen han drar är att vi följer mer utsläpps-kurvan för scenario RCP8.5 av det samlande växthusgasutsläppen, se figur nedan.
Graf som visar årlig tillväxt av klimatpåverkan från växthusgaser från 1950 till prognoser fram till 2060, med fokus på scenarierna RCP8.5, RCP6.0, RCP4.5 och RCP2.6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta innebär en global temperaturökning är närmare 5 gr än de 3 grader som tidigare varit riktlinjen
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
men vad trevligt av Suvi5700 tyckte detta som skrevs i inlägg 912 var kul, intressant. Nu kanske det blir förändring i argumentation?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men vi vet ju att temperaturförändringar inte är ett stort problem för dagens ekosystem. Ta t ex den svenska naturen. Vi har t ex en högre temperatur utifrån klimathänsyn i Skåne än vi har på t ex småländska höglandet eller i Mälardalen. Det ger lite olika extremtemperaturer och frost- och värme och torkregimer på de olika platserna. Men i stort är det samma natur på alla platser. På de olika platserna gynnas lite olika organismer, t ex vad gäller floran och faunan men det är inga stora skillnader som skulle göra att ekosystemet skulle krascha ihop på något katastrofalt sätt.

Vi kan ta en annan genom åren medialt belyst biotop: Korallreven. På 90-talet när det var populärt att rapportera om blekning av korallreven fanns det en stor oro att korallreven skulle försvinna p g a temperaturökningen. Det stora barriärrevet utanför Australien skulle t ex inte existera idag var en förutsägelse efter den stora blekningen 1998. Men det gör det. Varför? Jo för att det finns genetisk diversitet i korallrevets organismbas. När en blekningshändelse sker p g a av en temperaturtopp så ersätts korallerna som dog av blekningen av andra sorter som har en genetiskt styrd fysiologi som klarade värmetoppen bättre. Mycket snabbt bygga ett nytt rev upp med dessa koraller som är anpassade till den högre temperaturen. Stora barriärrevet har således nu genomgått inte mindre än fem stora blekningar och är fortfarande med oss.

Man får inte tänka så statiskt som vi människor ofta gör när man vill förstå naturen och ekosystemen.
Du har en poäng här, skräcken för ”vår” överlevnad är av ondo och skapar elände inte minst bland ungdomar som inte ser någon framtid. Tyvärr är det så att i dagens nyhetsflöde gäller det att sticka ut för att bli lyssnad på och det skapar vinklingar och tillspetsade formuleringar. Men med detta sagt så anser jag att du å din sida tar lite för lätt på effekterna av uppvärmningen som vi väl är överens om att trenden tydligt visar.

Tänk dig följande scenario. Lägsta tryck i våra cykloner sjunker och rotationen ökar när mer energi frigörs (latent värme) pga ökat vatteninnehåll i luften. När trycket sjunker så minskar luftpelarens tyngd (hönan och ägget liknelse) och över havet stiger havsytan. När systemet närmar sig en kustlinje så föregås det av stora regnmängder tiotals mil innan Lågtryckscentra kommer fram. Utflödet från åar och älvar blockeras av de stigande havsvattennivåerna och eventuell pålandsvind, med storskaliga översvämningar som resultat i områden (långt uppströms) som tidigare berörts i mindre omfattning eller inte alls. Hur ofta det sker och varaktighet varje gång kommer att ha betydande påverkan på våra plånböcker men även fauna och flora.
 
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pallewea skrev:
Du har en poäng här, skräcken för ”vår” överlevnad är av ondo och skapar elände inte minst bland ungdomar som inte ser någon framtid. Tyvärr är det så att i dagens nyhetsflöde gäller det att sticka ut för att bli lyssnad på och det skapar vinklingar och tillspetsade formuleringar. Men med detta sagt så anser jag att du å din sida tar lite för lätt på effekterna av uppvärmningen som vi väl är överens om att trenden tydligt visar.

Tänk dig följande scenario. Lägsta tryck i våra cykloner sjunker och rotationen ökar när mer energi frigörs (latent värme) pga ökat vatteninnehåll i luften. När trycket sjunker så minskar luftpelarens tyngd (hönan och ägget liknelse) och över havet stiger havsytan. När systemet närmar sig en kustlinje så föregås det av stora regnmängder tiotals mil innan Lågtryckscentra kommer fram. Utflödet från åar och älvar blockeras av de stigande havsvattennivåerna och eventuell pålandsvind, med storskaliga översvämningar som resultat i områden (långt uppströms) som tidigare berörts i mindre omfattning eller inte alls. Hur ofta det sker och varaktighet varje gång kommer att ha betydande påverkan på våra plånböcker men även fauna och flora.
Nu har du inte riktigt förstått min position. Jag är inte alls säker på att vi inte kan få stora klimatförändringar. Vissa av klimatmodellerna pekar ju i den riktningen och ingen kan idag avgöra hur bra de här klimatmodellerna är. Kommande generationer kommer att få svaret.

Men: En påverkan på flora och fauna är inte att naturen går under. Det är just det, en påverkan på flora och fauna. Naturen finns kvar och anpassar sig till de nya klimaten.

Just ditt exempel med översvämningar och mer våtmarksområden kommer t ex att ge en ökad biologisk diversitet. Det är ju t ex därför som Rädda våtmarkerna driver att vi ska dämma upp stora delar av Europa igen. Att sådan uppdämning innebär förändringar för människan står ju helt klart.
 
  • Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men: En påverkan på flora och fauna är inte att naturen går under. Det är just det, en påverkan på flora och fauna. Naturen finns kvar och anpassar sig till de nya klimaten.

Just ditt exempel med översvämningar och mer våtmarksområden kommer t ex att ge en ökad biologisk diversitet. Det är ju t ex därför som Rädda våtmarkerna driver att vi ska dämma upp stora delar av Europa igen.
Det Beror På.

Redan utsatta arter kan slås ut om deras habitat översvämmas, på grund av att djur och växter drunknar, eller om andra arter (hej, svartmunnad smörbult) ges tillgång till ett område de inte funnits i tidigare.

Hur länge klarar du av att trampa vatten?
 
BirgitS
D Diamant skrev:
Jag är och har alltid varit mycket mån om naturen. Jag förfasas över överfiskningen, Östersjöns överexploatering för att inte tala om våra oceaner som snart är tomma på fisk.
Det är ju då tråkigt att du inte verkar vilja förstå att naturen kommer att förändras på många sätt framöver pga. klimatförändringar.
D Diamant skrev:
Vi har längs vår kust ett antal fartygsvrak som är potentiella miljökatastrofer då de har stora oljelaster som snart läcker ut p.g.a. rost. Att fixa detta är inte gratis men kostar kanske 1 miljard kronor så man gör ingenting.
Det är inte sant att man inte gör något. Havs- och vattenmyndigheten har sanerat 30 vrak sen 2017.
Mycket enkelt att söka fram: https://www.havochvatten.se/miljopa...rkan/fororeningar-och-farliga-amnen/vrak.html
Det är sannolikt att arbetskraft, båtar och annat som behövs är begränsande faktorer också.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.